شاهین فرهت مهمان «صباهنگ» شد/ اگر پزشک می‌شدم یک پزشک معمولی بودم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۹

شاهین فرهت مهمان «صباهنگ» شد/ اگر پزشک می‌شدم یک پزشک معمولی بودم

رادیو صبا در برنامه موسیقی محور صباهنگ با شاهین فرهت پدر سمفنونی ایران گفتگویی صمیمی داشت.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی رادیو صبا، شاهین فرهت آهنگساز، موسیقیدان و مدرس موسیقی کشورمان مهمان تلفنی برنامه «صباهنگ» رادیو صبا شد.

شاهین فَرهَت زاده ۷ فروردین ۱۳۲۶ آهنگساز، موسیقیدان و مدرس موسیقی اهل ایران است. وی به‌عنوان یکی از آهنگسازان سرشناسِ موسیقی کلاسیک در ایران، آثار متعددی را بر اساسِ فرم‌های رایج در موسیقی غرب مانند سمفونی، کنسرتو، سوئیت، کانتات، پرلود، فوگ، پوئم سمفونیک، راپسودی و دیگر شیوه‌های مرسوم، خلق کرده که غالباً به فضای موسیقی دوران رمانتیک نزدیک است و در عین‌حال از تاثیر نغمه‌های موسیقی ایرانی نیز بی‌بهره نبوده است.

از کارهای وی تاکنون حدود ۲۰ سمفونی ضبط و منتشر شده‌ است که در بین آثار آهنگسازان ایرانی، بیشترین تعداد را دارا است، به همین دلیل از او با عنوان «پدر سمفونی ایران» یاد می‌شود.

«پدر سمفونی ایران» در پاسخ به پرسش فریبا باقری مجری برنامه «صباهنگ» مبنی بر این که از بین آثار سمفونی خود کدام اثر را ترجیح می‌دهد، گفت: آن‌ها مثل بچه های من می‌مانند و نمی‌توان بین آن‌ها فرقی گذاشت. البته می‌توان به سمفونی «تهران» و «فردوسی» به عنوان بهترین ها اشاره کرد.

آشنایی با موسیقی از چهار سالگی

استاد فرهت داستان علاقه‌مند شدن خود به موسیقی را برای مخاطبان این گونه روایت کرد که من در خانواده‌ای هنرمند به دنیا آمدم و از چهار سالگی با موسیقی آشنا شدم، سازها و دستگاه‌های موسیقی را می‌شناختم و از هفت سالگی پیانو می‌زدم.

وی ادامه داد: داستان عشق و علاقه من به موسیقی با شنیدن یک قطعه از آثار بتهوون که از رادیو پخش می‌شد شروع شد که من با شنیدن این قطعه در سن هفت یا هشت سالگی کاملا میخکوب شدم و سریعا به دنبال تهیه صفحات آن موسیقی رفتم. بعد از آن موسیقی را دنبال کردم و البته خانواده نیز در این راه بسیار با من همراهی کردند و مرا تشویق کردند و حتی کلاس سوم دبستان که بودم پدرم به عنوان جایزه شاگرد اولی یک پیانو برایم خرید.

فرهت در پاسخ به این پرسش که آیا جوایز مختلف برای شما انگیزه ای بوده است یا خیر، بیان کرد: هیچوقت جوایز برای من اهمیت نداشته و به نظرم آنچه یک هنرمند را مشتاق می‌کند و برای او تشویق است استقبال از کار اوست.

ورود به دنیای موسیقی به صورت آکادمیک بهتر است

مجری برنامه از استاد فرهت درمورد اینکه آیا آموزش موسیقی را به صورت تجربی یا آکادمیک پیشنهاد می کند، بیان کرد: من تمام دوره های آموزشی خود را به صورت آکادمیک در بهترین دانشگاهای دنیا طی کردم و توصیه می کنم که علاقه‌مندان به موسیقی به صورت آکادمیک وارد این حوزه شوند.

در ادامه مجری «صباهنگ» از استاد فرهت پرسید چرا پس از حضور در بهترین دانشگاهای دنیا مجدد به ایران بازگشتید و در پاسخ شنید: من همیشه نمادهای ایرانی را دوست داشتم و شکرگزار خداوند بودم که زبان مادری ام فارسی است و می توانم به راحتی کتاب های حافظ، سعدی و مولانا بخوانم.

وی افزود: من از سن ۲۰ سالگی برای تحصیل در رشته موسیقی از کشور خارج شدم و در آن زمان ویزای تحصیلی به رشته موسیقی تعلق نمی‌گرفت و من چون زبان انگلیسی خوبی داشتم موفق شدم در رشته پزشکی پذیرش بگیرم. زمان خروج از کشور پدرم با وجود اینکه خودش پزشک بود به من تاکید کرد «موسیقی را ادامه بده چون اگر تو یک پزشک شوی یک پزشک معمولی می شوی ولی با عشق و علاقه ای که به موسیقی داری اگر ادامه دهی هم خودت می توانی با رضایت زندگی کنی و هم این که حتما در این حوزه به موفقیت های بزرگی دست می‌یابی که در این صورت می توانی بهتر به وطن خدمت کنی.» به همین دلیل است که من سال های زیادی در خارج از کشور زندگی و تدریس کرده ام ولی هر چه می‌گذشت و می گذرد بیشتر و بیشتر به وطن و ایران علاقه‌مند می شوم.

شاهین فرهت در پایان گفتگو در پاسخ به این پرسش که آثار کدام خواننده را بیشتر می شنود و دوست دارد گفت: حسین قوامی و غلامحسین بنان خوانندگان مورد علاقه‌ام هستند و همیشه شنونده برنامه «گل های رنگارنگ» از رادیو بوده ام.

برنامه موسیقی محور «صباهنگ» هر روز از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۸:۳۰ از رادیو صبا پخش می شود. این برنامه در هفته جاری به تهیه کنندگی سجاد کلبادی نژاد و اجرای فریبا باقری راهی آنتن صبا می شود.

علاقه‌مندان می‌توانند این گفتگو را از آرشیو برنامه «صباهنگ» از سایت شبکه به آدرس Radiosaba.ir یا برنامه ایرانصدا بشنوند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است