نمایش المان‌هایی از طرح‌های هنرمندان/ مخاطبان هم می‌توانند رای بدهند | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۳۳
مدیر گالری ویستا در گفتگو با صبا:

نمایش المان‌هایی از طرح‌های هنرمندان/ مخاطبان هم می‌توانند رای بدهند

مدیر گالری ویستا و عضو هیات داوران جایزه هنر معاصر ویستا درباره داوری طرح‌های چهارمین دوره این جایزه و برگزاری نمایشگاه منتخبان توضیح داد.

پریسا پهلوان مدیر گالری ویستا در گفتگو با خبرنگار تجسمی صبا درباره جایزه هنر معاصر ویستا توضیح داد: گالری ویستا براساس دغدغه‌هایی که در زمینه هنر معاصر داشت و با مشورت هنرمندان دیگر توانست این رویداد را ایجاد کند و امیدواریم که این رویداد هنری در طول سال‌ها استمرار خود را حفظ کند.

به گفته وی، جایزه هنر معاصر ویستا از این نظر متفاوت است که ایده‌محور است و جایزه به ایده هنرمند تعلق می‌گیرد.

او ادامه داد: امسال چهارمین دوره این‌ جایزه برگزار شد و هنرمندان براساس ضوابطی که در فراخوان سالانه ما وجود دارد پروپوزال‌ها و طرح‌های خود را به دبیرخانه جایزه ارسال کردند. بعد از دریافت طرح‌ها در بازه زمانی مشخص، توسط داوران خوانده و بررسی می‌شوند. هیات داوران هر سال ما متشکل از حمید سورى، رزیتا شرف‌جهان، بهرنگ صمد‌زادگان، بهنام کامرانى و من است اما ما هر سال یک داور را با همفکری داوران دیگر در ‌کنار خود داریم که امسال پویا آریان‌پور در جمع داوران ما حضور داشت.

داوری طرح‌ها به صورت آنلاین برگزار شد

این گالری‌دار درباره داوری آنلاین طرح‌ها عنوان کرد: داوری طرح‌های چهارمین دوره جایزه ویستا به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت آنلاین برگزار شد و به همین دلیل سختی‌هایی برای هماهنگی داوران وجود داشت و همچنین گفتگو و بررسی طرح‌ها زمان زیادی از ما گرفت که به همین دلیل از داوران و تلاش آن‌ها در این‌ زمینه بسیار تشکر می‌کنم.

این داور درباره طرح‌های رسیده به دبیرخانه جایزه تصریح کرد: بیش‌ از صد طرح در رده‌های سنی مختلف به دبیرخانه ارسال شد و همچنین بانوان هم حضور چشمگیری در این فراخوان داشتند. از استان‌های مختلفی طرح‌ برای ما ارسال کرده بودند که من از این بابت بسیار خوشحال بودم زیرا یکی از اهداف جایزه این بود که تنها به شهر تهران محدود نباشد و به صورت فراگیر از شهرهای مختلف کشور در آن شرکت کنند.

پهلوان با بیان اینکه چهارمین دوره جایزه هنر معاصر ویستا با دوره‌های قبل تفاوتی نداشت و فقط ارزیابی آثار به صورت آنلاین انجام شد، درباره نحوه داوری پروپوزال‌ها اظهار کرد: در دوره های قبل هم طرح‌ها از طریق ایمیل برای ما ارسال می‌شد و تفاوتی در بخش‌های مختلف جایزه ایجاد نشد. در داوری اولیه به اجماعی رسیدیم که حدود ۱۵ تا ۲۰ نفر در نهایت باقی ماندند و در مرحله بعد، از آن هنرمندان به صورت آنلاین دعوت شد که در حضور داوران و در بستر گوگل‌میت زمانی در اختیار داشته باشند تا از طرح خود دفاع کنند و باز هم در نهایت رای‌گیری شد و از بین آن‌ها ۱۱ طرح از ۱۳ هنرمند به عنوان برگزیده انتخاب شدند.

مخاطبان می‌توانند به صورت حضوری و مجازی به طرح‌ها رای بدهند

وی افزود: کاری که ما از فراخوان دور سوم آغاز کردیم این بود که مخاطبانی که برای بازدید به نمایشگاه می‌آیند، می‌توانند به طرح‌ها رای دهند. با توجه به تجربه دور قبل نظر مخاطبان بسیار به طرحی که هیات داوران در نهایت انتخاب کردند، نزدیک بود. همچنین امسال برای اولین بار در صفحه اینستاگرام گالری ویستا رای‌گیری آنلاین برای طرح ها برگزار کردیم که افراد می‌توانند در فضای مجازی نظر خود را نسبت به پروپوزال‌ها اعلام‌ کنند و به آن‌ها رای دهند. در کل سعی کردیم از فضاهای مختلفی استفاده کنیم تا در نهایت طرحی که حرفی نو برای گفتن دارد، موفق به دریافت این جایزه شود.

مدیر گالری ویستا درباره برگزاری نمایشگاه آثار منتخبان چهارمین جایزه هنر معاصر ویستا عنوان کرد: نمایشگاه چهارمین دوره جایزه هنر معاصر ویستا از ۱۹ شهریور ماه تا ۹ مهرماه ۱۴۰۰ در گالری ویستا برپا است و خوشحالم که با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا توانستیم نمایشگاه منتخبان جایزه را برگزار کنیم و این امر باعث ایجاد امید در دل هنرمندانی شد که برای ما پروپوزال ارسال کرده بودند. داوران هم به صورت حضوری طرح‌های ارایه شده در نمایشگاه را دیدند و در حدود ۱ تا ۲ هفته آینده طرح برگزیده را اعلام خواهیم کرد.

او درباره نحوه برگزاری و ارایه طرح‌ها در نمایشگاه توضیح داد: هنرمندان طرح‌های خود را در این نمایشگاه در قالب‌های مختلفی ازجمله ویدیوآرت، عکس، ماکت، چیدمان کوچک یا المان‌هایی از طرح اصلی در کنار بیانیه ارایه کرده‌اند.

پهلوان در پایان خاطرنشان کرد: جایزه ویستا این‌طور نیست که هنرمند یک مبلغ نقدی دریافت کند و کارش تمام شود بلکه این جایزه برای این است که هنرمند ایده ارایه شده خود را بسازد و در گالری ویستا در معرض تماشا قرار دهد. هنرمندان و استادانی که در عرصه هنرهای تجسمی فعالیت دارند بارها به ما گفته‌اند که این جایزه تقریبا در سطح کشور یک فراخوان خاص است زیرا تا به حال در عرصه هنرهای تجسمی فراخوانی نبوده است که به ایده هنرمند جایزه بدهد. هدف اصلی ما هم این است که در عرصه کشوری فراگیر شویم و در وهله بعد امیدوارم که روزی در عرصه‌های بین‌المللی نیز بتوانیم فعالیت کنیم.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است