آلبوم «بی‌فاصله» امروز رونمایی می‌شود/ کنسرت‌ آنلاین شوخی‌ای بیش نبود | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۳۳
وحید تاج در گفتگو با صبا:

آلبوم «بی‌فاصله» امروز رونمایی می‌شود/ کنسرت‌ آنلاین شوخی‌ای بیش نبود

وحید تاج از انتشار آلبوم جدید خود خبر داد و درباره شرایط فعلی موسیقی در ایران صحبت کرد.

وحید تاج خواننده موسیقی سنتی ایرانی در گفتگو با خبرنگار موسیقی خبرگزاری صبا از جدیدترین آلبوم خود با نام «بی‌فاصله» که قرار است امروز شنبه ۲۷ شهریویر ماه در باغ خانه شاعران رونمایی شود، خبر داد و گفت: این آلبوم با آهنگسازی مجید عسگری در دستگاه‌های نوا و همایون ساخته شده است که از ویژگی‌های این اثر می‌توان به چند صدایی بودن آن اشاره کرد. در این کار  مهسا دامرودی در نقش همخوان با من همکاری دارد و برخلاف کارهای قبلی این آلبوم تک صدای نیست.

او درباره شعرهایی که در این آلبوم خوانده است و همکارانش در این اثر عنوان‌ کرد: این اثر با اشعاری از مولانا و هوشنگ ابتهاج و همکاری من با مجید عسگری به عنوان آهنگساز، شاعر، نوازنده تار و بم‌تار، پویا سرایی نوازنده سنتور، شهرام غلامی نوازنده عود، پاشا هنجنی نوازنده نی، شروین مهاجر نوازنده کمانچه، علیرضا دریایی نوازنده سازهای زهی، حمید قنبری سازهای کوبی و مهسا دامرودی به عنوان همخوان تولید شده است.

وی درباره دلیل همکاری با این مجموعه گفت: با توجه به درخواست سرپرست و آهنگساز این مجموعه، بنده با گروه همکاری داشتم و طی یکسال این آلبوم را تهیه و تولید کردیم.

به گفته تاج، این اثر شامل هفت قطعه به نام های رهگذار، سرگشته، رقص باد، تصنیف بی‌فاصله، بازگشت و تصنیف صبح خیزان است.

کرونا قاتل موسیقی در این سال‌ها بود

این خواننده در بخش دیگر این گفتگو به وضعیت بد موسیقی کشور در دوران بیماری کرونا اشاره کرد و توضیح داد: کرونا قاتل موسیقی در این سال‌ها بوده و به کل این هنر را به ورطه نابودی کشانده است. ما در این دو سال با توجه به شرایط فراگیری این بیماری هیچ کنسرتی نداشتیم و کنسرت‌های آنلاین هم نتوانست خلاهای ایجاد شده را جبران کند چراکه کنسرت‌های آنلاین شوخی‌ای بیش نیستند.

تاج افزایش بروکراسی دریافت مجوز برای کنسرت آنلاین را یک آسیب دانسنه و گفت: ما قبلا برای برگزاری یک کنسرت باید ابتدا از وزارت ارشاد مجوز می‌گرفتیم ولی اکنون برای برگزاری آنلاین کنسرت‌ها علاوه بر مجوز ارشاد باید مجوز دیگری نیز از صداوسیما بگیریم و این امر کار را برای هنرمند سخت‌تر از قبل کرده است. از طرف دیگر هیچ چیز جای کنسرت‌های حضوری را نخواهد گرفت. موسیقی مانند تئاتر یک هنر است و این هنر نیاز دارد تا با مخاطب روبه‌رو شود؛ تئاتر بدون تماشاچی معنا ندارد همانطور که کنسرت بدون حضور مخاطب.

هنرمند تنها به این زنده است که هنر خود را ارایه دهد

او ادامه داد: تا قبل از کرونا هنر و هنرمند در جامعه ما شرایط ایده‌آلی نداشتند با شیوع این بیماری وضعیت بحرانی‌تر از قبل هم شد و این روند هنوز ادامه دارد. من فقط امیدوار هستم با وجود هنرمندان بیشماری که در کشور ما فعالیت می‌کنند این شرایط رو به بهبودی رود تا هنر این افراد دیده شود زیرا یک هنرمند تنها به این زنده است که هنر خود را ارایه دهد و وقتی شرایط رو به افول باشد این هنرمند است که آسیب می‌بیند.

تاج با اشاره به تغییر سلیقه مخاطبان گفت: تغییر ذائقه مخاطب محصول فرایندی طولانی بوده که یک شبه اتفاق نیفتاده است. سیاستگذاری های صدا‌وسیما در سال‌های گذشته با پخش مکرر موسیقی‌های امروزی و از طرفی تغییر سبک موسیقی هنرمندان باعث شده است مخاطبان هنرمندان موسیقی سنتی به نوعی به سوی سبک های جدید موسیقی کوچ کنند.

این هنرمند در پایان خاطرنشان کرد: با این که موسیقی سنتی هنوز مخاطبان خاص خود را دارد اما به علت برگزار نشدن کنسرت‌ها و دسترسی نداشتن جوانان به این نوع از موسیقی، شاهد نوعی تغافل نسبت به موسیقی سنتی هستیم.

رضا باقری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است