«مادر جبهه‌ها» تولد ۱۰۶ سالگی‌اش را جشن گرفت/ پخش امشب در شبکه مستند | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۱۷

«مادر جبهه‌ها» تولد ۱۰۶ سالگی‌اش را جشن گرفت/ پخش امشب در شبکه مستند

مستند «مادری از دارخوین» درباره زندگی بی‌بی لوعه پیرزن خوزستانی است که لقب «مادر جبهه‌ها» را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، مستند «مادری از دارخوین» به کارگردانی ایوب مروانی‌پور در بخش مسابقه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد و قرار است امشب ساعت ۲۰ در بسته جشنواره تلویزیونی مستند روی آنتن شبکه مستند برود.

کارگردان این مستند درباره سوژه فیلم خود گفت: این مستند درباره پیرزنی به نام بی‌بی لوعه است که اکنون ۱۰۶ سال سن دارد و ۳ دوره مختلف تاریخی با تمام اتفاقات و فراز و نشیب‌هایش را به چشم دیده است. همچنین در این فیلم مروری بر تاریخ شهر دارخوین کرده‌ایم که در زمان جنگ نقش به‌سزایی در پیروزی‌های رزمندگان داشته است.

مروانی‌پور با اشاره به زندگی بی‌بی لوعه بیان کرد: بی‌بی متولد سال ۱۲۹۴ است که در سن ۱۲ سالگی ازدواج کرده و ساکن دارخوین است. هم‌زمان با آغاز جنگ تحمیلی و در شرایطی که شهر دارخوین خالی از سکنه می‌شود، بی‌بی لوعه در دارخوین می‌ماند و همراه با پسرانش ضمن شکل‌دهی نیروهای مقاومت مردمی، خدماتی را به رزمندگان ارائه می‌دهد که از آن جمله می‌توان به پخت نان و غذا، شستن لباس‌های رزمندگان و … اشاره کرد. بسیاری از رزمندگان آن سال‌ها که در این منطقه عملیاتی خدمت می‌کردند، بی‌بی را به خوبی می‌شناسند و حتی به واسطه فعالیت‌هایش به او لقب «مادر جبهه‌ها» را می‌دهند.

او افزود: بی‌بی لوعه به تازگی جشن تولد ۱۰۶ سالگی خود را پشت سر گذاشته و در دارخوین حضور دارد. سال ۱۳۹۸ همزمان با سیلی که در خوزستان به وقوع پیوست، احمدرضا درویش کارگردان برجسته سینمای کشور به دارخوین رفت. او که در سال‌های جنگ در این منطقه رزمنده بوده است، به دیدار بی‌بی لوعه می‌رود که فیلم این دیدار را نیز در مستند استفاده کرده‌ایم.

این مستندساز با اشاره به پیشینه تاریخی دارخوین عنوان کرد: در زمانی که نفت در ایران کشف می‌شود، برای انتقال آن از مسجد سلیمان به آبادان نیاز به احداث تلبمه‌خانه‌هایی می‌شود. در این مسیر ۴ تلمبه‌خانه احداث می‌شود که آخرین آنها در شهر دارخوین واقع شده است. همین موضوع باعث می‌شود که این منطقه توسعه پیدا کرده و آرام آرام تبدیل به شهری بزرگ شود.

وی ادامه داد: شهر دارخوین نقش بسیار مهمی در دو اتفاق مهم زمان جنگ داشته و در عملیات‌های آزادسازی خرمشهر و شکست حصر آبادان بسیار تاثیرگذار بوده است. جالب است بدانید که همین تلمبه‌خانه تبدیل به یک پایگاه برای رزمندگان در سال‌های دفاع مقدس می‌شود. یادگاری‌ها و دست‌نوشته‌هایی که روی دیوارهای این مکان توسط سربازان نوشته شده است نشان می‌دهد که از تمام شهرهای ایران در این منطقه حضور داشتند.

مروانی‌پور درباره روند تولید این مستند ۳۰ دقیقه‌ای گفت: این فیلم مستند را از زبان همسر بی‌بی لوعه که حدودا ۲۰ سال پیش فوت کرده است روایت می‌کنیم و به همین دلیل نریشن را به زبان عربی می‌شنویم که دارای زیرنویس هست. هم‌چنین با خود بی‌بی نیز گفت‌وگو کرده‌ایم و داستان روزهای جنگ را از زبان او می‌شنویم و البته تاریخ شهر دارخوین را روایت کرده‌ایم.

کارگردان مستند «مادری از دارخوین» در پایان با اشاره به حضور این فیلم در جشنواره تلویزیونی مستند بیان کرد: مهم‌ترین مزیت جشنواره تلویزیونی این است که یک فیلم مستند در سطحی گسترده به وسعت کل ایران دیده می‌شود. این موضوع در حالی است که در جشنواره‌ سینماحقیقت و دیگر جشنواره‌ها فیلم‌ها به صورت بسیار محدودتر دیده می‌شود. بنابراین در جشنواره تلویزیونی مستند مخاطبان بیشتری این فرصت را دارند که فیلم‌تان را ببینند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است