حذف نمایش قاچاقِ محتوا از ماهواره سخت نیست/ عده‌ای نمی‌خواهند مشکل حل شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۶
اما و اگر قاچاق محصولات نمایشی-5

حذف نمایش قاچاقِ محتوا از ماهواره سخت نیست/ عده‌ای نمی‌خواهند مشکل حل شود

تهیه‌کننده سریال «خاتون» معتقد است سرمایه‌گذاری دولتی برای مقابله با انتشار غیرقانونی محصولات سینمایی و نمایش خانگی، این معضل در کوتاه‌مدت حل‌شدنی است.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، مساله انتشار غیرقانونی محصولات نمایشی که در سینمای ایران به عنوان «قاچاق» شناخته می‌شود، از معضلات مهم و دامنه‌داری است که چندین دهه است برای اقتصاد نحیف سینمای ایران مشکل جدی ساخته و همچنان حل نشده است. با گسترش شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های اجتماعی، این امر شرایط بدتری پیدا کرده و محصولات نمایشی با سرعت بسیار بالایی در تیراژ زیادی منتشر می‌شوند و معضل انتشار غیرقانونی صدای اعتراض فعالان صنعت نوپای سریال‌های آنلاین را نیز بلند کرده است.

خبرگزاری صبا در سلسله گفتگوهایی با بازیگران صنعت نمایش آنلاین، به بررسی این امر پرداخته است که علی اسدزاده تهیه‌کننده سریال نمایش آنلاین «خاتون» در گفتگو با صبا در این باره گفت: من دو دهه است که در بخش تولید و توزیع فعالیت می‌کنم و دغدغه جدی کار من همیشه برخورد با قاچاق بوده است. البته کلمه «قاچاق» را اشتباه می‌دانم و به نظرم اصطلاح درست آن «رعایت نشدن کپی‌رایت» است چون ما قانون کپی‌رایت را به رسمیت نشناخته‌ایم، حل این موضوع برایمان جدی و سخت است.

این تهیه‌کننده با اشاره به میزان تماشای غیرقانونی محصولات نمایشی عنوان کرد: جامعه آماری نسبتا بزرگی درباره سریال‌ها و محتوی پلتفرم‌ها حرف می‌زنند و در اینستاگرام و توییتر کامنت می‌گذارند که نشان از این دارد که شاید بیش از ۲۰ برابر مشترکان پلتفرم، خارج از آن، سریال را تماشا می‌کنند.

بدون فرهنگسازی و رعایت جدی قانون کاری نمی شود کرد

اسدزاده درباره راه مقابله با پدیده انتشار غیرقانونی محصولات نمایشی توضیح داد: مثالی می‌زنم؛ در مورد فرهنگ‌سازی بستن کمربند در خودرو، هم قانون محکم اجرا شد و جریمه‌ها جدی بود و هم در کنار آن با ساخت انیمیشن‌های «سیا ساکتی» فرهنگسازی بود تا این که بالاخره رانندگان خودرو کمربندها را بستند. اگر به خاطر داشته باشید، تا پیش از این اتفاق، راننده خودرو هم کمربند ایمنی نمی‌بست.

او ادامه داد: در همه جای دنیا، این دو پارامتر همزمان می‌تواند به مردم کمک کند؛ یکی فرهنگسازی و دیگری قانون که باید سفت‌وسخت اجرا شود.

علی اسدزاده با اشاره به تجربه پیشین مقابله با قاچاق اظهار کرد: در سال ۸۶ که آقای فرحبخش در ستاد مبارزه با سرقت و قاچاق آثار سینمایی تلاش می‌کرد و همزمان با جمع‌آوری محصولات قاچاق در کلوپ‌ها، سوپرمارکت‌ها به عنوان جایگاه جدید عرضه محصولات اضافه شد، مبلغ خرید رایت نمایش خانگی از مبلغ ۳۰ یا ۴۰ میلیون تومان به ۴۰۰ میلیون تومان رسید. این مبلغ در آن زمان به حدی بود که کل هزینه‌های تولید فیلم، از فروش رایت نمایش خانگی به دست می‌آمد و درنهایت تیراژ محصولات نیز به یک میلیون نسخه رسید.

تعطیلی پخش غیرقانونی از طریق ماهواره خیلی ساده است

تهیه‌کننده سریال «قورباغه» درباره متنی منسوب به او که در زمستان ۹۹ منتشر شد و شبکه‌های ماهواره‌ای پخش‌کننده این سریال را تهدید به شکایت می‌کرد، گفت: بله، درست بود. ما شکایت کردیم و بعد از پخش ۳ قسمت اول، دیگر «قورباغه» از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش نشد. تعطیلی پخش غیرقانونی از طریق ماهواره خیلی ساده است.

علی اسدزاده با اشاره به انتشار غیرقانونی محصولات از طریق اینترنت گفت: در دنیا یک سری شرکت‌هایی وجود دارد که لینک‌های غیرقانونی را رصد می‌کنند و جلوی انتشار غیرقانونی فیلم را در اینترنت می‌گیرند. این شرکت‌ها در ایران هم هستند که هزینه کار کردن با این شرکت‌ها و وکیل گرفتن در خارج از کشور و… برای یک فیلم سینمایی بالاست، اما برای سریال‌ها می‌ارزد.

این تهیه‌کننده نمایش خانگی افزود: آن طرف دنیا فقط کافی است که ثابت کنید صاحب حق انتشار هستید. اپلیکیشن‌هایی مثل تلگرام و اینستاگرام از ماهواره هم آسان‌تر است فقط کافی است اعلام کنید این محتوا شامل کپی‌رایت است و شما صاحب محتوا هستید.

تهیه‌کننده «خاتون» بیان کرد: اگر ارشاد یا ساترا برای مدت سه ماه سرمایه‌ای بگذارد برای این که از همه فیلم‌ها و سریال‌ها محافظت کند تا غیرقانونی پخش نشوند، ماهواره‌هایی که از تبلیغات درآمد دارند، در این سه ماه هیچ خوراکی نخواهند داشت و همگی ناچار به تعطیلی‌اند.

ظاهرا نمی‌خواهند این موضوع حل شود!

او تاکید کرد: در این صورت مردم نیز با فرهنگسازی که قبلا عرض کردم، راه قانونی را پیدا خواهند کرد. من معتقدم این مشکل با سرمایه‌گذاری دولتی طی تنها سه ماه قابل حل است؛ البته که متاسفانه مشکلی هست که ظاهرا نمی‌خواهند این موضوع حل شود.

اسدزاده یکی از مشکلات انتشار غیرقانونی محصولات را نبود نظارت صداوسیما بر انتشار محصولات خود دانست و اظهار کرد: بسیاری از سایت‌های داخلی سریال‌های تلویزیون را برای دانلود رایگان می‌گذارند و از طریق جذب تبلیغات و مصرف ترافیک درآمدزایی می‌کنند. سپس برای جذب مخاطب بیشتر در کنار آن سریال‌های نمایش آنلاین و خانگی را هم می‌گذارند.

تلویزیون از محتوای خود محافظت نمی کند

او ادامه داد: اگر تلویزیون از محتوای خود محافظت کند، بسیاری از سایت‌های غیرمجاز دانلود فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی بسته می‌شوند، اما تلویزیون هیچوقت از محتوای خود محافظت نمی‌کند.

علی اسدزاده عنوان کرد: مشکل بزرگ امروز این است که برخی شرکت‌های پیمانکار ترافیک مخابرات که مجوز فعالیت هم دارند، در حال حاضر با ایجاد درآمد غیرقانونی برای سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی به گسترش دانلود غیرقانونی محصولات شبکه نمایش خانگی و آنلاین کمک می‌کنند.

او اضافه کرد: در حال حاضر وقتی شما سریال یا فیلمی را از اینترنت بدون پرداخت هزینه برای محتوا، دانلود می‌کنید، برای مصرف هر گیگ دانلود، درآمد بین شرکت‌های پیمانکار ترافیک مخابرات و سایت‌ها تقسیم می‌شود، ولی ریالی به صاحب محتوا نمی‌رسد.

این تهیه‌کننده سینما و نمایش خانگی گفت: من ۲ پروژه «قورباغه» و «خاتون» را برای پلتفرم‌ها ساخته‌ام. نگاهم این است که این جنس تولیدات که زمان بیشتری در ساخت لازم دارد، در پلتفرم‌ها بیشتر باشد و دیده شود. اگر این اتفاق نیفتد، یعنی من باخته‌ام.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که چرا درباره کپی‌رایت و تماشای قانونی محصولات به شدت دغدغه دارد، اظهار کرد: به دلیل این که دوست دارم پلتفرم از پخش سریال من درآمد خوبی داشته باشد تا وقتی پروژه بعدی را آوردم، سرمایه کار بعدی را هم تامین کند.

این تهیه‌کننده در پایان گفت: اگر مردم سریال‌هایی را که دوست دارند، قانونی ببینند و هزینه اشتراک پلتفرم را پرداخت کنند، پلتفرم استقبال را متوجه می‌شود و روی ساخت آثاری از این جنس سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید

شخصا به دنبال فروشندگان نسخه قاچاق فیلم رفتم/ به هیچکس نمی‌شود اعتماد کرد

اراده‌ای برای پایان دادن به قاچاق نیست/ برنده اکران آنلاین پلتفرم‌ست و ضررش برای صاحبان آثار

مقابله با قاچاق فیلم‌ها در ماهواره سخت و پرهزینه است/ هزینه بالای گرفتن وکیل بین‌المللی

مجلس برای مقابله با قاچاق یک کارگروه تعیین کند/ سه دهه کارهای بی‌نتیجه انجام شده است

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است