جنایت‌های بزرگ‌ترین انقلاب قرن ۱۳ در «مستندی برای قرن» بررسی شده است | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۲۶
احمد کشاورز در گفتگو با صبا:

جنایت‌های بزرگ‌ترین انقلاب قرن ۱۳ در «مستندی برای قرن» بررسی شده است

کارگردان مستند «مستندی برای قرن» اعلام کرد که در جدیدترین قسمت این مستند که امشب ساعت 22 روی آنتن شبکه مستند می‌رود به بزرگ‌ترین انقلاب‌های قرن می‌پردازیم.

احمد کشاورز کارگردان مستند «مستندی برای قرن» که در آن به مشکوک‌ترین مرگ‌ها، پرحاشیه‌ترین اتفاقات ورزشی، بزرگ‌ترین بیماری‌ها، جنگ‌ها و بسیاری دیگر از رخدادهای صد سال اخیر می‌پردازد در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا درباره جدیدترین قسمت این مستند که امشب پنجشنبه ۱۸ شهریورماه ساعت ۲۲ روی آنتن شبکه مستند می‌رود، گفت: این قسمت از مجموعه مستند «مستندی برای قرن» به سراغ بزرگ‌ترین انقلاب‌های قرن و روایتی از چگونگی به وقوع پیوستن آن‌ها می‌رویم.

او ادامه داد: در ابتدای این قسمت به انقلاب چین که اولین انقلاب بزرگ در قرن سیزدهم است، می‌پردازیم و در شروع پرداختن به این انقلاب، شخصیت مائو تسه‌تونگ بنیانگذار انقلاب بزرگ کمونیستی چین را مورد بررسی قرار می‌دهیم. سختی‌های چینی‌ها، موانع آن‌ها، جنگ ژاپن به چین و در نهایت تثبیت این انقلاب همراه با جنایت‌های فراوان آن‌ها، از جمله بخش‌های این قسمت است.

کشاورز تاکید کرد: بدون مصلحت و بی‌پرده به کشت و کشتارهایی که کمونیسم‌ها در چین به راه انداختند، می‌پردازیم. آن‌ها بعد از انقلاب چین، انقلاب دیگری تحت عنوان انقلاب فرهنگی به راه انداختن و در این راه بسیاری از استادان دانشگاه و دانشجویانی که مخالف آن‌ها بودند را گردن زدند، این انقلاب خشونت بار‌ترین انقلاب‌ قرن گذشته است.

کارگردان مستند «مداح» درباره دیگر انقلاب‌های این قسمت خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب چین به سراغ انقلاب کوبا و افراد تاثیرگذار این انقلاب مثل ارنستو چه گِوارا و چند انقلاب کوچک ضد استعماری دیگر می‌پردازیم. بعد از انقلاب کوبا، قطع ارتباط این کشور با آمریکا و بحث خود استقلالی و آزادی کوبا به سراغ انقلاب الجزایر می‌رویم.

این مستندساز درباره اهمیت انقلاب الجزایر تاکید کرد: انقلاب الجزایر از این نظر اهمیت دارد که فرانسوی‌ها این کشور را به عنوان مستعمره خود می‌دانستند و در دوره تصرف آن به جنایت‌های زیادی دست زدند. علاوه بر توضیح کامل این انقلاب، چند فیلم بسیار معروف که به آن می‌پردازد را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

کشاورز اظهار کرد: انقلاب بهمن‌ماه ۵۷ ایران که با عنوان انقلاب اسلامی دیگر انقلابی‌ست که به آن می‌پردازیم، در این بخش چگونگی رخداد این انقلاب، شخصیت آیت‌الله سید روح‌الله خمینی به عنوان رهبر آن و موانعی که این انقلاب برای تثبیت داشت را بررسی می‌کنیم.

او در پایان تصریح کرد: آخرین انقلاب‌هایی که به بررسی ریشه‌ای آن می‌پردازیم، انقلاب‌های عربی نام دارد. واقعه خودسوزی محمد بوعزیزی در تونس که در کشورهای دیگر گستردگی پیدا کرد از بخش‌های انقلاب‌های عربی است که آن را بررسی می‌کنیم. در نهایت نیز به چگونگی رخداد انقلاب‌ها، بزرگ‌شدن آن و ادامه مسیرش می‌پردازیم.

تهیه‌کننده و کارگردان: احمد کشاورز، تدوینگر: سینا ملارضا، نویسنده: حسین واثقی، پژوهشگر: احمد دواتگران، محصول شبکه مستند عوامل ساخت مستند «مستندی برای قرن» هستند که پنجشنبه‌ها ساعت ۲۲ و تکرار آن روز بعد ساعت ۱۰ روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    100/867/118/000
  • بی‌بدن
    22/358/841/000
  • سال گربه
    10/639/228/500
  • آپاراتچی
    3/809/166/500
  • پرویز خان
    3/135/337/000
  • نوروز
    2/746/203/000
  • ایلیا جستجوی قهرمان
    2/310/894/500
  • آسمان غرب
    2/022/378/500