«آن سوی پرچین» گزیده‌ای از داستان‌کوتاه‌هایی از مشاهیر جهان | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۸
معرفی کتاب؛

«آن سوی پرچین» گزیده‌ای از داستان‌کوتاه‌هایی از مشاهیر جهان

کتاب «آن سوی پرچین» نوشته جمال میرصادقی به همت انتشاران لوگوس به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، کتاب «آن سوی پرچین» با ترجمه جمال میرصادقی در انتشارات لوگوس منتشر شده است.

این کتاب مجموعه‌ای از داستان کوتاه‌های مشاهیر جهان است که توسط جمال میرصادقی گزینش و ترجمه شده است.

فهرست این کتاب شامل داستان کوتاه‌هایی از مهم‌ترین نویسندگان این عرصه مانند گی‌‌دو موپاسان: مهتاب، آنتوان چخوف: متهم، ارنست همینگوی: تپه‌هایی شبیه فیل‌های سفید، جی.دی.سلینجر: دهانم قشنگ و چشم‌هایم سبز، ولادیسلاو استانیسلاو ریمونت: مرگ، ارسکین کالدول: همه کاره، ادوارد مورگان فورستر: آن سوی پرچین، شموییل یوسف اگنن: ارکستر، نرگس دالال: قربانی، انریکه لوپز آلبوخار: هتک ناموس است.

در داستان‌های گی‌دو موپاسان هدف برجسته کردن حادثه ها است که از آن به عنوان داستان پیرنگی هم یاد می‌شود. داستان کوتاه «مهتاب» برخورد کشیشی با حادثه‌ای است که برخلاف باورهای عقیدتی اوست و در آنی ذهنیت او را به کلی منقلب می‌کند. در این داستان اهمیت حادثه و توجه کمتر به روان‌شناختی فردی دیده می‌شود.

از طرفی در داستان‌های آنتوان چخوف برخلاف داستان‌های موپاسان خواننده به جای عمل داستانی بیشتر با وضعیت و موقعیت سروکار دارد و نویسنده بیشتر بازتاب‌های احساسی و عاطفی حادثه‌ها را برجسته می‌کند و لحظه‌های اکسپرسونیستی و امپرسیونیستی را در ذهن مخاطب ثبت می‌کند. داستان‌های او برشی کوتاه از زندگی با کمترین پیچیدگی در پیرنگ با بیشترین تحقق باورپذیری است که از این نوع داستان‌ها به عنوان داستان برشی یاد می‌کنند. داستان کوتاه «متهم» ذهنیت متفاوت دو نفر را نشان می‌دهد که از درک یکدیگر ناتوان‌اند، همین امر طنز تحسین‌برانگیز داستان‌های چخوف را به نمایش می‌گذارد که یکی از ویژگی های داستان اوست.

در داستان‌های ارنست همینگوی، توازن اجزا و تناسب حادثه‌ها محفوظ می‌ماند و حادثه‌های اضافی و بی‌ارتباط با درونمایه در آن راه ندارد و نویسنده بیشتر به دنبال تکوین و تحول روحی و عاطفی شخصیت‌های داستان خود است، در حقیقت شالوده داستان‌های همینگوی بیشتر بر روانکاوی استوار است اما تلاش نویسنده بر این است که این روانکاوی پنهان بماند، شیوه روایت او همه فهم با جمله‌های کوتاه، رسا و بی هیچ پیچیدگی و ابهامی است.

داستان کوتاه «آن سوی پرچین» نوشته ادوارد مورگان فورستر که یکی از نام‌آوران داستان‌شناسی انگلستان است، از نوع داستان‌های شگفت‌آوری است که در آن عوامل فوق طبیعی، جادویی یا حادثه‌های نامحتمل در دنیایی که زاده خیال است، اتفاق می‌افتد جهان فرضی که کاملا از جهان واقعی دور است.

در قسمت پشت جلد این کتاب نوشته شده است: «داستان در سیر تکاملی خود سه دوره اصلی را طی کرده است؛ دوره پیشامدرن، دوره مدرن که داستان‌های ظابطه‌مند و بدون ظابطه را در بر می‌گیرد و دوره پسامدرن. جمال میرصادقی در مجموعه داستان «آن سوی پرچین»، برجسته‌ترین نویسندگان این دوره‌ها را برگزیده و بعد از معرفی مختصر آن‌ها، بهترین داستان کوتاه هرکدام را به انتخاب خود ترجمه کرده است.»

میرصادقی در مقدمه این کتاب با بیان اینکه داستان‌های مدرن نسخه‌برداری از واقعیت نمی‌کنند بلکه در پی درک هنری از حقیقت هستند، توضیح می‌دهد: «در داستان‌های مدرن بر هویت شخصیت‌های داستان تاکید می‌شود و چون نمی‌توان حادثه را از مقام نخست خود در داستان برداشت، آن را در خدمت روانشناختی خاص فردی شخصیت قرار می‌دهند که این موضوع در واقع خواسته ادوارد مورگان فورستر یعنی همان درک حقیقت است.»

همچنین تفاوت داستان‌های مدرن و پسامدرن اینگونه عنوان شده است: «داستان‌های مدرن شامل داستان‌های مکتبی و غیرمکتبی که هر کدام جلوه‌های ذهنی و خیالی متنوعی را بازتاب می‌دهند، است اما داستان‌های پسامدرن شامل داستان‌های رئالیسم جادویی و فراداستان یا همان متافیکشن می‌شود همچنین کل داستان‌های کافکا رنگین‌کمانی از اینگونه داستان‌ها است.»

در بخشی دیگری از مقدمه کتاب «آن سوی پرچین» درباره تفاوت داستان کوتاه با قصه آمده است: «توجه به لحظه‌ها، داستان کوتاه را از قصه جدا می‌کند، در قصه به ذکر کلیات وقایع و احوال اکتفا می‌شود اما قصه به جزییات لحظه‌های واقعه توجه ندارد. داستان کوتاه تکه‌ای کنده شده از زندگی است و قدرتش در ایجاز و فشردگی و نمایش لحظه‌هاست و این لحظه‌ها مهم‌ترین بخش داستان کوتاه را تشکیل می‌دهد. به عنوان مثال از کل زندگی شخصیت «گیله مرد» داستان کوتاهی از بزرگ علوی، لحظه‌های حقارت بار اسارت او تصویر می‌شود لحظه هایی که دلهره، خشم و ناامیدی او را نشان می‌دهد و پایان تراژیک زندگی او را تصویر می‌کند.

از دیدگاه دیگر همین اهمیت به لحظه‌ها در داستان کوتاه اختلاف اساسی این مقوله با رمان است بدین معنا که لحظه‌ها در داستان کوتاه نقش بنیادی را دارند و باعث پرهیز ار تسلسل کند زمان می‌شوند در حالی که این مقوله از نقاط قدرت رمان محسوب می‌شود.

در نهایت داستان کوتاه از بدو پیدایش انواع گوناگونی به خود دیده و بر حسب آن‌ها تعریف‌های متعددی از آن شده است. آخرین تعریفی که در «فرهنگ وِبستر» از آن شده، این است: «داستان کوتاه، روایت خلاقه‌ای به نثر است که با شخصیت سروکار دارد و با مدد گرفتن از تاثیر واحد، بیشتر بر آفرینش حال و هوا تمرکز می‌یابد تا پیرنگ.»

چاپ نخست کتاب «آن سوی پرچین» در ۱۴۳ صفحه به شمارگان ۴۰۰ نسخه ۵۰۰۰۰ هزار تومان در اختیار علاقه‌مندان این حوزه قرار گرفته است.

دنا خواج‌زاده

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/938/668/000
  • بی‌بدن
    28/870/338/000
  • سال گربه
    22/546/088/000
  • آپاراتچی
    4/462/970/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/640/386/500
  • پرویز خان
    3/328/739/500
  • نوروز
    3/210/631/000
  • مست عشق
    3/202/755/000
  • آسمان غرب
    3/124/559/000