حقوق هنری زنان در حوزه موسیقی پایمال شده است/ اعتقادی به کنسرت‌ آنلاین ندارم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۱
کیوان ساکت در گفتگو با صبا:

حقوق هنری زنان در حوزه موسیقی پایمال شده است/ اعتقادی به کنسرت‌ آنلاین ندارم

کیوان ساکت می‌گوید حقوق هنری بانوان چه درکنسرت‌های حضوری و چه غیرحضوری پایمال شده است.

کیوان ساکت آهنگساز، نوازنده تار سه‌تار و پژوهشگر در گفتگو با خبرنگار موسیقی خبرگزاری صبا درباره تازه ترین آثار خود چنین گفت: اکنون در حال کار کردن روی چند آلبوم هستم که به علت همه‌گیری بیماری کرونا به تعویق افتاده بود. آلبوم‌ موسیقی بختیاری با نام «دینشت» یکی از این آلبوم‌ها است که با همکاری گروه «وزیری» و خوانندگی رحیم عدنانی در مراحل پایانی تولید قرار دارد. این آلبوم دارای هشت آهنگ و ترانه بختیاری از ترانه و ملودی‌های قدیم بختیاریست.

این نوازنده ادامه داد: آلبوم دیگری که در دست دارم ترکیبی است از تار، سه‌تار، پیانو، سازهای کوبی و کلارینت و موسیقی ترکی استانبولی که در آخرین مراحل تدوین قرار دارد علاوه بر این تصویربرداری‌هایی از چند قطعه کار این مجموعه انجام شده که به صورت کلیپ آماده پخش است.

ساکت درباره کار دیگری که در دست دارد نیز توضیح داد: همزمان کار دیگری را نیز در ادامه آلبوم‌های «شرق اندوه»، «شبی با خورشید» و «یادگار خون سرو» از مدتی پیش آغاز کرده‌ام. این آلبوم تا حدود زیادی شبیه به آلبوم‌های «شبی با خورشید» و «یادگار خون سرو» است که به موسیقی‌های ایران و جهان از جمله موسیقی آذربایجانی، موسیقی شرقی مجارستان و… می‌پردازد. در این کار علی جعفری‌ پویان، کریم قربانی، ناصر رحیمی، حسین پورمعین، فرشید حفظی فرد، تینا جامه‌ گرمی و چند تن دیگر من را همراهی کرده‌اند.

این نویسنده و پژوهشگر درباره تالیفاتی که مشغول آنهاست، خاطرنشان کرد: در حال حاضر آخرین کاری که به آن مشغول هستم نوشتن کتابی باعنوان «خوشه‌چین تاک همسایه » است که شامل آهنگ‌های کلاسیکی است که در این سال‌ها نواخته‌ام. پیش‌بینی من این است که این کتاب تا دو ماه آینده منتشر شود.

ساکت در پاسخ به این پرسش که چرا در کنسرت های آنلاین اجرا ندارد، گفت: با توجه با پیشنهاد‌هایی که برای برگزاری کنسرت‌ آنلاین داشتم به دلیل نبود زیرساخت های لازم در ایران، من آن‌ها را رد کردم و کنسرت اجرا نکردم.

او همچنین به نقض حقوق بانوان هنرمند ایرانی اشاره کرد و توضیح داد: حقوق بانوان به ویژه بانوان خواننده سال‌هاست که پایمال شده و حتی در بعضی از شهرها بانوان نوازنده نیز از رفتن روی سن محروم هستند. ما همیشه در این سال‌ها با این معضل روبرو بودیم و هربار شوربختانه نتیجه آن چیزی جز ناامیدی برای بانوان هنرمند نبوده است. حقوق هنری بانوان چه درکنسرت‌های حضوری و چه غیرحضوری پایمال شده است.

موسیقی نیاز به حمایت دارد

این نوازنده در ادامه به وضعیت نامناسب موسیقی کشور در دوران بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: موسیقی ما به ویژه در این ایام نیاز به حمایت دارد و تا وقتی این پشتیبانی‌ها صورت نگیرد نسل جوان نمی‌تواند آنگونه که باید و شاید آن را به درستی بشناسد و در راه یادگیری آن گام بردارد. نوجوانان و جوانان ما باید نخست به گونه ای شایسته با فرهنگ و تمدن خود آشنا شوند تا علاقه‌ای در آنان شکل گیرد سپس این راه را ادامه دهند و پاره‌ای نیز در آینده درصدد گسترش و احیا آن باشند که متاسفانه ما شاهد این نیستیم. البته باوجود بی‌توجهی نهادهای دولتی و کم‌ کاری و بی توجهی متولیان هنری که در طول این سال‌ها روز به روز بیشتر از قبل هم شده است، از سوی دیگر خوشبختانه ما شاهد شکل‌گیری هرچه بیشتر آموزشگاه‌های موسیقی برای علاقه‌مندان این حوزه بوده‌ایم. این آموزشگاه‌ها به طور خواسته یا ناخواسته و به صورت خود جوش موسیقی را از طریق آموزش گسترش داده‌اند.

بازگشایی سالن های تئاتر کار درستی نبود

نویسنده کتاب «چرخ نیلوفری» درباره بازگشایی مجدد سالن‌های تئاتر و بسته ماندن سالن های کنسرت، عنوان کرد: به عقیده من با توجه با اینکه هنوز افراد زیادی در کشور واکسینه نشدند این کار تا حد زیادی دور از مصلحت عمومی است.

این نوازنده در پایان این گفتگو به نخستین اظهارنظرهای وزیر جدید ارشاد پرداخت و اینگونه اشاره کرد: حرف‌های محمدمهدی اسماعیلی حکایت از بی‌اطلاعی او از مفاهیم هنری و نداشتن علاقه کافی به این حوزه است که همین موضوع باعث اعتراض حداکثری جامعه هنرمندان شد و نشان داد که دولتمردان جدید کمترین آگاهی، دانش و علاقه را نسبت به هنر و موسیقی دارند.

رضا باقری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است