انتقال نظارت بر سریال‌های نمایش خانگی از ساترا به صداوسیما/ شورای جدید سختگیرترست؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۳۳
جزییات اطلاعات صبا از تحولات نظارت بر نمایش خانگی؛

انتقال نظارت بر سریال‌های نمایش خانگی از ساترا به صداوسیما/ شورای جدید سختگیرترست؟

شوراهای جدید صداوسیما برای نظارت بر محصولات نمایش خانگی، با حساسیت بیشتری به بررسی محتوای سریال‌ها می‌پردازند.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، بعد از ظهر ۲۷ شهریورماه در خبرگزاری صبا گزارشی از تغییر و تحولات تازه در حوزه نظارت بر سریال‌های خانگی در سازمان صداوسیما منتشر شد مبنی بر اینکه بر اساس احکام انتصابی که عبدالعلی علی‌عسکری رییس صداوسیما در مردادماه صادر کرده، اعضای شورای پروانه تولید سریال‌ها و شورای انتشار محتوای نمایشی به نظارت بر محصولات پلتفرم‌ها مبادرت می‌کنند.

اما جدیدترین پیگیری های صبا حاکی از آن است که شوراهای جدید خارج از روال فرآیندهای سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) فعالیت می‌کنند و این برای نخستین بار است که به صورت رسمی، بخشی از روال نظارتی بر سریال‌های خانگی، از ساترا خارج می‌شود.

حال به درستی روشن نیست شوراهای جدید ذیل یکی از معاونت‌های سازمان صداوسیما نظیر سیما، سیاسی یا برون‌مرزی اداره خواهند شد یا به طور مستقیم تحت نظارت رییس صداوسیما خواهند بود.

بیشتر بخوانید

دردسر سریال‌های خانگی با دریافت مجوز دوگانه/ بالاخره کدام پروانه ضروری است؟

وزارت ارشاد از «زخم کاری» به دادسرای فرهنگ و رسانه شکایت کرده است

پیشنهاد تشکیل شورای فراقوه‌ای نظارت بر سریال‌های خانگی را داده‌ایم

همچنین بنا بر شنیده‌های صبا، علت اصلی تشکیل شوراهای جدید، تمایل برای سخت‌گیری بیشتر در بعضی گروه‌های مرجع و تصمیم‌گیران بوده است که نشانه این تمایل در صحبت‌های غلامرضا میرحسینی دبیر شورای پروانه تولید سریال‌ها در گفتگوی ۲۴ شهریورماه با بخش‌های خبری تلویزیون دیده می‌شود. او در این گفتگو به دریافت ۱۷ اثر در قالب طرح و فیلمنامه طی چند وقت اخیر اشاره کرده که تنها برای ۲ عنوان از آن‌ها پروانه تولید صادر شده است.

به زعم میرحسینی، مهم‌ترین اشکالات ۸ اثر ردشده در این شورا، ترویج بی‌قانونی، خشونت، حمله به کیان خانواده و… بوده است.

دبیر شورای پروانه تولید سریال‌ها در این گفتگو اظهار کرد: به دلیل کم‌توجهی مسئولان قبلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجوزهای زیادی صادر شد و نوعی رهاشدگی را شاهد بودیم که آثار آن در مجموعه‌های منتشرشده دیده می‌شود.

براساس پیگیری های صبا پس از انتشار صحبت های میرحسینی، شوراهای تازه رسانه ملی برای نظارت بر محتوای محصولات نمایش خانگی قرار است با حساسیت بیشتر به بررسی آثار بپردازند تا برخی مخالفت‌ها رفع شود.

این در حالی است که بعضی محصولات در حال تولید یا آماده نمایش پلتفرم‌ها که پیش از تشکیل این شوراها ساخته شده‌اند، بدون بررسی توسط این شوراها منتشر خواهند شد. با این حال مقرر شده تا در ماه‌های آینده، همه محصولاتی که تولیدشان شروع نشده است، از مسیر شورای پروانه تولید محتوای حرفه‌ای در فضای مجازی بگذرند.

هم‌اکنون نیز درخواست‌های تازه اهالی سینما برای تولید محصولات جدید، به شورای جدید پروانه تولید سریال‌ها ارجاع شده و باید نظر مثبت این شورا را برای انتشار اخذ کنند.

باید دید با تصمیمات تازه مدیران ارشد رسانه ملی، در نهایت محصولات شبکه نمایش خانگی به کدام سو خواهد رفت.

بیشتر بخوانید

«میدان سرخ» نیامده دچار ممیزی شد/ دردسرهای جدیِ سریال‌های نمایش‌خانگی

حفظ تعادل میان موافقان و مخالفان «زخم کاری»/ رویکرد ساترا انجام اصلاحات است

قول ساترا برای رفع توقیف «می‌خواهم زنده بمانم»/ اگر فیلمنامه تایید شده بود این مشکل پیش نمی‌آمد

سکوت برابر سانسور ساز و آواز گروه ناظری/ معاونت فضای مجازی پاسخی نمی‌دهد

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/