بررسی انقلاب در ایران در مقام یک رخداد تاریخی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۰۴
معرفی کتاب؛

بررسی انقلاب در ایران در مقام یک رخداد تاریخی

کتاب «ناگهان انقلاب» نوشته چارلز کورزمن با ترجمه رامین کریمیان به همت نشر نی به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، کتاب «ناگهان انقلاب» نوشته چارلز کورزمن با ترجمه رامین کریمیان در نوبت چاپ اول از سوی نشر نی منتشر شد.

این کتاب در هشت فصل با عنوان‌های «درآمد»، «آغاز اعتراض‌ها: تبیین سیاسی»، «بسیج شبکه مساجد: تبیین سازمانی»، «گرایشات شیعی: تبیین فرهنگی»، «اعتصاب عمومی: تبیین اقتصادی»، «مشت شکسته: تبیین نظامی»، «امکان‌پذیری جنبش: ضد تبیی»، «نتیجه‌گیری» نگارش شده و در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

در معرفی این کتاب آمده است: «جنبش‌های براندازانه‌ مردمی نسبت به ابعادشان همواره محل مناقشه و منازعه بوده‌اند. خاصیت رخدادگونگی این جنبش‌ها، فرم اعتراض‌ها و تغییرات بنیادی که در دولت‌ها، حکومت‌ها و کلیت ساختار سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ایجاد کرده‌اند، فهم، تبیین، شناخت، تفسیر و تحلیل‌شان را سخت‌تر و متفاوت‌تر کرده‌است.

انقلاب‌ها گاهی چنان عظیم‌اند که بعد از وقوع‌شان، نسل‌ها پس از نسل‌ها می‌آیند و از مردم کوچه و بازار تا عالمان علوم اجتماعی، فلسفه، تاریخ و سیاست به بحث پیرامون آن‌ها می‌پردازند و هربار در هر دهه موجی از تبیین‌ها، تحلیل‌ها و تفسیرهای تازه پیرامون دلایل و چند‌وچون این انقلاب‌ها ارایه می‌دهند. از انقلاب فرانسه تا انقلاب اکتبر و انقلاب ایران و انقلاب‌های بهار عربی، همگی به همین سیاق بوده‌اند.

کتاب «ناگهان انقلاب» نوشته‌ «چارلز کورزمن» به بررسی انقلاب در مقام یک رخداد و انقلاب‌ها در مقام وقایع تاریخی و انقلاب ۱۳۵۷ ایران به‌طور ویژه پرداخته و سعی کرده با پرابلماتیک کردن آن، پرسش‌هایی را برابر ما و خودش بگذارد که به خاصه در امروز، نیازمند کندوکاو جدی آن‌ها هستیم. «ناگهان انقلاب» را با هدف تعمق در همه‌ تحلیل‎‌های نسل‌های مختلف انقلاب ایران، فهمی همه‌گیرتر، علمی‌تر و دقیق‌تر از معناها و چرایی‌های این انقلاب‌ باید پیش روی‌مان بگذاریم تا بیش از این در ورطه‌ تحلیل‌ها و تبیین‌های تک‌بعدی‌ نیفتیم.»

رویداد هرچه غیرمنتظره‌تر باشد باید کوشش بیش‌تری صورت گیرد تا تبیینی برای آن یافته شود

در قسمتی از متن این کتاب می‌خوانیم: «رویداد هرچه غیرمنتظره‌تر باشد باید کوشش بیش‌تری صورت گیرد تا تبیینی برای آن یافته شود. تبیینِ جنبش‌های اعتراضی دشوارتر است زیرا این جنبش‌ها با انتظاراتی که از رفتارهای اجتماعی معمول و متعارف می‌رود تفاوت بنیادی دارند. ازاین‌روست که پیش‌بینی این‌گونه جنبش‌ها پیش از وقوع از دشوارترین مسائلِ پیش روی علوم اجتماعی است: کشف قواعدِ بی‌قاعدگی ــ یعنی قواعدی که اساس رفتارهای ناقض قواعداند.

جنبش‌های اعتراضیِ توده‌ای که هدف‌شان تسخیر دولت است و «انقلاب» خوانده می‌شوند مثال اعلای رویدادهای نقض‌کننده‌ قواعداند. انقلاب‌ها هرچه عظیم‌تر بوده‌اند یافتن و ساختن تبیین مناسب برای آن‌ها نسل‌ها طول کشیده است. می‌شود گفت همین هم یکی از ملاک‌های عظمت‌شان است.

انقلاب ۱۷۸۹ فرانسه، که ناب‌ترین نمونه‌ انقلاب‌هاست، همچون آزمونِ هیپنوتیسمیِ رورشاخ بیش از دویست سال است که پژوهشگران را به خود مشغول داشته است. هر نسلی داوری خود را داشته، معنایی تازه به آن داده، تبیین‌های نسل قبل را ناکافی یافته و تبیین‌هایی جدید پیش نهاده است.»

کتاب «ناگهان انقلاب» در ۳۵۰ صفحه با قیمت ۹۶ هزار تومان روانه بازار کتاب شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000