تالار محراب به چهار سالن و چهار پلاتو توسعه یافت/ هزینه ۱۸۰ میلیونی با یک متمم | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۱۳
صبا گزارش می‌دهد؛

تالار محراب به چهار سالن و چهار پلاتو توسعه یافت/ هزینه ۱۸۰ میلیونی با یک متمم

مراسم «توسعه و افزایش سالن‌های نمایش مجموعه تالار محراب» مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمع اندکی از هنرمندان تئاتر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا، مراسم «توسعه و افزایش سالن‌های نمایش مجموعه تالار محراب» امروز سه‌شنبه ۱۶ شهریور ماه با حضور سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر ارشاد، احد جاودانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی و مهرداد کوروش نیا مدیر مجموعه تالار محراب برگزار شد.

احد جاودانی در ابتدای این مراسم عنوان کرد: معانت امور هنری در این دوره با شعار «ایران فقط تهران نیست» آغاز به کار کرد و نگاه ویژه‌ای به شهرستان‌ها داشت اما به جرات می‌توانم بگویم هنوز استان تهران و شهرستان‌های آن از نظر امکانات بسیار فقیر هستند. امیدواریم که در ادامه این روند شاهد کمک‌های بیشتری برای افزایش ظرفیت‌های هنری شهر تهران باشیم.

او ادامه داد: برگزاری جشنواره ها و رویدادهای هنری کمک زیادی به دیده شدن هنرمندان می‌کند و باید در این برنامه‌ها نگاه ویژه‌ای به هنرمندان تهران و شهرستان داشته باشیم زیرا تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند که هنرشان دیده شود.

می‌توان به جوانان و هنرمندان در ساخت پروژه‌های هنری اعتماد کرد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با اشاره به کمک گرفتن از هنرمندان در پروژه‌های اجرایی عنوان کرد: زمانی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران بودم به پیشنهاد هنرمندان تئاتر این استان، سالنی را به گروهی واگذار کردیم که بلک باکس بسازند و در نتیجه با تلاش و همت خود هنرمندان بهترین و بزرگ‌ترین بلک باکس استان مازندران برای گروه‌های نمایشی ساخته شد، این مساله برای من تجربه خوبی بود که می‌توان به جوانان و هنرمندان در ساخت پروژه‌های هنری اعتماد کرد و نتیجه رضایت بخشی از آن حاصل شود.

جاودانی در پایان درباره همکاری دانشکده‌های هنر با مجموعه تالار محراب بیان کرد: جلساتی با دانشکده‌های هنر برگزار کردیم و قرار است پلی بین این موسسه با دانشکده‌های هنر ایجاد شود تا دانشگاه‌ها و دانشجویان بتوانند برنامه‌ها و رویدادهای هنری را در این سالن ها برگزار کنند.

برخی دانشگاه‌های هنر ما حتی سالن اجرا و تمرین ندارند

در ادامه این مراسم مهرداد کوروش‌نیا  مراسم اظهار کرد: سال ۹۹ که من به مدیریت این مجموعه منصوب شدم به آقای جاودانی گفتم که وقتی ما هنرمندان وارد کار مدیریتی می‌شویم انتطار دیگر هنرمندان از ما ۲ برابر می‌شود چراکه از جنس خود آن‌ها هستیم و همیشه در کنار آن‌ها نسبت به وضع موجود اعتراض کرده‌ایم پس باید کاری انجام دهیم که واقعا مفید باشد در غیر این صورت باعث رسوایی می‌شود. او هم گفت که ما در هر پروژه انجام شدنی از شما حمایت می‌کنیم.

او افزود: مجموعه تالار محراب مزیت‌های زیادی دارد از جمله قرارگیری در مرکز شهر و دارا بودن بیش از ۲ هزار متر زمین و امکانات مختلف، اما فکر می کنم از ظرفیت‌های موجود آن استفاده درستی نشده است.

مدیر مجموعه تالار محراب درباره حمایت از گروهای تئاتری دانشجویان تصریح کرد: در تهران حدود پنج هزار دانشجوی تئاتر در حال تحصیل هستند و اگر به این آمار، افراد پشت کنکور و فارغ التحصیل و هنرجویان آموزشگاه‌های خصوصی را هم اضافه کنیم به جمعیتی حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر می‌رسیم با این حال برخی دانشگاه‌های هنر ما حتی سالن اجرا و تمرین ندارند. فکر کردیم باتوجه به آمار بالای دانشجویان تئاتر از ظرفیت مجموعه استفاده کنیم و فرصتی را برای فعالیت دانشجویان به وجود آوریم. پیش‌تر هم سالن‌هایی مثل مولوی برای دانشجویان وجود داشت اما این سالن در اختیار دانشگاه تهران است ولی مجموعه تالار محراب زیرمجموعه اداره کل ارشاد اسلامی استان تهران قرار دارد و این وزارتخانه باید به بخش فراگیری از دانشجویان خدمات ارایه کند.

این نمایشنامه نویس درباره جزییات پروژه «توسعه و افزایش سالن‌های نمایش مجموعه تالار محراب» تشریح کرد: ظرفیت اینجا را به چهار سالن اجرا و چهار پلاتو گسترش دادیم، فضای حیاط و سایه‌بان‌ها برای پاتوقی دانشجویی آماده شده‌ و همچنین کافی شاپ مجموعه برای میزبانی از دانشجویان بهسازی شده است. این را هم باید بگویم که ما میراث‌دار اداره کل هنرهای نمایشی هستیم و ۹ کارشناس تئاتر با بیش از ۲۰ سال سابقه در کنار ما حضور دارند که از تجربیات آن‌ها بهره خواهیم برد.

هر یک از سالن‌ها را به نام یکی از هنرمندان فقید نامگذاری کردیم

او درباره بودجه انجام این پروژه و بازسازی عنوان کرد: تلار محراب بودجه ۱۸۰ میلیون تومانی برای تعمیرات و بازسازی داشت که طی صحبت‌هایی با زهرا نوروزی رییس اداره نظارت بر پروژه‌های عمرانی متمم‌هایی را به آن اضافه کردیم. همکاران ما خودشان حتی خارج از ساعات اداری تمام کارهای بازسازی را انجام دادند و در نهایت با مجموع ۳۶۰ میلیون تومان ۷۰ متر فضای اداری و ۱۳۰ متر سالن اجرا و پلاتو ساخته شد.

کوروش نیا درباره هویت‌سازی برای این مجموعه خاطرنشان کرد: ما سعی کردیم به دانشجویانی که جذب می‌کنیم، نشان دهیم که این مجموعه سابقه‌ای حتی پیش از انقلاب اسلامی ایران دارد و مفاخری مانند استاد علی نصیریان در آن به فعالیت پرداخته‌اند درنتیجه نمایشگاهی با ۶۰ قطعه عکس تاریخی ایجاد کردیم، همچنین هر یک از سالن‌ها را به نام یکی از هنرمندان فقید نامگذاری کردیم.

او در پایان از امضای تفاهمنامه با دانشگاه آزاد و دانشگاه نبی اکرم خبر داد و ابراز امیدواری کرد که دیگر دانشگاه‌ها هم از این امکانات استفاده کنند.

هنرمندان برای بهره‌مندی از فرصت‌های ارایه آثارشان در مضیقه قرار دارند

مجتبی حسینی دیگر سخنران این مراسم بود که طی سخنانی به ضعف زیرساختی هنر تهران اشاره کرد و گفت: در این دوره توفیق داشتیم که به بیش از ۳۵ استان کشور و دست‌ کم ۲ شهرستان از هر استان سفر کردیم، باید به این موضوع تاکید کنم که تهران و شهرستان‌های آن یکی از محروم‌ترین استان‌هاست، شاید این امر به دلیل حضور و نزدیکی این شهر باشد که آن‌طور که شایسته است به آن رسیدگی نمی‌شود.

او ادامه داد: پنج هزار نفر دانشجوی مشغول به تحصیل تئاتر در تهران وجود دارد و ۴۰ سال گذشته به گزارش مرکز آمار بیش از ۱۵۰ هزار تحصیل کرده رشته تئاتر از مراکز آموز عالی کشور فارغ التحصیل شده‌اند، اگر مراکز خصوصی و هنرجویان خودآموخته را هم به آن اضافه کنیم به عددی حدود ۲۰۰ هزار نفر می‌رسیم، این عدد بسیار بزرگ سرمایه انسانی ممتاز ما است اما با توسعه نامتوازن مواجه هستند.

حسینی تاکید کرد: ما به تعداد آموزشگاه‌های هنری که تاسیس کردیم تماشاخانه و سالن تمرین و امکانات برای آن‌ها فراهم نکردیم بنابراین هنرمندان برای بهره‌مندی از فرصت‌های ارایه آثارشان در مضیقه قرار دارند. برای رفع این موضوع در سال‌های گذشته تلاش شده است به طور مثال در سال ۹۷ رکورد تاریخی اجرای نمایشنامه زده شد، ۷۱۹۸ تئاتر مجوز گرفتند اما با این حال در آن سال حدود ۱۸ هزار نفر فرصت حضور در صحنه تئاتر را پیدا کردند.

معاون امور هنری وزیر ارشاد در پایان درباره توسعه زیرساخت‌های هنری شهر تهران خاطرنشان کرد: ما باید از فرصت‌ها استفاده کنیم و امکاناتی را برای هنرمندان ایجاد کنیم. این حقی بر گردن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و هست. اینکه سالن‌های مجموعه محراب بازسازی شدند و ۲ تماشاخانه دیگر به آن اضافه شد و در دیگر مجموعه‌ها چنین اقدامی صورت گرفت، نشان‌دهنده حرکت در مسیر بهبود زیرساخت هنری کشور است البته شهرداری هم تلاش کرد با بضاعت خود به توسعه زیرساخت‌های هنر بپردازد. امیدوارم دولت سیزدهم هم همین مسیر توسعه زیرساخت‌های هنری را ادامه دهد همان‌طور که سرمایه انسانی ما افزایش پیدا کرده است، مکان‌های عرضه هنر در کشور هم افزایش پیدا کند. گسترش عرصه مخاطبان و سامان‌دهی رویدادهای هنری از موضوعات جدی ما بود و تمام این‌ها در کنار هم می‌تواند به شکوه هنر ایران کمک کند.

در پایان از سالن‌های تازه تاسیس شده تالار محراب با حضوران مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از هنرمندان تئاتر رونمایی و بازدید شد.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است