نمایش «مشق‌های ناصری»/ نقاشی ناتمام ناصرالدین‌شاه در معرض دید قرارگرفت | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۱۷

نمایش «مشق‌های ناصری»/ نقاشی ناتمام ناصرالدین‌شاه در معرض دید قرارگرفت

13 اثر برگزیده از طراحی‌ها و نقاشی‌های ناصرالدین شاه قاجار در فضای مجازی کاخ گلستان به نمایش گذاشته شد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی کاخ گلستان، نمایشگاه مجازی «مشق‌های ناصری» شامل ۱۳ اثر انتخابی از طراحی و نقاشی‌های ناصرالدین شاه در حوضخانه تالار عاج در معرض دید دوستداران و مخاطبان فضای مجازی کاخ گلستان قرار گرفت.

این نمایشگاه با حضور آفرین امامی مدیر کاخ گلستان روز چهارشنبه ۲۴ شهریوماه افتتاح شد.

ناصرالدین شاه که ذوق هنری خود را در هنرهای مختلف محک می‌زد به هنر نقاشی و طراحی نیز علاقه‌مند بود. چه در زمان ولایتعهدی که در تبریز سکونت داشت و چه پس از آنکه به تختگاه تهران مهاجرت و در کاخ گلستان به حکومت نشست.

شاه از شاگردان میرزا حسن خان صنیع الملک غفاری بود که با ذوق شاهانه خود و با قلم آهن و مرکب سیاه صورت درباریان و یا زن‌های اندرون را نقاشی کرده و با مناسبت، جمله یا شعری را در حاشیه آن‌ها می‌نوشته است.

اسلوب نقاشی‌های ناصرالدین شاه مشابه استادش برپایه طبیعت‌گرایی و ذکر جز به جز همه مناظر طبیعی به همان صورتی که می‌دیده، به تصویر می کشیده است و مانند نگاه استادش دارای نگاهی مدرن و متاثر از فرهنگ اروپایی‌ست و سعی داشت با کپی برداری از استادش آثار را با نقاشی دیرین ایرانی و نگارگری پیوند دهد.

بازدید از نمایشگاه «مشق‌های ناصری» از طریق صفحه رسمی اینستاگرام مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان  golestanpalace در دسترس علاقه‌مندان است.

انتهای پیام/

 

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است