«سینما فری» و آدم‌هایی که در گیرودار بازی زندگی‌اند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۱۴

«سینما فری» و آدم‌هایی که در گیرودار بازی زندگی‌اند

نمایشگاه «سینما فری» با ارایه آثار نجوا عرفانی تا ۶ مهر ماه در گالری هما ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا، نمایشگاه انفرادی نجوا عرفانی به نام «سینما فری» از شنبه ۲۷ شهریور تا سه‌شنبه ۶ مهر ماه در گالری هما برپا است.

در این نمایشگاه هفت اثر از این هنرمند در ابعاد ابعاد بزرگ و جزییات زیاد و روایت‌های متفاوت در معرض تماشا قرار گرفته است.

در لحظه ورود به گالری با تابلویی مواجه می‌شویم که المان‌هایی از انیمیشن‌های دیزنی و انسان‌هایی با شمایل حیوان در خود دارد و گویا مخاطب هر لحظه در حال کشف داستانی تازه در گوشه‌گوشه این اثر هنری است. به همین تربیت در تابلو داستان منحصربفرد خود را روایت می‌کند این را می‌توان از نگاه خیره و پرسشگرانه مردی که با دقت در حال نظاره است دید.

عرفانی در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «سوت که به صدا درمی‌آید، هر حرکت بازیکن معنای خود را دارد. طاس را که می‌اندازی، حرکت مهره تو، جهت بازی را تغییر می‌دهد. هر احتمال نتبجه بعدی را رقم می‌زند و عواقب خود را دارد. درست مانند بازی زندگی، پر از انتخاب‌ها و تصمیم‌ها، تردیدها، حرکت‌ها و دریافت‌های ناشی از انتخاب‌ها.

آدم‌های نقاشی‌های من، قدم‌های بعدی بازی‌شان را برمی‌دارند، لیوانی خالی را سر می‌کشند، از پله‌های نامعلوم بالا می‌روند و از مکررات خود سلفی می‌گیرند. این تصویر انسان عصر ما در آب است، مسخ و دگردیس شده، در رفت و آمدی بی‌انتها و هرروزه، سخت در گیرودار بازی زندگی.»

همچنین شهروز نظری نویسنده، منتقد هنری و مدیر گالری هما درباره «سینما فری» نوشته است: «وقتی موریس وایتس «مفهوم باز» در هنر را تعریف کرد، همزمان و ناخواسته پایداری هنر را نیز تبیین کرده است؛ این که چرا بعضی از گونه‌های هنر در یک معنی پایداری معرفتی در برابر زوال، مقاومت بیشتری به خرج می‌دهند و چرا هنرهایی دربرابر فشارهای بیرونی به ناگاه ناپدید می‌شوند. اینکه هنرهایی سنتی وجود دارند که با درهم‌آمیزی با گونه‌های هنری پساز خود امکان بقا یافته‌اند؛ نقاشی روایی ایران در چنین چهارچوبی امکان تکامل و تطور خود را بارها در هنر مدرن و معاصر آزموده و هربار در رنگ و لباسی نو خودنمایی کرده است.

در مورد اخیر، نجوا عرفانی نیز تاثیرات آشکاری از نقاشی عامیانه قاجار تا قهوه‌خانه پهلوی و اعوان – انصار هنر انقلابی نشان داده است منتها سعی دارد با جلوه‌های نئوراخی – لایپزیکی و ژست‌های فمنیست بیننده را از خط و ربط اصلی داستان منحرف کند.

گمان من این است که اگر با همین رویکرد فنی بیش از ریخت‌آرایی به نقالی تمرکز کند، یک قهوه‌خانه‌ای امروزی خواهد شد؛ چشم‌اندازی یحتمل در پس ذهنش به آن فکر می‌کند.»

نمایشگاه «سینما فری» همه‌روزه از ساعت ۱۲ تا ۲۰ در گالری هما به نشانی تهران، خیابان کریم خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک ۸، واحد یک میزبان علاقه‌مندان است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است