زندگی روزمره در اسپانیای دوره تفتیش عقاید | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۴۵
معرفی کتاب؛

زندگی روزمره در اسپانیای دوره تفتیش عقاید

کتاب «زندگی روزمره در اسپانیای دوره تفتیش عقاید» نوشته جیمز ام اندرسون با ترجمه سعید درودی به همت نشر نگاه به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، کتاب «زندگی روزمره در اسپانیای دوره تفتیش عقاید» نوشته جیمز ام اندرسون با ترجمه سعید درودی به همت نشر نگاه منتشر شد.

در معرفی این کتاب از سوی ناشر آمده است: «دیوان تفتیش عقاید اسپانیا سه و نیم قرن تاریخ این کشور را در تاریکی و وحشتی فرو برد که مسیحی و غیرمسیحی، مسلمان و یهودی را آواره ناکجاها کرد؛ جاهایی که نمی‌دانستند چه سرنوشتی در انتظارشان است. قوانین دیوان تفتیش عقاید را نهاد مقدس وضع می کرد و این نکته کاملا بیانگر قدرت مهیب این دیوان است.

در این کتاب از فعالیت‌های روزمره همه طبقات جامعه اسپانیا روایتی بی‌طرفانه ارایه می شود. این روایت زمینه های متفاوتی را در برمی‌گیرد، مثل گرایش‌های مذهبی، اخلاقیات، تلاش برای معاش و رویارویی‌های متعدد با دیوان تفتیش عقاید. در هر فصل، به یکی از این جنبه ها پرداخته شده تا نهایتا و در مجموع، تصویری منسجم از جنبه های گوناگون زندگی روزمره اسپانیایی ها و در کل اروپا در اختیار خواننده قرار گیرد. این کتاب را می توان کتابی مهیب درباره دورانی مهیب معرفی کرد.»

این کتاب در ۱۷ فصل نگارش شده است و در قسمت پیشگفتار آن می‌خوانیم: «اسپانیا سرزمینی «غیرصنعتی» بود که اقتصادش بر پایه «کشاورزی» قرار داشت و جامعه‏‏‌اش از «طبقات مختلف» تشکیل می‏‌شد. در طول این سیصد و پنجاه سال، زندگی در چنین سرزمینی به چه چیز شباهت داشت؟ اسپانیا، درواقع، از بقیه اروپا جدا افتاده بود؛ از نواحی گوناگونی شکل گرفته بود که تفاوت سیاسی بسیاری با هم داشتند و دولت مستقر در مادرید می‏‌کوشید این مناطق متفاوت را «یکپارچه» کند و زیر لوای «یک حکومت» قرار دهد.

اسپانیایی‌‏ها ملتی بودند «شکوفا» و «رو به رشد» که سعی داشتند به هر وسیله‌‏ای که شده، تفاوت‌‏های نژادی و فرهنگی میان خویش را از بین ببرند؛ اما در همان حال، «امپراتوری»ای جهانی به وجود آوردند که «خورشید در آن غروب نمی‌‏کرد» ولی سرانجام، «تکه‏‌تکه» و متلاشی شد. در این سرزمین، «کلیسا»یی نیرومند وجود داشت که درصدد بود «وحدت مذهبی» پدید آورَد و برای رسیدن به این «وحدت»، کاملا آماده بود که سایر چیزها را فدا کند. در طول این سه و نیم قرن، «دیوان تفتیش عقاید» چنگال‏‌های متعدد و آزمند خود را در سراسر اسپانیا گسترانید و بازجویی‌‏ها و اقداماتش، اندک‏‌اندک، ترس و وحشتی ژرف در دل جمعیت این کشور آفرید.»

کتاب «زندگی روزمره در اسپانیای دوره تفتیش عقاید» در نوبت چاپ اول و ۵۶۸ صفحه با قیمت ۱۶۵ هزار تومان روانه بازار کتاب شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است