ظرفیت گنجینه موزه هنرهای معاصر کرمان افزایش یافت/ پایان مرمت تا اواخر مهر | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۳۵
میثم ثمررخی در گفتگو با صبا شرح داد؛

ظرفیت گنجینه موزه هنرهای معاصر کرمان افزایش یافت/ پایان مرمت تا اواخر مهر

رییس موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان درباره روند بازسازی ساختمان و آثار هنری گنجینه موزه و اهدای 121 اثر هنری از مجموعه «ارمغان» به این موزه توضیح داد.

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا، موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان چهارشنبه ۱۰ شهریور ماه بعد از گذراندن یک دوره مرمت و بازسازی با اهدای ۱۲۱ اثر هنری از مجموعه «ارمغان» به این موزه بازگشایی شد. به بهانه این اتفاق سراغ رییس موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان رفتیم تا درباره جزئیات این عملیات با او صحبت کنیم.

میثم ثمررخی رییس موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صبا درباره آثار هنری موجود در گنجینه موزه گفت: گنجینه موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان شامل آثاری از هنرمندان خارجی و هنرمندان ایرانی مانند پرویز تناولی، پرویز کلانتری، طباطبایی و هنرمندان دهه ۲۰ و ۳۰ مانند آثار زنده‌یاد علی اکبر صنعتی است. اما در این سال‌ها با مشکل مرمت و بازسازی آثار هنری موزه مواجه بودیم از جمله این مشکلات این بود که برخی از آثار ما فاقد قاب بودند یا قاب آن‌ها فرسوده شده بود، کلاف چوبی برخی آثار از بین رفته بود، دچار ریختگی رنگ شده و از محور خارج شده بودند، به همین دلیل نگهداری درست از آثار موزه همیشه مساله اصلی ما بوده است و ما سال‌هاست که قصد احیا و مرمت این آثار را داشتیم تا میراثی برای آیندگان باشند.

او درباره شروع پروژه مرمت و بازسازی موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان توضیح داد: فضای موزه پس از سال‌های ۸۳ تا ۸۴ از نظر نور، سیستم امنیتی، پوشش سطوح دیوارها، سیستم گرمایشی و سرمایشی دچار مشکل شده بود و مضاف بر این‌ها سقف ورودی موزه که تالار اصلی تقسیم گالری‌ها را تشکیل می‌داد به دلیل وقوع زلزله‌های این چند سال اخیر، فرسوده شده بود. در نتیجه با حمایت‌های مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی زینی‌وند استاندار کرمان توانستیم از فروردین ماه سال ۱۴۰۰ از تعطیلی‌های ناشی از ویروس کرونا برای شروع پروژه بازسازی بهره ببریم. اکنون بخشی از این کار به اتمام رسیده است و بخشی از آن احتمالا تا اواخر مهر ماه سال جاری به پایان و بهره‌برداری می‌رسد.

رییس موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان درباره افزایش ظرفیت گنجینه موزه تصریح کرد: در کنار بازسازی فضا و مرمت آثار هنری، افزایش توان گنجینه‌ای موزه هم مورد توجه ما قرار داشت. در واقع این رویکرد در مدیریت بسیاری از بزرگ‌ترین موزه‌های دنیا نیز قرار دارد که بتوانند آثار جدیدتر و باارزش‌تری به گنجینه موزه اضافه کنند و همچنین در حوزه پژوهشی روی آن‌ها کار کنند و این تحقیقات را برای نسل‌های بعدی ارایه کنند. در واقع فعالیت اصلی موزه‌ها در این سطح قرار دارد که متاسفانه ما در چند سال گذشته نتوانستیم آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان را تقویت کنیم.

او ادامه داد: زنده‌یاد منیژه میرعمادی و همسرشان جمشید ناصری طی این چند سال یک‌سری آثار از هنرمندان مختلف خریداری کرده بودند و در گنجینه شخصی خود از آن‌ها نگهداری می‌کردند. آقای ناصری به وصیت همسرشان بعد از فوت او این آثار را اهدا کردند و برخی از این آثار هنری به گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران رفت و ۱۲۱ اثر از این مجموعه به موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان اهدا شد. باز هم عنایت مجتبی حسینی معاون امور هنری، هادی مظفری مدیر کل هنرهای تجسمی، احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران و محمدرضا علیزاده مدیرکل ارشاد کرمان شامل حال ما شد و در راستای افزایش ظرفیت و توان گنجینه موزه، مجموعه «ارمغان» شامگاه چهارشنبه ۱۰ شهریور ماه به موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان اهدا و آیین رونمایی از آن‌ها برگزار شد.

این مدیر هنری با اشاره به برپایی نمایشگاه آثار اهدایی به مدت پنج روز در موزه، اظهار کرد: نمایشگاه این آثار هم از ۱۰ شهریور ماه در موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان افتتاح شد که علاقه‌مندان می‌توانند تا ۱۵ شهریور ماه هم به صورت حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و هم به صورت مجازی از آن بازدید کنند. این روند ادامه خواهد داشت و در سال‌های آینده مجموعه‌های مختلفی از این آثار را در موزه نمایش می‌دهیم.

رییس موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان درباره رویکرد و فعالیت‌های پژوهشی موزه توضیح داد: فعالیت پژوهشی ما کمی با موزه‌های دیگر متفاوت است و ما در حوزه مطالعات، بیشتر با هنرمندانی که در زمینه پژوهش فعالیت می‌کنند یا تحلیل و نقد اثر انجام می‌دهند، همکاری می‌کنیم، اما بحث انتشارات موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان را مدت‌هاست پیگیری می‌کنیم. موزه از نظر اخذ مجوز کتاب مشکلی ندارد، اما نکته مهم این است که توانستیم با انتشارات مختلف در کشور به تعامل برسیم و بخشی از آثار موزه کرمان را چاپ کنیم؛ مانند کتابی که قرار است به زودی با همکاری موزه هنرهای معاصر تهران و معاونت امور هنری از گنجینه شماره یک موزه منتشر شود. همچنین در آینده قرار است بخشی از آثار سهراب سپهری به همت موزه در انتشارات مختلف چاپ شود.

ثمررخی در پایان خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم اکنون موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان در وضعیت خوبی قرار دارد و تمام کارهایی که در نظر گرفته بودیم در مدت زمان مشخصی انجام شد. همچنین توانستیم نمایشگاه‌های بین‌المللی و داخلی متعددی در این مکان برگزار کنیم، آثار موزه مرمت شد و بخشی که از آثار قاب گرفته شدند. همچنین مرمت ساختمان موزه تا پایان مهر ماه تمام می‌شود و در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد و از همه این‌ها مهم‌تر آثاری‌ست که وارد گنجینه شد و آن را تقویت کرد. فکر می‌کنم با این اوصاف در حال‌ حاضر حال موزه خوب است و امیدواریم با اتمام همه‌گیری ویروس کرونا شرایط بازدید به روند عادی خود بازگردد و این روند رو به رشد ادامه داشته باشد.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است