اینجا چهره سینماگران «کاریکاتور» می‌شود/ رضا کیانیان و علیرضا خمسه لبخند زدند! | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۰۰
گزارش صبا به مناسبت روز ملی سینما؛

اینجا چهره سینماگران «کاریکاتور» می‌شود/ رضا کیانیان و علیرضا خمسه لبخند زدند!

یک هنرمند کارتونیست به بهانه روز سینما درباره کشیدن کاریکاتور چهره هنرمندان و افراد معمولی در محوطه باغ فردوس گفت.

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا، محوطه موزه سینما در باغ فردوس همزمان با ۲۱ شهریور ماه مصادف با روز ملی سینما، تمهیداتی اندیشه است که ازجمله آن‌ها عکس‌های پرتره کارگردانان مطرح تاریخ سینما است که سراسر محوطه باغ فردوس به نمایش درآمده‌اند. کمی که جلوتر می‌رویم میزی کوچک کنار مجسمه زنده‌یاد عزت‌الله انتظامی با تصاویری از کاریکاتور چهره‌های مطرح سینما، نمایان می‌شود. کاریکاتوری از پرویز پرستویی، نیکی کریمی، رضا کیانیان، محمد بحرانی و… که گویا به مناسبت روز ملی سینما در کنار تصاویر پرتره سینماگران روی چارپایه‌های چوبی در مرکز توجه قرار گرفته‌اند.

به بهانه این اتفاق سراغ محمد پوررضا کارتونیستی که فارغ از هیاهوی اطراف خود در باغ فردوس پشت میز مشغول طراحی است، رفتیم. او در گفتگو با خبرنگار صبا گفت: من سال ۶۸ وارد هنرستان شدم و سال ۷۸ بعد از فارغ‌التحصیلی در رشته نقاشی، در رشته کاریکاتور مشغول به کار شدم.

وی افزود: در آن زمان در شهر قم با دوستان خود گروهی تشکیل دادیم و نمایشگاه برگزار می‌کردیم که معمولا در این نمایشگاه‌ها از کاریکاتور چهره افراد سرشناس استفاده می‌کردیم زیرا کاریکاتور چهره افراد معروف زودتر شناخته می‌شود و اگر کاریکاتور خوبی از آن چهره بکشیم، مخاطب به محض تماشای تصویر، آن فرد را می‌شناسد، حتی اگر عکس واقعی او کنار کاریکاتور قرار نگرفته باشد.

پوررضا درباره سابقه حضور خود به عنوان کاریکاتوریست در باغ فردوس عنوان کرد: تقریبا ۳- ۴ سال است که در باغ فردوس مشغول طراحی کاریکاتور از چهره افراد مختلف هستم. البته ممکن است در مقاطع کوتاه مدتی به خود استراحت بدهم اما معمولا در این مکان حضور دارم.

این هنرمند در پاسخ به این که آیا تاکنون کاریکاتور چهره‌های سینما را به خود آن افراد هدیه داده است؟ گفت: تاکنون با رضا کیانیان و علیرضا خمسه دیدار داشتم و در آن دیدار کاریکاتور چهره خودشان را به آن‌ها هدیه کردم. این هنرمندان واکنش خوبی هم نسبت به این قضیه داشتند و خوشحال شدند البته معمولا افراد نمی‌توانند در قالب کلام حس خود را نسبت به کاریکاتور بیان کنند و بیشتر با لبخند رضایت خود را از دیدن تصویر نشان می‌دهند.

این کارتونیست درباره واکنش هنرمندان یا افراد معمولی نسبت به دیدن کاریکاتور چهره خودشان تشریح کرد: از مردم عادی گرفته تا هنرمندان سینما از بازیگران درجه یک تا چهره‌های مکمل سینما واکنش‌شان به کاریکاتور بیشتر ریشه در خاطرات دوران کودکی آن‌ها دارد و این واکنش بیشتر بر اساس روحیه و شخصیت اخلاقی که به مرور در افراد نهادینه شده است، شکل می‌گیرد به طور مثال شخصی در دوران کودکی به دلیل داشتن گوش‌های بزرگ و شکسته‌ همیشه مورد تمسخر واقع می‌شده و ممکن است او با دیدن کاریکاتور چهره خود بسیار ناراحت شود. این امر می‌تواند در افراد معروف مانند هنرمندان، ورزشکاران و… نیز صدق کند و در این صورت نسبت به کاریکاتور خود واکنش منفی نشان دهند.

پوررضا در پایان درباره هنر کاریکاتور و لزوم نوآوری در آن خاطرنشان کرد: هنر کاریکاتور را هم با دل خود دنبال می‌کنم و هم اینکه تبدیل به شغلی شده که باید با آن به سمت جلو حرکت کنم. مانند دوچرخه‌ای که باید پا بزنی تا نیافتی در کاریکاتور هم باید به جلو پیش برویم. باید بگویم که در طی این مسیر، هنر نقاشی هم من را یاری کرده است و تاکنون به کلاس کاریکاتور نرفته‌ام و دستاوردهای نقاشی موجب شد تا من کارتونیست شوم. هنر کاریکاتور مخصوصا کاریکاتور چهره نسبت به نقاشی قدمت کم‌تری دارد اما باز هم باید در آن دست به نوآوری بزنیم و اتودهای مختلفی روی چهره‌ها اجرا کنیم تا به پویایی بیشتر در این رشته هنری برسیم.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است