برگزیدگان جایزه ا. هنری در ویترین کتاب‌فروشی‌ها | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۰۷

برگزیدگان جایزه ا. هنری در ویترین کتاب‌فروشی‌ها

انتشارات کتاب نیستان مجموعه داستانی از برگزیدگان جایزه ا. هنری را منتشر کرد.

به گزارش صبا، «زندگی شهری» مجموعه داستان دیگری از برگزیدگان جایزه ا. هنری است که در ۲۸۸ صفحه رقعی و با ترجمه علی فامیان توسط انتشارات کتاب نیستان به بازار کتاب عرضه شده است.

«زندگی شهری» عنوان اثری منتخب داستان‌های داوری‌شده برای اثر برگزیده جایزه ادبی ا. هنری است. از سال ۱۹۹۷ این جایزه ادبی هر ساله با نگاه به داستان‌های انگلیسی‌زبان منتشرشده در مجلات منطقه آمریکای شمالی و توسط یک هیات داوران اهدا می‌شود، اما آنچه در کتاب هر ساله این جایزه به چاپ می‌رسد، انتخاب سردبیر این جایزه ادبی، از میان داستان‌هایی است که در معرض داوری قرار گرفته‌اند و چه بسا انتخاب سردبیر کتاب، در جایزه حایز رتبه‌ای نشده باشد.

در سال ۱۹۹۷ که آثار برگزیده آن‌ها در این کتاب درج شده است، برای نخستین بار و پس از ۳۰ سال سردبیر این کتاب تغییر کرد و به دنبال این تغییر، تعداد نشریات بررسی‌شده برای انتخاب این داستان‌ها افزایش پیدا کرد و در نتیجه بیش از سه هزار داستان کوتاه مرور شده و آثار این کتاب شامل ۱۲ داستان کوتاه انتخاب و منتشر شدند.

بر اساس همین تحول، این کتاب و داستان‌هایش آینه‌ای تمام‌نما از ذهنیت و جریان‌های جاری در داستان‌نویسان انگلیسی زبان در منطقه آمریکای شمالی و کانادا در پایان قرن بیستم به شمار می‌رود.

در این کتاب هم می‌توان داستان‌هایی از جنس جنایی دید و با نویسندگانی مانند آلیس مونرو در پیچ‌وتاب کشف راز یک قتل به حرکت پرداخت و هم می‌توان با قهرمان داستانی هم‌قدم شد و قدمی در کوچه‌پس‌کوچه تنهایی او و بالتبع انسان معاصر زد و دمی با او و در واقع با خود خلوت کرد، سری به دردها و مشکلات انسانی از جمله ترس‌ها و بیم و امیدهای او زد و با بی‌رحمی و شفقت انسانی ارتباطی دیگر برقرار کرد.

از سوی دیگر علاقمندان به داستان‌های هیجان‌انگیز و تخیلی از جمله داستان‌هایی که پای ثابت آن‌ها بشقاب‌پرنده‌ها و موجودات فضایی هستند نیز می‌توانند از این کتاب استفاده کنند و در دنیای این رویدادها غوطه‌ور شوند.

این کتاب و داستان‌های آن به تایید سردبیر مجموعه، روایتی است جامع از زندگی آمریکایی در عصر عصیان‌زده پایان قرن بیستم. این کتاب و داستان‌هایش به روشنی تاثیرپذیری داستان‌نویسان آمریکایی از جامعه و عمق نفوذ رویدادهای جاری در جامعه آمریکای شمالی را در اندیشه و قلم نویسندگان به نمایش می‌کشد و به نوعی تعهد آن‌ها به نوشتن درباره آن را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است