۷ جلد کتاب موزه هنرهای معاصر تهران رونمایی شد/ پژوهش روی آثار گنجینه و ارایه جزئیات مرمت موزه | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۲۸

۷ جلد کتاب موزه هنرهای معاصر تهران رونمایی شد/ پژوهش روی آثار گنجینه و ارایه جزئیات مرمت موزه

صبح امروز 8 شهریور ماه از 7 جلد کتاب منتشر شده توسط موزه هنرهای معاصر تهران رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا، نشست خبری رونمایی از هفت جلد کتاب‌ موزه هنرهای معاصر تهران صبح امروز دوشنبه ۸ شهریور ماه با حضور سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هادی مظفری مدیر کل هنرهای تجسمی و احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

حسینی در ابتدای این نشست درباره کتاب‌های منتشر شده توسط معاونت هنری عنوان کرد: از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ معاونت امور هنری تلاش کرد تا آثار مکتوبی را گردآوری کند و در همین راستا نمایشگاهی در تالار وحدت برگزار شد. ۳۲۳ عنوان کتاب در پنج گروه که ۲۹ عنوان کتاب در حوزه پژوهش‌های راهبردی، ۷۹ عنوان کتاب در حوزه مطالعات کاربردی، ۱۲۰ عنوان در حوزه تولیدات هنری، ۶۰ عنوان در حوزه گزارش رویداها و ۳۹ عنوان کتاب در حوزه گزارش‌ها به عنوان کارنامه معاونت هنری ارایه شده است.

او ادامه داد: این کتاب‌ها می‌تواند به عنوان منبعی در اختیار مدیران آینده هنر کشور باشد تا با مراجعه به آن‌ها در جهت رفع مشکلات و نواقص تلاش کنند.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره پژوهش درباره آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران بیان کرد: معرفی آثار موجود در موزه یک تکلیف جدی است نگاهی سنتی در سال‌های گذشته در مدیریت موزه‌ها بود مبنی بر ضرورت نگهداری از آثار هنری بدون پژوهش و گمان می‌کردند آثار گنجینه موزه هرچه پنهان‌تر باشد ارزش آن بیشتر حفظ می‌شود اما امروزه بسیاری از بزرگ‌ترین موزه‌های دنیا به این سمت رفته اند که با تحقیق و پژوهش آثار خود را معرفی کنند.

او خاطرنشان کرد: موزه وقتی باارزش می‌شود که نشان دهد چه آثار باارزش و قیمتی در آن حفظ و نگهداری می‌شود و موزه‌ها باید آثار را در قالب‌های متعددی در معرض داوری و تماشا قرار دهند. موزه هنزهای معاصر تهران هم در راستای همین هدف در گنیجنه خود آثاری نگهداری می‌کند که استعداد نامبرداری دارد و این نامبرداری بر اثر نشر، تکثیر و پژوهش روی آثار هنری محقق می‌شود. نشر این آثار دسترس پذیر بودن آن ها را آسان‌تر می‌کند.

حسینی در پایان اظهار کرد: در مدتی که موزه هنرهای معاصر تهران به دلیل عملیان ترمیم و بازسازی تعطیل بود همکاران من در موزه بیکار ننشستند و به پژوهش و چاپ آثار و سامان‌بخشیدن به آثار گنجینه پرداختند.

توجه اداره کل هنرهای تجسمی به کتاب به عنوان یک ضرورت فرهنگی و هنری

هادی مظفری در ادامه به تشریح جزئیات این هفت عنوان کتاب که به همت موزه هنرهای معاصر تهران منتشر شده است، پرداخت و گفت: دو سال پیش قول چاپ این کتاب‌ها را در حضور رسانه‌ها داده بودیم و بارها در موقعیت‌های مختلف درباره پیشرفت کار و جزئیات آن گفتگو کرده بودیم و امروز چهار عنوان کتاب نفیس و سه عنوان کتاب درباره عملکرد موزه هنرهای معاصر تهران تقدیم جامعه فرهنگ و هنر می‌شود.

او فزود: کتاب‌ «گزیده آثار بین‌المللی موزه هنرهای معاصر تهران» حاوی ۲۳۲ اثر و ۲۶۵ قطعه در ۳۹۰ صفحه، کتاب «گزیده آثار چاپ بین المللی موزه هنرهای معاصر تهران» حاوی ۲۳۹ اثر و ۴۲۴ قطعه در ۴۵۵ صفحه، کتاب «گزیده آثار عکس بین المللی موزه هنرهای معاصر تهران» حاوی ۱۲۷ اثر و ۲۰۹ قطعه در ۲۸۰ صفحه، کتاب «شاهنامه شاه طهماسب» حاوی تمامی نگاره‌های شاهنامه، ۲۶۳ اثر در ۳۳۶ صفحه، کتاب «پرسونا» حاوی جستارهایی درباره آثار اندی وارهول، ۷ اثر و ۲۸ قطعه در ۲۳۱ صفحه است، کتاب «ارمغان» حاوی آثار مجموعه اهدایی منیژه میرعمادی و کتاب گزراشی از مرمت، بهسازی و نوسازی موزه هنرهای معاصر تهران در ۹۲ صفحه رونمایی خواهند شد. در مجموع ۱۵۶۴ اثر و ۱۸۸۵ قطعه محتویات ۲۰۴۴ صفحه کتابی است که در ۵۹۰۰ عدد تیراژ منتشر شده و امروز رونمایی می‌شوند.

مدیر کل هنرهای تجسمی درباره آثار زنده‌یاد منیژه میرعماد توضیح داد: تمام آثار منیژه میرعماد در موزه هنرهای معاصر تهران باقی نخواهد ماند و در روزهای آینده به موزه صنعتی کرمان و به سایر موزه‌های استان‌ها اهدا خواهد شد.

او در پایان خاطرنشان کرد: رویکرد معاونت هنری در این سال‌ها پژوهش محور بود و این رویکرد در اداره کل هنرهای تجسمی نیز دنبال شد و همچنین این نگاه پژوهشی در جشنواره‌ها و رویدادهایی که برگزار کردیم هم وجود داشت. کتاب به عنوان یکی از ضروریات فرهنگی و هنری در این دوره مورد توجه قرار گرفت و موزه هنرهای معاصر تهران نیز آثار مربوط به گنجینه و نمایشگاه‌ها و مرال بازسازی موزه را تبدیل به کتاب کرد تا برای همیشه باقی بماند.

جمع‌آوری تمام نگاره‌های «شاهنامه شاه طهماسب» از سرار دنیا 

احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران طی سخنانی درباره پژوهش این کتاب‌ها گفت: سه کتاب «گزیده آثار بین‌المللی موزه هنرهای معاصر تهران»، «گزیده آثار چاپ بین المللی موزه هنرهای معاصر تهران» و «گزیده آثار عکس بین المللی موزه هنرهای معاصر تهران» در مجموع بیشترین آثاری است که تاکنون در قالب‌های عکس، مجسمه و چاپ از طرف موزه منتشر شده است. کتاب‌ها توسط پژوهشگران هنری نوشته شده‌اند و هر کتاب ۶ تا ۱۵ نویسنده دارد که آثار را مورد تحلیل قرار داده‌اند. در این کتاب‌ها سعی شده به آثاری که تاکنون به نمایش درنیامده‌اند نیز پرداخته شود.

او در ادامه با بیان اینکه «شاهنامه شاه طهماسب» شامل تمام نگاه‌های موجود از این کتاب است، تصریح کرد: این کتاب به طور کامل چاپ شده است و ما تمام ۲۵۸ نگاره آن را از موزه‌ها و مجموعه‌های خصوصی سراسر جهان گردآوری و در این کتاب منتشر کرده‌ایم. همچنین داستان اینکه چطور این شاهنامه از ایران خارج شد نیز در این کتاب آورده شده است.

رییس موزه هنرهای معاصر تهران درباره کتاب «پرسونا» توضیح داد: کتاب‌های موزه همیشه کاتالوگ‌وار ارایه می‌شد اما این کتاب اینگونه نیست و این اولین کتابی است که به صورت ادبی، جستارهایی از نمایشگاه اندی وارهول در آن نوشته شده است.

او افزود: کتاب «مرمت موزه هنرهای معاصر تهران» نیز آمار دقیقی از مراحل مرمت موزه در اختیاز خبرنگاران، علاقه‌مندان و عموم قرار می‌دهد و تفاوت دیگری که کتاب‌های این دوره نسبت به دوره‌های قبلی دارد این است که کتاب‌های موزه همیشه بدون مجوز منتشر می‌شدند و این مشکل را ایجاد می‌کرد که کتاب‌ها به دلیل نداشتن اطلاعات فیپا و شابک، هنگام پژوهش یافت نمی‌شدند اما کتاب‌های کنونی با ثبت قانونی چاپ شده‌اند که اطلاعات آن‌ها در تمام کتابخانه‌ها قابل دریافت است.

آقایی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگاران تشریح کرد: تمام آثار موجود در گنجینه در این کتاب‌ها منتشر شده‌اند، اما با تمام به خطوط قرمر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برخی از این تصاویر سانسور و شامل ممیزی شده اند. در انتخاب حامیان چاپ این کتاب‌ها نیز به این نکته توجه داشتیم که افراد انگیزه صرفا اقتصادی نداشته باشند و بلکه برای کمک به عرصه فرهنگ و هنر کشور قدم پیش بگذارند.

در پایان این نشت از ۷ جلد کتاب منتشر شده موزه هنرهای معاصر تهران رونمایی شد.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است