یادمان ریاست جمهوری دکتر حسن روحانی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی راه‌اندازی شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۲۵

یادمان ریاست جمهوری دکتر حسن روحانی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی راه‌اندازی شد

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی اعلام کرد که این سازمان پیگیر ایجاد یادمان‌های ریاست جمهوری است.
به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی درباره پیگیری یادمان‌های ریاست جمهوری گفت: بر اساس ماده پنج قانون اسناد ملی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی پیگیر ایجاد یادمان‌های ریاست جمهوری است، اکنون مجموعه اسناد مربوط به روسای جمهوری دولت‌های پنجم، ششم، هفتم، هشتم، یازدهم و دوازدهم در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران شکل گرفته‌اند و هر آنچه که جنبه سندی دارد به آرشیو ملی منتقل می‌شود.
او درباره این مصوبه توضیح داد: از زمان ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی مصوبه‌ای در شورای اسناد ملی برای ایجاد یادمان‌های روسای جمهور به تصویب رسید. شورای اسناد ملی مستقل است و نمایندگانی از نهادها و سه قوه در آن حضور دارند و این شورا تصمیم‌گیر نحوه و کیفیت نگهداری اسناد است.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی خاطرنشان کرد: بر همین اساس یادمان‌های ریاست جمهوری دولت‌های پنجم، ششم، هفتم، هشتم، یازدهم و دوازدهم به درخواست سه تن از روسای جمهور هریک از این دولت‌ها در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ایجاد شد.

او عنوان کرد: شورای اسناد ملی مرکب از وزیر امور خارجه، وزیر امور تحقیقات و فناوری، دادستان کل کشور، دبیر کل سازمان امور اداری و استخدامی کشور، دادستان دیوان محاسبات و ۲ تن از اشخاص متبحر در سند به انتخاب هیات دولت است.

بروجردی اظهار کرد: در زمان ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی در هیات دولت مصوبه ای مطرح شد که براساس این مصوبه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران متولی ایجاد یادمان رئیس جمهوری هاشمی رفسنجانی باشد و مسئولیت آن نیز به عهده این سازمان قرار گرفت و بر اساس توافقات صورت گرفته در این زمینه اقدام شد. این نکته را یادآور می‌شوم که یادمان‌های ریاست جمهوری دولت اکبر هاشمی رفسنجانی در شهر رفسنجان و زیرنظر سازمان اسناد و کتابخانه اداره می‌شود.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مطرح کرد: رییس دولت‌های هفتم و هشتم نیز پس از پایان ریاست جمهوری خود درخواستی برای نگهداری از یادمان ریاست جمهوری این ۲ دولت به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ارسال کردند و مصوب شد یادمان رییس جمهوری این دوره‌ها نیز در سازمان اسناد و کتابخانه ملی تشکیل شود و این امر محقق شد.

بروجردی بیان کرد: اما یادمان دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران سپرده نشد تا اینکه درخواست نگهداری یادمان‌های دولت بار دیگر از سوی حسن روحانی رییس دولت‌های یازدهم و دولت دوازدهم به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ارایه شد و در همین راستا شورای اسناد ملی مصوب کرد که سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران موظف به راه اندازی یادمان رییس جمهور دولت‌های یازدهم و دوازدهم است و نماینده‌ای را برای تحقق این مهم معرفی کرد.

او تصریح کرد: بر اساس ماده پنج قانون اسناد ملی این سازمان پیگیر ایجاد یادمان‌های ریاست جمهوری است و اکنون مجموعه اسناد مربوط به روسای جمهوری دولت‌های پنجم، ششم، هفتم، هشتم و یازدهم و دوازدهم در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران شکل گرفته است و هر آنچه که جنبه سندی دارد به آرشیو ملی منتقل می‌شود. هریک از روسای جمهوری دولت‌های پنجم، ششم، هفتم، هشتم و یازدهم و دوازدهم در پایان دوران ریاست جمهوری خود، سازمان اسناد و کتابخانه ملی را متولی ایجاد یادمان ریاست جمهوری کردند.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در پایان تصریح کرد: اشیا و اسناد مربوط به دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد رئیس جمهور دولت‌های نهم و دهم به نهاد یا دستگاهی واگذار نشده است و هم اکنون در مرقد امام خمینی (ره) نگهداری می‌شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است