علی قمصری یک تصنیف کرمانی در باغ شاهزاده ماهان اجرا کرد+ فیلم | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۵۰

علی قمصری یک تصنیف کرمانی در باغ شاهزاده ماهان اجرا کرد+ فیلم

علی قمصری سی و نهمین گام از پروژه «تار ایرانی» را در باغ شاهزاده ماهان کرمان اجرا کرد.

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری صبا، علی قمصری در سی و نهمین گام از پروژه «تار ایرانی» ویدیویی در صفحه اینستاگرام خود از اجرای تک‌نوازی خود در باغ «شاهزاده ماهان» کرمان منتشر کرد.

او درباره اجرای خود در این باغ قدیمی خطاب به مخاطبانش توضیح داد: «بدون شک یکی از غافلگیرکننده‌ترین اتفاق‌هایی که در اجراهای تار ایرانی برای من روی داده را می‌توان در ۱۰ ثانیه پایانی این ویدیو دید. اتفاقی که به ویژه در ضربه پایانی برایم هنوز غیرقابل باور است. دوست دارم نظر شما را هم درباره چنین اتفاقی بدانم.

در باغ شاهزاده ماهان کرمان، اجرایم را با یک تصنیف کرمانی (فاطلو) آغاز کردم که ترجمان سازی آن، فرمی چهارمضراب‌مانند به خود گرفت و در ادامه بداهه‌ای در مخالف سه‌گاه آغاز شد.

خواننده این تصنیف، علی فدایی سرنوشت غم انگیزی داشته است. در اوایل انقلاب، فهیم کرمانی نماینده دوره اول مجلس و دادستان کرمان حکم اعدام این معلم و موسیقیدان را می دهد. فهیم کرمانی پس از این تراژدی از کار برای همیشه برکنار شده و از خانواده استاد فدایی دلجویی می‌شود.»

قمصری در پایان نوشت: «باغ شاهزاده ماهان یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین باغ‌های ایرانی است که در زمان قاجار و به دستور محمد حسن خان، سردار ایروانی حاکم وقت کرمان و در حدود سال ۱۲۳۸ خورشیدی متولد شده و اعجازش این است که درست در میانه‌ کویر بنا شده است و معماری حوض‌های پله‌ای آن در دنیا بی‌نظیر است. جالب اینجاست که فواره‌های آن طبیعی و بدون استفاده از برق کار می‌کنند.»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است