«سقای آب و ادب» بازنشر شد/ روایتی از زندگی حضرت عباس (ع) | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۴

«سقای آب و ادب» بازنشر شد/ روایتی از زندگی حضرت عباس (ع)

چاپ بیست و دوم کتاب «سقای آب و ادب» از سوی انتشارات کتاب نیستان راهی بازار نشر شد.

به گزارش صبا، بیست و دومین چاپ «سقای آب و ادب» در ۱۸۴ صفحه رقعی از سوی انتشارات کتاب نیستان در دسترس علاقه‌مندان به آثار سید مهدی شجاعی قرار گرفت.

«سقای آب و ادب» رمان و روایتی از زندگی حضرت عباس (ع) است که بعد از سال‌ها، اندک اندک جامه خلق پوشیده و در ظرف کتاب تقدیم مخاطبان شده است.

اثر شامل ۱۰ فصل است که عبارتند از عباسِ علی، عباسِ ام‌البنین، عباسِ عباس، عباسِ سکینه، عباسِ مواسات، عباسِ زینب، عباسِ ادب، عباسِ حسین، عباسِ فرشتگان، عباسِ فاطمه.

در هر فصل رفت و برگشت روایی متعددی دیده می‌شود و در حرکتی سیال، راویان جای به هم می‌دهند و شکست‌ها به سرعت خوانش می‌افزاید و زوایایی جدید از مفهوم را روشن می‌کند اما آن‌چه این کتاب را از حیث محتوا با دیگر آثار شجاعی متمایز می‌کند، بیشتر در فصل عباسِ فرشتگان به چشم می‌آید، در سایر فصول نویسنده بر اساس مستندات تاریخی به روایت زندگی حضرت عباس (ع) می‌پردازد اما در فصل نهم، شجاعی شیوه‌ای دگر را پیش می‌گیرد.

این فصل چنین آغاز می‌شود: «پیش از آن‌که راوی این داستان، قدم به فصل پایان بگذارد، ما فرشتگان؛ فرشتگان هفت آسمان، بر خود فرض می شماریم که پا به میدان بگذاریم و پرده از رخسار حضرت ابوالفضائل برداریم. و ناگفته پیداست که این نه بدان معناست که ما قادریم پرده از اسرار حضرت ابوالفضائل برداریم. چرا که رخسار، جلوه‌ای از جلوات حضور عیان است و اسرار، جنس و جوهری از علوم در پرده و معارف پنهان. و فاصله میان این دو، فاصله میان زمین است تا آسمان. دلیل یا فلسفه حضورمان در این میدان را در سطور آتی در خواهید یافت، و امّا چرا این فصل را برای حضور انتخاب کردیم و در این مقطع از روایت داستان، وارد میدان شدیم!؟ پیش از این نیامدیم، چون امید یا انتظار یا توقع داشتیم که سایه و شبحی از رخسار حضرتش را در لابه‌لای خطوط داستان ببینیم ولی وقتی دیدیم که روایت رو به اتمام است بیرؤیت رخسار حضرت، و داستان در آستانه فصل پایان، ترسیدیم که مبادا نقطه ختم بر پایان داستان بنشیند و حرفهای اصلی و اصلی ترین حرفها همچنان ناگفته بماند…»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است