شباهت «وروره» با شخصیت هالیوودی را انکار نمی‌کنیم/ حجاب از دلایل این الگوبرداری | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۴
سیدابراهیم عامریان به صبا گفت:

شباهت «وروره» با شخصیت هالیوودی را انکار نمی‌کنیم/ حجاب از دلایل این الگوبرداری

سید ابراهیم عامریان یکی از کارگردانان سریال «نارگیل» درباره تشابه یکی از کاراکترهای این سریال به نام «وروره» با یک شخصیت هالیوودی توضیح داد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، درست کمی پس از انتشار پوستر سریال «نارگیل» به کارگردانی مشترک سیدابراهیم عامریان و حمزه صالحی که جدیدترین محصول پلتفرم فیلیمو محسوب می‌شود و برای مخاطب کودک ساخته شده است، انتقاداتی نسبت به یکی از شخصیت‌های این سریال در فضای مجازی شکل گرفت.

علت این صحبت‌ها و انتقادات این است که گریم و طراحی لباس کاراکتر شخصیتی که آشا محرابی آن را در «نارگیل» بازی می‌کند شباهت زیادی به شخصیت «مالفیسنت» با بازی آنجلینا جولی دارد.

سیدابراهیم عامریان که یکی از کارگردانان این سریال است در گفتگو با خبرنگار صبا درباره این تشابه توضیح داد: قطعا شباهت‌هایی میان شخصیت «وروره» سریال ما و شخصیت هالیوودی مالفیسنت وجود دارد اما این شباهت تنها کمی در شاخ‌های «وروره» است و لباس‌ها، گریم و بازی این بازیگر اصلا تشابهی با آن کاراکتر ندارد البته که این شاخ‌ها نیز تفاوت‌های زیادی با هم دارند.

او افزود: در دنیای فانتزی هر زمانی که صحبت از جادوگر می‌شود، چهره‌های عجیب و ترسناکی به ذهن می‌آید که در نمونه‌های بسیاری کودکان از آن‌ها می‌ترسند اما زمانی که ما تصمیم به طراحی کاراکتر یک جادوگر در «نارگیل» گرفتیم از همان ابتدا قصدمان انتخاب جادوگری بود که کودکان با دیدن آن نترسند.

این کارگردان درباره طراحی کاراکتر «وروره» گفت: زمانی که تصمیم به طراحی «وروره» گرفتیم هدف ما شخصیتی بود که هم جادوگر باشد و هم باعث ترس کودکان نشود، رسیدن به این کاراکتر سخت بود بنابراین قرار شد کاراکترهایی که در این سال‌ها به عنوان جادوگر در فیلم‌ها و انیمیشن‌ها و قصه‌های مختلف شناخته شده‌اند را بررسی و از آن‌ها برای طراحی «وروره» قصه الگوبرداری کنیم. در انتخاب بازیگر نیز تصمیم گرفتیم بازیگری انتخاب کنیم که همیشه نقش‌های مثبت و مهربانی بازی کرده و مخاطبان کودک پیش زمینه مثبتی از او در ذهن دارند که از میان گزینه‌های موجود آشا محرابی جادوگر «نارگیل» شد.

او ادامه داد: در طراحی شخصیت این جادوگر نیز تصمیم گرفتیم یک کاراکتر لوده و با بدجنسی طنزی بنویسیم که زمانی که قسمت دوم مجموعه پخش شود و «وروره» بیشتر در قصه حضور پیدا کند کودکان با تماشای آن نه تنها نمی‌ترسند بلکه ممکن است حتی به آن بخندند.

عامریان با اشاره به اینکه از نکات مهم طراحی شخصیت‌ها رعایت مساله حجاب بوده است، بیان کرد: حجاب مساله مهمی بود که باید به آن توجه می‌کردیم و زمانی که به دنبال جادوگری مشابه شخصیت «وروره» بودیم با جادوگران زیادی در قصه‌های مختلف رو به رو شدیم که طراحی لباس و گریم آن‌ها به گونه‌ای بود که رعایت مساله حجاب در آن‌ها کار سخت و دشواری بود. نکته‌ای که در انتخاب مالفیسنت به عنوان الگو ما را ترغیب کرد این بود که با استفاده از نکاتی که در طراحی این کاراکتر بود می‌توانستیم مساله حجاب را هم در نظر بگیریم آن هم به شکلی که خروجی کار غیر معقول نباشد.

این کارگردان در پایان عنوان کرد: موضوع الگوبرداری را به هیچ عنوان رد نمی‌کنیم اما با تماشای سریال متوجه می‌شوید که تشابه شخصیت جادوگر «نارگیل» با شخصیت قصه هالیوودی در حداقل‌ترین حالت ممکن است و کاملا این دو کاراکتر با هم متفاوت هستند. این نکته را نیز باید در نظر بگیریم که در تمام دنیا الگوبرداری از شخصیت‌های موفق اتفاق می‌افتد و «وروره» قصه ما نیز کمی از نظر شاخ‌هایی که دارد از یک شخصیت هالیوودی برای طراحی آن الگوبرداری شده است.

«نارگیل» نخستین تجربه مشترک کارگردانی سیدابراهیم عامریان و حمزه صالحی است که فضایی شاد و موزیکال دارد و با حضور سه عروسک مهمان خانه‌ها می‌شود. صداپیشگی عروسک‌ها را محمدرضا علیمردانی، هومن حاجی عبداللهی و مجید آقا کریمی برعهده دارند.

مهدی فقیه، شبنم قلی خانی، بهنوش بختیاری، سام نوری، شهرزاد کمالزاده، سارا منجزی، حسین رفیعی، بهراد خرازی، تورج نصر، سارا روستاپور، احمد ایراندوست، میثم رستگاری، علی زیاری، امیرمحسن کوه گره با حضور آشا محرابی با هنرمندی سیروس همتی بازیگران این سریال نمایش خانگی هستند.

همچنین ترنم کاظمی، مانی آخشی و رهام حیدر علی به عنوان بازیگران کودک در «نارگیل» حضور دارند.

فاطمه شوقی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است