کتاب «تاریخ فیلم تجربی» منتشر شد/ رونمایی در جشنواره فیلم کوتاه تهران | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۲۰

کتاب «تاریخ فیلم تجربی» منتشر شد/ رونمایی در جشنواره فیلم کوتاه تهران

انتشارات انجمن سینمای جوانان ایران، کتاب «تاریخ فیلم تجربی» نوشته ال. ریس را با ترجمه روناک رنجی به عنوان یکی از چهار کتاب جدید خود با محوریت سینمای تجربی منتشر کرد.

به‌ گزارش صبا به نقل از ستاد خبری سی وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، کتاب «تاریخ فیلم تجربی» نوشته ای. ال. ریس توسط انجمن سینمای جوانان ایران منتشر شد. این کتاب با مقدمه محمدرضا اصلانی و ترجمه روناک رنجی به چاپ رسیده است.

روناک رنجی مترجم این کتاب با توضیحی درباره آن عنوان کرد: «تاریخ فیلم تجربی» یکی از تاثیرگذارترین کتاب‌ها در زمینه سینمای تجربی و آوانگارد است که محبوبیت ویژه‌ای میان پژوهشگران، استادان، دانشجویان سینما و علاقه‌مندان به هنرهای معاصر دارد.

وی افزود: کتاب حاضر با اتخاذ دیدگاهی متفاوت به بررسی تاریخ سینمای تجربی از ابتدای شکل‌گیری تا سال‌های اخیر می‌پردازد. نویسنده کتاب که سابقه تدریس فیلم و رسانه در انیستیتوی فیلم بریتانیا و رویال کالج لندن را دارد، با بینشی مثال‌زدنی و احاطه بر هنر و ادبیات مدرنیستی و معاصر(پیامدهای پست‌مدرنیستی و پساپست‌مدرنی‌اش)، تصویر تاریخی ویژه‌ای از سینمای تجربی ترسیم می‌کند.

رنجی خاطر نشان کرد: نویسنده کتاب «تاریخ فیلم تجربی» امیدوار است طرح مباحث موجود در این کتاب، خواننده علاقه‌مند را به مطالعه و پژوهش‌های بیشتر در این زمینه ترغیب کند. سینمای آوانگارد و تجربی چه به شکل مستقل و چه در بستر سایر هنرها هنوز جای کار و پژوهش بسیار دارد و چرخه‌ها و گونه‌های مختلف آن هر روز با سرعت در حال تغییر و تبدیل و رشد در بستر جنبش‌های بازگشت به مواد، هنرهای دیجیتال، سینمای بسط یافته، مالتی مدیا و سایر اشکال هنری نو هستند و سینماهای مستند و جریان اصلی نیز به طور مستمر از دستاوردهای سینمای تجربی برای پویایی و بسط مرزهای خود بهره می‌گیرند.

کتاب «تاریخ فیلم تجربی» در سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران رونمایی خواهد شد. این رویداد ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است