برپایی دومین رویداد «نخ و نگاره» در فرهنگسرای نیاوران | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۳۴

برپایی دومین رویداد «نخ و نگاره» در فرهنگسرای نیاوران

نمایشگاه «نخ و نگاره» هیما با مشارکت فرهنگسرای نیاوران و موسسه فرهنگی اکو از 19 تا 30 شهریور در گالری یک این فرهنگسرا برگزار می‌شود.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران، در دومین جشنواره «نخ و نگاره» و در بخش طراحی لباس، هنرمندان کشورهای عضو اکو نیز حضور خواهند داشت. این هنرمندان از کشورهای تاجیکستان، افغانستان و ترکمنستان با ما همراه شدند که در حال حاضر ۳۰ اثر فاخر از هنرمندان عضو اکو در نمایشگاه در معرض دید خواهد بود.

این نمایشگاه رویدادی است با رویکردی متفاوت نسبت به سال گذشته و نگاهی بین‌المللی با تاکید بر دوخت‌های سنتی معاصر و پیوند آن با طراحی لباس.

تلاش شده است تا علاوه بر شناسایی و تعامل بین هنرمندان کشورهای عضو اکو بر دو اصل حفظ اصالت و حفظ محیط زیست بسیار تاکید شود.

هدف از برگزاری این نمایشگاه حفظ و احیای هنرهای سنتی، تعامل میان هنرمندان عضو کشورهای اکو و ایجاد زنجیره لباس اقوام، برگزاری نمایشگاه نخ و نگاره در کشورهای عضو و نمایش هنر و آشنایی بیشتر فرهنگ کشورها به هنرمندان کشورهای مجاور است.

در این نمایشگاه علاوه بر ارایه آثار منتخبان، آثار سوزن دوزی از چند مجموعه دار و آثار استادان را نیز به نمایش گذاشته می‌شود و طراحی ویژه لباس الهام گرفته از ایرانیان باستان برای اولین بار رونمایی خواهد شد.

داوری دومین جشنواره «نخ و نگاره» با تاکید بر حضور بخش خصوصی در اقتصاد هنر و با اشاره به رقابت ۸۷۰ اثر از هنرمندان برگزار شد.

در این دوره شاهد حضور ۳۲۸ شرکت کننده بودیم که ۲۱۹ هنرمند در بخش دوخت‌های سنتی و ۱۰۹ هنرمند در زمینه طراحی لباس نسبت به ارسال آثار اقدام کرده بودند.

در مجموع، هنرمندان ۸۷۰ اثر را به صورت تصویر در مرحله اول به سایت جشنواره ارسال کردند و در داوری بخش اول که به صورت مجازی برگزار شد، ۱۸۱ هنرمند در بخش دوخت‌های سنتی با تعداد ۳۹۷ اثر و ۸۰ هنرمند در طراحی لباس با تعداد ۱۰۴ اثر مورد قبول هیات داوران واقع شدند و رای مثبت داوران را دریافت کردند. به بیان دیگر در مجموع ۲۶۱ هنرمند و ۵۰۱ اثر وارد مرحله دوم شدند.

در داوری بخش دوم ۱۵۱ هنرمند در بخش دوخت‌های سنتی و ۶۹ هنرمند در بخش طراحی لباس پذیرفته شدند و تعداد ۳۵۷ اثر در دوخت‌های سنتی و ۹۳ اثر در بخش طراحی لباس به نمایشگاه راه یافتند.

دوره اول این نمایشگاه در سطح کشور در فرهنگسرای نیاوران برگزار شده است.

دومین رویداد «نخ و نگاره» از ۱۹ تا ۳۰ شهریورماه در گالری شماره یک فرهنگسرای نیاوران برپا است. علاقه‌مندان می‌‎توانند برای بازدید از این نمایشگاه در روزهای عادی از ساعت ۱۰ تا ۱۸  و در روزهای تعطیل از ساعت ۱۴ تا ۱۸ به فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.

رعایت دستورالعمل های بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا برای بازدید الزامی است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است