آغاز دور جدید «چراغ مطالعه» با یک مهمان جنجالی و یک مهمان ادبی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۲۰

آغاز دور جدید «چراغ مطالعه» با یک مهمان جنجالی و یک مهمان ادبی

فصل جدید برنامه «چراغ مطالعه» با حضور غلامعلی حداد عادل و علی ملاقلی‌پور آغاز می‌شود.

به گزارش صبا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، اولین قسمت از فصل جدید برنامه «چراغ مطالعه» امروز سه‌شنبه ۲۳ شهریورماه ساعت ۲۱ از شبکه‌ چهار سیما پخش می‌شود.

در آغاز برنامه، مهمترین اخبار حوزه کتاب، نشر و ترجمه مرور خواهد شد. در بخش دوم این مجله تلویزیونی که «چی را چطور بخوانیم؟» نام گرفته است، محمد خندان استاد دانشگاه تهران به ما خواهد گفت چطور مطالعات خود را در حوزه «علوم انسانی» آغاز کنیم و چه کتاب‌ها و نویسندگانی برای این امر مناسب هستند.

سجاد نجفی که در فصل جدید «چراغ مطالعه» اجرای گفتگو‌ها را بر عهده دارد، در اولین قسمت از آیتم «فارسی‌وار» که دیده‌بانی است برای زبان فارسی، میزبان غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی است و با او در مورد تاریخچه فرهنگستان و حال و اوضاع زبان فارسی گفتگو می‌کند.

آخرین بخش برنامه‌ سه‌شنبه شب «چراغ مطالعه» به «تجربه خواندن» اختصاص دارد که در این بخش علی ملاقلی‌پور نویسنده و کارگردان سینما، تجربه خود را از خواندن کتاب «کودک ۴۴» بیان می‌کند. «کودک ۴۴» رمانی جنایی است که تام راب اسمیت نویسنده انگلیسی آن را در سال ۲۰۰۸ میلادی (۱۳۸۷ خورشیدی) نوشته است. کتاب نامزد جایزه بوکر بوده و جوایز زیادی را نیز کسب کرده است. این رمان درباره قتل تعداد زیادی کودک در دوران حکومت کمونیستی ژوزف استالین است که مامور سابق امنیتی شوروی لئو دمیدوف درباره این قتل‌ها تحقیق می‌کند.

«چراغ مطالعه» در فصل جدید خود، دو شب در هفته پخش می‌شود. شب نخست به پخش آیتم‌هایی اختصاصی دارد که از اخبار تا تجربه خواندن را شامل می‌شود و در شب دوم، گفتگو در مورد یک کتاب با نویسنده یا مترجم اثر انجام می‌شود. بخش «تفکر انتقادی» آیتم دیگری است که این مجله تلویزیونی برای بینندگان خود تدارک دیده است.

در برنامه چهارشنبه‌شب ۲۴ شهریورماه هم در بخش نقد کتاب، کتاب «فیلسوفی در تعمیرگاه» با حضور کمیل سوهانی مترجم اثر، نقد و بررسی می‌شود. متیو کرافورد نویسنده این کتاب، استاد فلسفه‌ای است که بعد از کار اداری روزمره‌اش پا به دنیای تازه‌ای می‌گذارد، به تعمیرگاه موتورسیکلت خودش پناه می‌برد و مشغول تعمیر موتورهای فرسوده می‌شود. او در این کتاب از تجربه فلسفی‌اش در انجام کارهای یدی حرف می‌زند و مخاطب را به سفری برای کشف کار معنادار و لذت‌بخش می‌برد.

در بخش «تفکر انتقادی» هم محمد ملاعباسی روش‌هایی را آموزش می‌دهد که به وسیله کاربست آن‌ها، مخاطب تمرکز بیشتری برای مطالعه داشته باشد و در دام «جملات قصار» نیافتد.

برنامه تلویزیونی «چراغ مطالعه» در گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما به تهیه‌کنندگی محدثه پیرهادی و مرتضی روحانی آماده پخش شده است.

به گزارش صبا، فصل ششم «چراغ مطالعه» در نوروز ۱۴۰۰ و فصل پنجم این برنامه در دهه فجر سال ۱۳۹۹ روی آنتن شبکه چهار سیما رفته بود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است