بزرگداشت عباس کیارستمی با «عکس پنج»/ ۸ مستند درباره کیارستمی اکران می‌شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۴۶

بزرگداشت عباس کیارستمی با «عکس پنج»/ ۸ مستند درباره کیارستمی اکران می‌شود

دبیر و بنیان‌گذار جایزه بین‎‌المللی «عکس پنچ» درباره این جشنواره و عکاسی فاین‌آرت و موج نویی که عباس کیارستمی ایجاد کرد، توضیح داد.

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا، نمایشگاه گروهی «عکس پنج» با گردآوری علیرضا شادی‌زاده و فرهود نصیری جمعه ۲۶ شهریورماه در گالری شیرین افتتاح شد و تا چهارشنبه ۷ مهرماه نیز ادامه دارد.

مهدی شادی‌زاده عکاس، مستندساز و دبیر جایزه بین‌المللی «عکس پنج» در گفتگو با خبرنگار صبا درباره ایده تشکیل این جشنواره توضیح داد: سال ۹۸ هنگام ساخت مستندی درباره عباس کیارستمی به نام «همراه با باد»، می‌دانستیم که تک‌درختی در دماوند وجود دارد که عباس کیارستمی در فصول مختلف سال از آن‌ عکاسی می‌کرده و حتی مجموعه «سفید برفی» آن بسیار معروف است و در کشورهای مختلفی و در گالری‌های مطرح جهان به نمایش در می‌آید.

او افزود: از این‌رو فکر کردیم که باید این درخت را به عنوان میراث فرهنگی کشور ثبت کنیم و این اتفاق هم رخ داد و حدود ۲ سال پیش تک‌درخت به ثبت رسید. بعد از آن تصمیم گرفتیم جشنواره‌ای برای تجلیل هر ساله از این سمبل فرهنگی و نمادین که یادآور عباس کیارستمی عکاس و کارگردان بزرگ ما است، برگزار کنیم تا همچنین به کمک این جشنواره بین‌المللی بتوانیم در حوزه عکاسی یک‌سری ارتباطات با سراسر دنیا برقرار کنیم زیرا سینمای ما در جهان تا حدودی شناخته شده است اما متاسفانه هنوز در حوزه عکاسی اتصال زیادی با جهان نداریم.

این مستندساز خاطرنشان کرد: نام «پنج» این جشنواره هم برگرفته از یکی از فیلم‌های عباس کیارستمی به نام «پنج» است که این فیلم سال ۲۰۰۳ در حوزه ویدیوآرت ایران اتفاق تازه‌ای رقم زد. این جشنواره، برعکس اغلب جشنواره‌هایی که در کشور ما برگزار می‌شود، تم خاصی دارد مانند تم فاین‌آرت که کیارستمی به صورت لنداسکیپ به خوبی این نوع هنر زیبا را در عکس‌های خود نشان می‌داد.

به گفته وی، این جشنواره هرساله اول تیرماه مصادف با بزرگداشت عباس کیارستمی در موزه سینمای ایران آغاز می‌شود.

او درباره برقراری ارتباط با عکاسان بزرگ جهان در این جشنواره عنوان کرد: خوشبختانه در جشنواره «عکس پنج» با توجه به ارتباطاتی که علیرضا شادی‌زاده و فرهود نصیری داشتند، ارتباط خوبی با عکاسان بزرگ جهان برقرار شد و درنتیجه امسال عکس‌های منتخب دور دوم این جشنواره در گالری شیرین درحال نمایش است. طبقه اول گالری شیرین آثار منتخب عکاسان سال ۲۰۲۱ متشکل از عکاسان ایرانی و خارجی به نمایش درآمده است و در طبقه دوم آثار منتخب عکاسان مستر و برتر جهان که هر سال با آثار این جشنواره همکاری می‌کنند، در معرض تماشا قرار دارد ازجمله آن‌ها عکاس آژانس عکس مگنوم و عکاس ترکیه‌ای و دیگر نقاط جهان است.

بنیان‌گذار جایزه «عکس پنج» درباره تفاوت‌های دور اول و دوم این جشنواره تصریح کرد: همیشه برای تشکیل یک رویداد، ابتدا به فکر این هستیم که صرفا جریان را ایجاد کنیم و بعد به فکر گسترش آن باشیم و این امر در دور دوم جشنواره هم مشهود است. شروع این فستیوال با شیوع ویروس کرونا در جهان همراه شد و ما تنها کاری که می‌توانستیم بکنیم این بود که با توجه به سیاست‌های کشور در قرنطینه عکاسی کنیم زیرا در آن زمان ترس از بیماری هم در میان مردم بیشتر بود و قطعا هنوز تم جشنواره شکل نگرفته بود و عکس‌ها کیفیت کنونی را نداشتند و همچنین داوران هم این داوران دور دوم نبودند.‌ در دومین دوره جایزه ما لایوهایی در صفحات مجازی در کشورهای مختلف جهان داشتیم که عکاسان از آن‌ها استفاده می‌کردند.

او درباره تغییرات جشنواره در سال بعد اظهار کرد: ما سعی داریم این روند رو به رشد را در جشنواره سال بعد هم ادامه دهیم به طور مثال سال آینده در فرانسه نمایشگاه خواهیم داشت و آثار عکاسان ایرانی در کنار هنرمندان جهان در پاریس به نمایش درمی‌آیند. همچنین سال بعد تلاش داریم داوران خارجی هم در موزه سینما حضور داشته باشند و ورکشاپی داخل جشنواره برگزار کنیم تا عکاسان بتوانند از آن استفاده کنند و به رشد فاین‌آرت در عکاسی کشور ما کمک کند. قرار است سال بعد در بخش هیات داوران جایزه تحولاتی رخ دهد و با ترکیب داوران ایرانی و خارجی سعی داریم جشنواره را جهان‌شمول‌تر کنیم.

شادی‌زاده خبر از اکران هشت فیلم مستند درباره عباس کیارستمی در موزه هنرهای معاصر تهران داد و گفت: جشنواره «عکس پنج» امسال بخش جدیدی دارد که ابتدا قرار بود همزمان با روز ملی سینما انجام شود اما به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد. درنتیجه با صحبت‌هایی که با احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران داشتیم، قرار است هشت فیلم مستندی را که درباره عباس کیارستمی ساخته شده است در قالب سینماتک در موزه اکران کنیم. مجوزهای این کار دریافت شده است و فقط منتظر بازگشایی موزه هنرهای معاصر تهران هستیم‌.

این هنرمند در پایان با اشاره به اینکه ما در حوزه عکاسی موج نو نداشتیم، درباره عکاسی عباس کیارستمی عنوان کرد: ما در طول این سال‌ها و در زمان انقلاب عکاسان بزرگی مانند عباس عطار، بهمن جلالی، مریم زندی و … داشتیم که به عقیده من عکس‌های آن‌ها بیشتر شمایل خیابانی داشتند اما عباس کیارستمی موجی نو در عکاسی ما ایجاد کرد یعنی شاخه‌ای از هنر زیبا و عکاسی فاین‌آرتی را که در اروپا کار می‌کردند، در آن سال‌ها در ایران اجرا کرد درصورتی که عکاسان ما هنوز هم با فتومونتاژ در عکاسی مشکل دارند. روند عکاسی کیارستمی تاریخ مصرف ندارد و به دلیل جهانی بودن آثار آن جزو مهم‌ترین عکاسانی است که در بیشتر موزه‌ها و گالری‌های جهان عکس‌های او مشاهده می‌شود.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است