مقصر اصلی زشتی و مشکلات شهر تهران کیست/ نگاه‌مان به شهر کاسبکارانه است | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۲۹
علی میرفتاح در گفتگو با صبا:

مقصر اصلی زشتی و مشکلات شهر تهران کیست/ نگاه‌مان به شهر کاسبکارانه است

سیدعلی میرفتاح گفت که در کتاب جدیدش با نام «شهری است پرکرشمه» به زشتی و زیبایی شهر تهران و اینکه مقصران مشکلات شهر کیست، پرداخته است.

سید علی میرفتاح نویسنده و روزنامه‌نگار در گفتگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا درباره همکاری دوباره با سازمان زیباسازی شهر تهران و چاپ کتاب «شهری است پرکرشمه» گفت: سال‌ ۹۳ کتابی به نام «تهران من» به همت سازمان زیباسازی شهر تهران منتشر کردیم که در آن در جستجوی زشت و زیبایی تهران بودم و با زبانی آمیخته به داستان‌گویی و روایت سعی کردم زیبایی‌های شهر تهران را یک‌به‌یک نام ببرم و زشتی‌های آن‌ را هم بازگو کنم. رویکرد ما و مسئولان سازمان زیباسازی شهر تهران هم این بود که همان نگاه کتاب «تهران من» را ادامه دهیم و جلدهای دوم و سوم‌ آن هم نوشته شود.

او ادامه داد: پیشنهاد من این بود که جستجو کنیم مقصر اصلی زشتی شهر تهران کیست؟ درواقع برای زیبایی شهر تهران هزینه‌های زیادی صرف می‌شود و اقداماتی هم صورت می‌گیرد، از همان زمان که تهران بلدیه داشته تا اکنون بسیار کارها ازجمله ساختن خیابان‌های قشنگ، کاشتن درخت انجام شده که به تقلید از شهرهای پاریس و برلین سعی کردند شهر تهران را زیبا کنند اما وقتی با دقت به شهر نگاه می‌کنیم به رغم این همه هزینه مالی و انسانی که صرف آن می‌شود همچنان مشکل زیباسازی دارد.

این نویسنده درباره نوع روایت کتاب توضیح داد: با توجه به تجربه روزنامه‌نگاری خود متوجه شدم‌ ‌که بحث نظری و استدلال در این‌باره فایده ندارد، البته تا حدی خوب است اما برای اینکه با مخاطب عام صحبت کنیم زبان مطایبه، روایت و قصه برای برقراری ارتباط بهتر است و راحت‌تر می‌توان این را گفت که مقصران اصلی این سطح از نابسامانی و زشتی‌های پراکنده در شهر کیست.

تهران پر از صداهای آزاردهنده‌ است

او افزود: به طور مثال اکنون در تهران مجسمه‌ها و معماری‌های قابل اعتنایی وجود دارد، شهرداری روزی دو بار کوچه‌ها را تمیز می‌کند اما همچنان آسایش صوتی نداریم و آلودگی صوتی در تمام سطح شهر آزاردهنده است. اگر روزی یک میکروفون را همین‌طور به سمت آسمان بگیریم، تهران پر از صداهای آزاردهنده‌ای است که قطعا این صداها روی روان مردم تاثیرگذار است. یا مثلا شلوغی شهر که با ساخت اتوبان‌ها و خیابان‌های متعدد و عریض ما همچنان برای رسیدن به مقصد نمی‌توانیم برنامه‌‌ریزی کنیم زیرا ممکن است در مسیر گرفتار ترافیک سنگین شویم.

این روزنامه‌نگار درباره علت این زشتی‌ها و نابسامانی‌های شهر تهران عنوان کرد: بخشی از این مسایل به این مربوط است که شهروندان ما آموزش شهروندی ندیده‌اند و مقصر بخش دیگری از این مشکلات هم مسئولان‌ هستند که شناخت صحیح و درستی از شهر تهران ندارند. البته در کتاب همین‌طور دلایل مختلف این مشکلات را برشمرده‌ام.

میرفتاح با اشاره به اینکه ما به شهر نگاهی کاسبکارانه داریم، تصریح کرد: نگاهی که ما به شهر تهران داریم دچار مشکل است، این‌ نگاه کاسبکارانه به خانه، زمین و مغازه موجب شده است که ما ارتباط درستی با شهر خودمان برقرار نکنیم. این‌ موارد را در قالب روایت و داستان در کتاب «شهری است پرکرشمه» مطرح شده‌اند تا مخاطب با خواندن آن‌ها به فکر فرو برود و متوجه شود که سهم‌ هر شهروند تهرانی در زشتی و زیبایی شهر چقدر است.

جلد سوم چه می شود؟

او درباره چاپ جلد سوم این مجموعه بیان کرد: انتشار جلد سوم این مجموعه به شهردار و مدیران دولت جدید بستگی دارد که چقدر به پرداختن به این مساله علاقه دارند، اما قصد دارم در جلد سوم به‌طور استعاری و نمادین دادگاهی برگزار کنم و متهمان زشتی شهر را به دادگاه بکشانم و سوال و جواب کنم تا ببینیم مقصر اصلی این مشکلات کیست؟

شهر تهران باید از مناسبات سیاسی دور باشد

این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه شهر تهران باید از مناسبات سیاسی دور باشد، درباره مطالبات خود از دولت سیزدهم و شهردار جدید تهران گفت: اولین مطالبه یا به نوعی خواهش من این است که شهر تهران را از مناسبات سیاسی دور کنند. تهران چیزی نیست که بتوان آن را وارد مناصبات اصلاح‌طلب و اصول‌گرا کرد زیرا تهران شهری‌ست برای همه تهرانی‌ها و نگاه ما به آن باید غیرسیاسی، فنی و توام با احترام متقابل به زندگی مسکونی باشد.

شهروندان با محله‌ها ارتباط عاطفی ندارند

او در ادامه اظهار کرد: ارتباط شهروندان با شهر باید کمی مناسب‌تر شود و مادامی که از راننده تاکسی، شاعر، نویسنده گرفته تا مردم عادی هر روز به شهر توهین می‌کنند و آن را مانند یک سرمایه مالی می‌بینند در آن که خانه بخرند، سود کنند و درنتیجه به محله‌های بالاتر بروند وضعیت همین است زیرا شهروندان با محله‌ها ارتباط عاطفی ندارند، در آنجا خاطره نساخته‌اند، بزرگ نشده‌اند، مدرسه نرفته‌اند، عاشق نشده‌اند و تجربه زیسته ندارند و درنتیجه ارتباط عاطفی درستی هم با آن برقرار نمی‌کنند.

این نویسنده با بیان اینکه مسئولان باید شهر را دوست داشته باشند و با تعلق خاطر به شهرداری راه پیدا کنند، تشریح کرد: مسئولان باید به شکل درست، صحیح و منطقی و با استفاده از تجربیات نوسازی شهرها و کیورهای دیگر دست به اقدام بزنند و به وضعبت رسیدگی کنند. به طور مثال شهر نیویورک آمریکا ۱۲۰ سال پیش ویرانه‌ای بود که از نظر امنیت و زیبایی مناسب زندگی نبود اما اکنون آرزو و خواسته بیشتر مردم دنیا زندگی و سفر به شهر نیویورک است یا وقتی رمان‌های کلاسیک لندن و پاریس را می‌خوانیم متوجه می‌شویم که در قرن ۱۹ میلادی این شهرها اصلا وضعیت خوبی نداشتند اما اکنون جزو بهترین شهرهای دنیا هستند.

میرفتاح از چاپ یک کتاب دیگرش در آینده نزدیک خبر داد: رمانی در دست نگارش دارم به نام «نوبت ناتانائل» که به زودی منتشر می‌شود.

سردبیر مجله «کرگدن» در پایان اعلام کرد که شماره ۱۳۸ این مجله اکنون روی پیشخوان دکه است. این مجله که به صورت هفته‌نامه ارایه می‌شد فعلا به دلیل مشکلات اقتصادی تا سال ۱۴۰۱ به صورت دوهفته‌نامه منتشر می‌شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است