فصل سوم «سینمای کوتاه» مجری ندارد/ نحوه انتخاب فیلم‌های کوتاه چگونه است | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۲۸
علی‌اکبر صدیقی در سالگرد تاسیس شبکه آی فیلم:

فصل سوم «سینمای کوتاه» مجری ندارد/ نحوه انتخاب فیلم‌های کوتاه چگونه است

تهیه‌کننده برنامه «سینمای کوتاه» از ویژگی‌های این برنامه در فصل جدید و کمک آن به دیده شدن شبکه آی فیلم گفت.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، شبکه آی فیلم هجدهم شهریورماه وارد دوازدهمین سال فعالیت خود می‌شود. این شبکه علاوه بر بازپخش فیلم‌ها و سریال‌های خاطره‌انگیز، ساخت برنامه‌های تولیدی در حوزه‌های مختلف و موضوعات متنوع را نیز در دستور کار دارد.

«سینمای کوتاه» از جمله این برنامه‌های تولیدی شبکه آی فیلم است که در مدت زمان ۲۵ دقیقه و با نمایش یک فیلم کوتاه با ارزش‌‌های تکنیکی و محتوایی قابل توجه به گفتگو با کارگردان اثر می‌پردازد. موضوعاتی همچون ساخت فیلم کوتاه از منظر کلی، چالش‌‌های پیش روی فیلمسازان در تولید و پخش، جشنواره‌ها و عرضه و نمایش فیلم‌‌های کوتاه از طریق پلتفرم‌های فضای مجازی، سرمایه‌گذاری و بازگشت آن و البته نحوه استقبال مخاطبان از فیلم‌های کوتاه داستانی در این برنامه مطرح و مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.

به تازگی فصل سوم برنامه «سینمای کوتاه» به تهیه‌کنندگی علی‌اکبر صدیقی روی آنتن آی فیلم رفته است. صدیقی هدف از ساخت این برنامه را ایجاد فضایی برای دیده شدن و نمایش فیلم‌های کوتاه و همچنین تبادل اندیشه‌ها عنوان کرد. او با تاکید بر این موضوع که فیلم کوتاه مهجور مانده است، اظهار امیدواری کرد که «سینمای کوتاه» باعث شود تا کارگردانان جوان فیلم‌های کوتاه و آثارشان هر چه بیشتر دیده شوند.

تهیه کننده «سینمای کوتاه» از استقبال بینندگان آی فیلم از این برنامه خبر داد و گفت که به مرور زمان و هر چه از عمر برنامه می‌گذرد استقبال مخاطبان بیشتر شده است. صدیقی در آستانه سالگرد تاسیس آی فیلم، نمایش فیلم‌ها و سریال‌های نوستالژیک و مورد استقبال بینندگان را دلیل محبوبیت این شبکه ذکر کرد.

در ادامه گفتگوی صدیقی با خبرنگار صبا را می‌خوانید.

*در حال حاضر فصل چندم برنامه «سینمای کوتاه» روی آنتن آی فیلم می‌رود و فصل جدید چه تغییراتی کرده است؟

-فصل سوم را برای پخش آماده کرده‌ایم. از این فصل به بعد، برنامه دیگر مجری ندارد و به جای گفتگوی مجری با عوامل فیلم‌های کوتاه، فیلمسازان مقابل دوربین برنامه نشسته و از جزییات تولید اثر، مضمون و داستان و ویژگی‌های فیلم‌شان سخن می‌‌گویند. ضمن تنوعی که در بخش اجرا ایجاد کرده‌ایم، در گرافیک و شیوه ارایه آیتم‌ها نیز تغییراتی را اعمال و سعی کرده‌ایم ریتم برنامه را تندتر کنیم که امیدواریم به جذاب‌تر شدن برنامه کمک کند.

*چگونه شد که به فکر ساخت برنامه «سینمای کوتاه» افتادید و اهداف‌تان چه بوده است؟

-ساخت این برنامه به سفارش مدیر تولید و هنری شبکه آی‌ فیلم مطرح شد و از آنجا که جای چنین برنامه‌ای در کنداکتور شبکه خالی بود به شدت از آن استقبال کردم. در ساخت این برنامه قصد داریم تا فضایی برای دیده شدن و نمایش فیلم‌های کوتاه. همچنین تبادل اندیشه به واسطه فیلم کوتاه و گفتگو با کارگردان و جویا شدن از روند تولید این آثار ایجاد کنیم. در این برنامه، سعی بر این است تا کارگردانان جوان فیلم‌های کوتاه دیده شوند و از سوی دیگر از دانش کارگردانان باتجربه نیز بهره ببرند و یک تبادل اندیشه و همچنین آموزش برای‌شان باشد از طرف دیگر، مخاطبان برنامه نیز با فیلم کوتاه که مهجور مانده و بهای چندانی به آن داده نمی‌شود آشنا خواهند شد.

*انتخاب فیلمسازان و مهمانان برای حضور در برنامه به چه صورت است؟

-فیلم‌های ارسالی کارگردانان را می‌بینیم و نقاط قوت به لحاظ ساختاری و محتوایی و موفقیت‌هایی را که در جشنواره‌‌های مختلف و معتبر داخلی و خارجی کسب کرده‌اند، مدنظر می‌گیریم. همچنین فیلم‌‌ها باید ساختاری مناسب و مفهوم و معنای مفیدی داشته باشند.

*این برنامه تا چه حد توانسته است به دیده و شناخته شدن فیلم‌های کوتاه کمک کند؟

-امیدوار هستم که کمک به سزایی کرده باشیم. در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بازخوردهایی که می‌گیریم حکایت از این دارد که برنامه به شدت مورد استقبال قرار گرفته است. همچنین بر تعداد دنبال کننده‌های ما در فضای مجازی افزوده شده و پیشنهادات و نظرات مخاطبان در بهتر شدن برنامه بسیار کمک کرده است.

*مخاطب عام تا چه میزان به واسطه برنامه «سینمای کوتاه» با فیلم‌های کوتاه آشنا شده و این ژانر سینمایی را پسندیده است؟

-به مرور زمان استقبال مخاطبان بیشتر شده است، پیام‌های فراوانی که ارسال می‌کنند و لطف و محبت و توجه ارزشمندشان را به ما منتقل می‌کنند و این باعث می‌شود که انرژی‌مان، بیشتر از قبل شود. خدا را شکر که توانسته‌ایم با درایت مدیران محترم و تلاش و کوشش همکارانم به این مهم دست پیدا کنیم و انشالله در ادامه مسیر هم بتوانیم دستاورد بیشتری نسبت به قبل داشته باشیم.

*طبق آمار مرکز نظرسنجی سازمان صداوسیما آی فیلم جزو شبکه‌های پربیننده است در صورتی که فیلم و سریال تولیدی ندارد، علت این جذابیت را در چه می‌بینید؟

-شبکه آی فیلم، فیلم‌ها و سریال‌های نوستالژیک و مورد استقبال بینندگان را در جدول پخش خود قرار می‌دهد که باعث جذابیت شده است. یک عامل دیگر هم ضعیف شدن تولیدات در دیگر شبکه‌ها است که مخاطب را وادار می‌کند که فیلم‌ها و سریال‌های تکراری اما جذاب را ببیند.

*نقش برنامه‌های تولیدی آی فیلم از جمله برنامه «سینمای کوتاه» در این جذابیت و جلب نظر مخاطب چقدر است؟

-چنین برنامه‌هایی از سوی مدیران خلاق برنامه ریزی و ساخته می‌شوند و اگر جسورانه‌تر کار شوند با کیفیت‌تر و بهتر هم خواهند شد. تنها مشکلی که وجود دارد بحث کمبود مالی است که اگر مرتفع شود بهتر از این‌ها خواهد شد. اگر از افراد متبحرتر چه از لحاظ میهمان، دکوراتور و … بهره گرفته شود، هر چه بیشتر می‌توانند مخاطب را جذب شبکه کنند.

*به فکر ساخت برنامه جدید برای شبکه آی فیلم نیستید؟

-اصولا هدف خودم برنامه‌سازی نیست و بر اساس تحصیلات دانشگاهی و تجربیات پیشینم، ترجیحم ادامه روند قبلی کاری‌ام یعنی نویسندگی فیلم و سریال است و الان هم البته مشغول به این مهم هستم اما چون از ابتدای تاسیس شبکه، حضور داشته‌ام و همچنین به دلیل علاقه‌ام به این شبکه طبق صلاحدید مدیران همیشه برای کار در شبکه آی فیلم با افتخار فراوان حاضر خواهم بود.

زهرا صلواتی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    106/687/994/000
  • بی‌بدن
    24/696/617/000
  • سال گربه
    14/906/783/500
  • آپاراتچی
    4/116/967/500
  • پرویز خان
    3/218/197/000
  • نوروز
    2/940/108/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/833/522/500
  • آسمان غرب
    2/405/678/000