جزییات تعیین حریم برای تئاترشهر/ احتمالا پروژه از زمستان آغاز می‌شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۱۹
ابراهیم گله‌دارزاده در گفتگو با صبا:

جزییات تعیین حریم برای تئاترشهر/ احتمالا پروژه از زمستان آغاز می‌شود

رییس مجموعه تئاترشهر تاکید کرد که شیوه حریم‌گذاری مجموعه تئاترشهر مطالعاتی درحال انجام است و شهرسازان و معماران متخصص باید در این باره طرح‌هایی را ارایه دهند که هنوز به نقشه هم نرسیده است.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا، مجموعه تئاترشهر بزرگ‌ترین مجموعه نمایش تئاتر ایران است که پنج سالن نمایش دارد، این مجموعه در چهارراه ولی عصر، تقاطع خیابان انقلاب و خیابان ولی عصر در مجاورت پارک دانشجو واقع است.

مدت‌هاست بحث تعیین حریم مجموعه تئاترشهر به عنوان یکی از آثار دارای ثبت ملی از سوی مدیران و مسئولان مطرح و پیگیری می‌شود. حتی مدت ها پیش جلساتی نیز با حضور مدیران ارشد وزارت ارشاد و وزارت میراث فرهنگی پیرامون این موضوع برگزار شد، اما تا امروز یعنی ۲۲ شهریورماه که جلسه ای در شورای مربوطه وزارت میراث فرهنگی برگزار و این طرح به تصویب رسید، اقدام موثر دیگری در این باره صورت نگرفته بود.

امروز ۲۲ شهریورماه در جلسه شورای حریم کشور پس از پیگیری‌های بسیار تعیین حریم مجموعه تئاترشهر و دیگر آثار واجد ارزش فرهنگی‌ و‌ تاریخی پیرامون آن مورد تصویب قرار گرفت.

درباره این مساله با ابراهیم گله‌دارزاده رییس مجموعه تئاترشهر گفتگویی داشتیم که بیان کرد: یکی از مشکلات سال های گذشته تئاترشهر این بود که وقتی به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسید، عرصه و اعیان آن چارچوب قانونمند و مشخصی نداشت. به عبارتی تئاترشهر فقط به عنوان همان ساختمان مدوری مشاهده می شد که در ثبت میراث فرهنگی می‌شناختند، در صورتی که طراحی پیرامونی بنا نیز کاملا جزوی از معماری‌ مجموعه است که تا چندین متر یا حتی بعضی از نقاط بوستان دانشجو، فضا براساس معماری مجموعه تئاترشهر طراحی شده‌ است.

او ادامه داد: این شرایط باعث شده بود که پیرامون تئاترشهر، از محدوده نظارت و مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خارج و میراث فرهنگی هم امکان نظارت خوبی در آن محوطه را نداشته باشد، به همین دلیل طی سال‌های پیشین انواع دخل و تصرف پیرامون مجموعه تئاترشهر انجام شده است.

گله‌دارزاده درباره تصویب تعیین حریم تئاتر شهر خاطرنشان کرد: این مصوبه باعث می‌شود عرصه و اعیان مجموعه تئاترشهر به عنوان یک سند رسمی مورد تایید قرار گیرد و مشمول قوانین میراث فرهنگی می‌شود. دخل و تصرف‌ و تغییر در همه ساختمان‌ها و مجموعه‌هایی که به ثبت میراث فرهنگی رسیده باشند، زیر نظر این وزارتخانه انجام می‌شود و دیگر شاهد دخل و تصرف بی‌برنامه‌ای در آن‌جا نخواهیم بود.

رییس مجموعه تئاترشهر تصریح کرد: اگر این اتفاق سال‌ها پیش رخ می‌داد، الان شاهد خیلی از تغییرات بی‌برنامه که بدون درنظر گرفتن معماری تئاترشهر رخ داده‌اند، نبودیم، به عنوان مثال شاید می‌شد با قدرت قانونی بیشتری درباره درِ متروی تئاترشهر در ضلع شمالی با شهرداری وارد مذاکره شد و این فرایند برای آن‌ها به این حد سهل نبود.

به گفته او تصویب طرح تعیین حریم تئاتر شهر اجازه می‌دهد که پیرامون این مجموعه از عرصه و اعیان مشخصی برخوردار بوده و دیگر به مثابه «فقط یک بنای عادی» مورد توجه قرار نگیرد.

ساماندهی معضلات و آسیب های پیرامونی نیازمند طراحی دقیق با مولفه های اجرایی است

گله‌دارزاده در پاسخ به این پرسش که چه اتفاقی برای معضلاتی مانند ورودی ایستگاه مترو، دست‌فروشان و… که پیرامون تئاترشهر مشاهده می‌شوند، می‌افتد، عنوان کرد: ساماندهی این معضلات و آسیب های پیرامونی نیازمند یک طراحی دقیق با مولفه های اجرایی است که طبیعتا بخش زیادی از آن به حمایت ها و مساعدت های شهرداری تهران به ویژه عزیزان ما در شهرداری منطقه ۱۱ تهران بستگی دارد که امیدوارم هر چه زودتر شاهد آغاز فصل تازه ای از همکاری ها میان مجموعه تئاتر شهر و مدیریت شهری در زمینه حل معضل محیط پیرامونی مجموعه باشیم. کما اینکه تا به امروز هم همکاری های خوبی صورت گرفته بود که جا دارد از مدیران شهرداری منطقه ۱۱ به ویژه جناب آبادیان تشکر ویژه ای داشته باشم که در حد اختیاراتش مساعدت های خوبی با ما داشت.

وی با ارائه توضیحاتی درباره آنچه تاکنون درباره تعیین حریم تئاتر شهر در تعامل با مدیران شهرداری تهران صورت گرفته، ادامه داد: در طرح پیشین که با شهرداری داشتیم، بنا بر این بود که سازه‌های سطحی از ورودی فعلی مترو (ضلع جنوب شرقی) حذف و شکل ظاهری آن‌ها مانند معماری تئاترشهر همچون در کارگاه دکور این مجموعه، طراحی شوند. البته اینگونه طرح عمرانی نیازمند طی پروسه های مطالعاتی است که توجه به آن نکته بسیار مهم و ضروری است، به عبارتی پس از طی این مراحل مطالعاتی است که می توانیم به نقشه و برنامه ریزی و اجرای پروژه برسیم. علی القاعده این نقشه‌ها نیز در شورایی که هم نمایندگان و کارشناسان شهرداری هم کارشناسان و نمایندگان میراث فرهنگی و هم کارشناسان و نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعضای آن را تشکیل می‌دهند بررسی و در نهایت شکل اجرایی پیدا می کند.

این مدیر ادامه داد: اینگونه طراحی‌‎ها فعلا در مرحله مطالعه هستند که پس از آن به نقشه می‌رسند، این نقشه‌ها نیز در شورایی در شهرداری که هم میراث فرهنگی و هم وزارت فرهنگ اعضای آن را تشکیل می‌دهند بررسی و درنهایت توسط کارشناسان به تصویب می‌رسند تا در قالب طرح کلی پهنه رودکی به اجرا برسند.

رییس مجموعه تئاترشهر درباره مساله دست‌فروشان تئاترشهر تصریح کرد: مساله دست‌فروشان بسیار پیچیده‌ است و همت شهرداری را می‌طلبد. تا جایی که اطلاع دارم آن‌ها یک سری کارگر هستند که برای افراد دیگری کار می‌کنند و باید مورد حمایت قرار گیرند، نکته اینجاست که عده‌ای این منطقه را به تسخیر خود درآورده‌اند و سنگ‌فرش‌های چهارراه ولیعصر را به دست‌فروشان اجاره می‌دهد که مساله خوشایندی برای مجموعه مدیریت شهری و به تبع آن مجموعه تئاترشهر نیست. البته باید بگویم دست‌فروشان نیاز به سازماندهی دارند و نباید تنها به آن‌ها بگوییم که از اینجا بروید بلکه باید برنامه‌ای برای آن‌ها داشت؛ برنامه‌ای که استفاده شهروندان از بخشی امکانات شهری را منع نکند.

طرح های مطالعاتی شیوه تعیین حریم مجموعه تئاتر شهر به زودی آغاز می شود

او درباره شیوه اجرایی تعیین حریم تاکید کرد: درباره شیوه اجرایی تعیین حریم مجموعه تئاترشهر ، طرح های مطالعاتی درحال انجام است. متاسفانه وقتی صحبت از حریم می‌شود، بعضی‌ها تصور می‌کنند که قرار است یک دیوار بتنی‌ پیرامون تئاترشهر ایجاد شود که استنباط درستی نیست. ما قطعا معتقدیم علاوه بر جامعه شریف هنرمندان، اهالی رسانه و کارشناسان تئاتر که نظرات مخالف و موافق تک تک آنها برایمان ارزشمند است، کارشناسان و معماران متخصص حوزه های شهرسازی نیز باید در باب این موضوع مهم، طرح‌های پیشنهادی خود را با ما در میان بگذارند.

گله‌دارزاده درباره فواید این طرح خاطرنشان کرد: ما در وزارت میراث فرهنگی، پروتکل‌هایی مخصوص حرائم داریم که تئاترشهر از استفاده از آن‌ها محروم بود یعنی چون حریم مجموعه تئاترشهر به عنوان میراث فرهنگی به تصویب نرسیده بود، مشمول حمایت‌های وزارت میراث فرهنگی قرار نمی‌گرفت و ایجاد هرگونه تغییرات در آن جایز می‌شد. تصویب این طرح باعث می‌شود که این محوطه مورد توجه قانونی بیشتری قرار گیرد تا شایسته حضور شهروندان، گردشگران، هنرمندان و خانواده‌ها شود.

این مدیر درباره افزایش یگان حفاظتی مجموعه تئاترشهر پس از اجرای طرح تعیین حریم مطرح کرد: درحال حاضر مجموعه تئاترشهر شامل یگان حفاظت از جمله حراست و نیروی انتظامی می‌شود اما یکی از نکاتی که درباره حرائم ساختمان میراث فرهنگی وجود دارد این است که اگر یگان حفاظت اعیان یا ساختمان اعلام کنند که توانایی پوشش کل حریم را ندارند، مجوز استفاده از یک یگان بزرگ‌تر یعنی افزایش تعداد نیروها را دارند تا منطقه را کنترل کنند.

رییس مجموعه تئاترشهر درباره زمان اجرایی این طرح اظهار کرد: هنوز ابلاغ رسمی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام نشده است. این طرح امروز یعنی ۲۲ شهریورماه در جلسه شورای حریم کشور تصویب شد که فکر می‌کنم تا دو  الی سه روز دیگر به دست شهرداری سپس مجموعه تئاترشهر برسد و اجرای آن به عنوان یک سند رسمی قطعی‌ است.

او در پایان ضمن قدردانی دوباره از هنرمندان، اصحاب رسانه و موافقان و مخالفان بحث تعیین حریم تئاتر شهر که طی ماه های گذشته با ارائه نقطه نظراتشان مسیر آگاهانه تر و روشن تری را درباره این موضوع پیش روی اداره کل هنرهای نمایشی و مجموعه تئاتر شهر قرار دادند، تصریح کرد: طبق هماهنگی هایی که از سوی شهرداری منطقه ۱۱ تهران با ما انجام گرفته، شهرداری برنامه تغییرات و جابه‌جایی چند درخت را در پارک دانشجو دارد که باید در زمستان و به اصطلاح «فصل خواب درختان» اتفاق بیفتد و همان گونه که پیش تر اشاره کردم این طرح با توجه به لزوم حضور نهادهایی چون شهرداری تهران، وزارت میراث فرهنگی و سایر نهادهای مرتبط در کنار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیازمند اتمام فازهای مطالعاتی و مهندسی و مشورتی است که همین فرآیند به طور طبیعی نیازمند گذر زمان است. علی القاعده یک فرآیند اجتناب ناپذیر، نظام مند و دارای استانداردی است که ما هم دوست نداریم مشمول زمان طولانی شود. بنابراین هنوز نمی توانم به صورت دقیق درباره تاریخ دقیق اجرای پروژه تعیین حریم اطلاع رسانی کنم. به هر ترتیب این طرح تنها برای بهره‌برداری بهتر از مجموعه تئاترشهر است که دربرگیرنده تغییرات آنچنانی نیست و امیدوارم در یک چارچوب زمان بندی مشخص و کوتاه به سرانجام برسد.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است