کد فراگیر اتباع خارجی جایی در سایت وزارت ارشاد ندارد/ سوابقی که به‌نام فرد ثبت نمی‌شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۹
صبا گزارش می‌دهد؛

کد فراگیر اتباع خارجی جایی در سایت وزارت ارشاد ندارد/ سوابقی که به‌نام فرد ثبت نمی‌شود

فیلمسازان افغانستانی مقیم ایران برای ثبت پروانه ساخت و نمایش در سایت وزارت ارشاد مجبور به استفاده از کد ملی ایرانی‌ها هستند که این موضوع مشکلات زیادی را برای آنها ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، این روزها فیلمسازان، هنرمندان، نویسندگان و شاعران افغانستانی بخش جدایی ناپذیر فرهنگ و هنر سرزمین ما هستند و با حمله طالبان به کشور افغانستان و تسخیر آن توسط این گروه، در آینده‌ای نه چندان دور شاهد طیف وسیعی از مهاجرت‌های مردم افغان به کشورمان خواهیم بود که درحال حاضر نیز در حال انجام است.

حال سوال اینجاست افغانستانی هایی که به ایران مهاجرت کرده و می کنند چطور می توانند از امکانات و حقوق شهروندی برخوردار شوند؟

چندی پیش در تماسی که با خبرگزاری صبا شد یکی از فیلمسازان افغانستانی از مساله‌ای مهم گفت؛ مساله صادر نشدن پروانه ساخت یا نمایش فیلم‌هایش چراکه کارت ملی ایرانی ندارد.

او می‌گفت برای اینکه درخواست پروانه را از طریق سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت کند، می‌بایست کد ملی یک ایرانی را وارد کند و این مساله باعث می‌شود هیچ کدام از فیلم‌هایش در میان سوابق او دیده نشوند که همین مساله مشکلات دیگری را برای او به‌وجود آورده است.

به گفته او، سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کد فراگیر اتباع خارجی را به رسمیت نمی‌شناسد و همین امر باعث شده فیلمسازی فیلمسازان افغانستانی با مشکل مواجه شود.

ثبت شدن پروانه ساخت و نمایش به نام یک ایرانی باعث می‌شود این افراد از ثبت نام در صندوق اعتباری هنر برای دریافت بیمه و یا حتی واکسن کرونا، در این برهه زمانی حساس، محروم باشند چراکه هیچ سابقه فرهنگی ندارند و از سوی سایت صندوق اعتباری هنر مورد قبول واقع نمی‌شوند.

خبرگزاری صبا از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صندوق اعتباری هنر پیگیر این مساله خواهد بود و امیدوار است که به زودی راهکاری برای رفع این مشکل ایجاد شود.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است