رونمایی از «خاطراتم در خانه موسیقی» با آمدن روشن‌روان به ایران/ ۲ قطعه مازندرانی خوانده‌ام | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۵
فاضل جمشیدی با صبا مطرح کرد:

رونمایی از «خاطراتم در خانه موسیقی» با آمدن روشن‌روان به ایران/ ۲ قطعه مازندرانی خوانده‌ام

فاضل جمشیدی از جدیدترین فعالیت‌های خود در عرصه موسیقی و رونمایی از کتاب «خاطراتم در خانه موسیقی» در آینده نزدیک خبر داد.

فاضل جمشیدی خواننده و پژوهشگر موسیقی سنتی ایرانی و نویسنده کتاب «خاطراتم در خانه موسیقی» در گفتگو با خبرنگار موسیقی صبا درباره نحوه ورود خود به خانه موسیقی گفت: من در سال ۱۳۸۰ در یک شرکت دارویی به عنوان مدیر صادرات کار می‌کردم، زمانی که از تاسیس خانه موسیقی ایران مطلع شدم به دلیل ضرورت‌هایی که احساس کردم و همچنین علاقه فراوانم به موسیقی ایرانی از شرکت بیرون آمده و به آن‌جا رفتم و تا سال ۱۳۸۵ به مدت پنج سال در آن نهاد نوپا به عنوان مشاور اجرایی و بعد هم معاون اجرایی کار کردم که بهترین دوران زندگی من در طی آن پنج سال شکل گرفت.

وی افزود: زمانی که در سال ۸۵ از خانه موسیقی بیرون آمدم نیاز بود که یادداشت‌های روزانه‌‌ای که خاطرات سال های ۸۰ تا ۸۵ من را در خانه موسیقی ایران شکل می‌داد، جمع آوری کرده و مکتوب کنم.

این خواننده درباره دلیل تصمیم‌ خود برای خارج شدن از خانه موسیقی خاطرنشان کرد: طبیعتا در هر نهاد مدنی نوپا اختلاف سلیقه‌هایی وجود دارد که در این کتاب اشاراتی مختصر به آنها کرده‌ام. متاسفانه در زمان کامبیز روشن روان مدیرعامل و عضو شورای عالی خانه موسیقی ایران این اختلاف سلایق زیاد شد و طبیعتا من و کامبیز روشن روان به اتفاق احساس کردیم که بهتر است از آن محیط بیرون بیاییم.

خواننده آلبوم «ای وطن» درباره زمان انتشار کتاب «خاطراتم در خانه موسیقی» تصریح کرد: این کتاب هم‌اکنون چاپ شده است و منتظریم زمانی که کامبیز روشن‌روان از کانادا به ایران آمد از کتاب رونمایی کنیم.

جمشیدی در بخش دیگر صحبت هایش درباره سبک اصلی خود در زمینه آواز گفت: رشته اصلی من آواز و پژوهش در موسیقی ایرانی است و به فعالیت در این موسیقی نه به شکل کاملا سنتی اما با گرایش ارکستر ملی ایران و موسیقی برنامه «گلها» تمایل بیشتری دارم.

نویسنده کتاب «خاطراتم در موسیقی» درباره مشکلات تدریس آنلاین آواز عنوان کرد: در تدریس آواز ایرانی باید صدای هنرجو و ظرایف آوازی استاد در فضای کلاس پخش شود و به شیوه نفس به نفس یعنی همخوانی شاگرد و استاد کلاس پیش رود. این شیوه تدریس به شکل آنلاین بسیار دشوار است و به مراتب سخت‌تر از تدریس آنلاین در رشته‌های دیگر موسیقی است البته اگر مجبور به این کار باشیم ناچارا باید به این شیوه تن دهیم ولی بازدهی کمی دارد و در نهایت رضایت کافی حاصل نمی‌شود.

متقاضیان یادگیری آواز بسیار محدود شده‌اند

این پژوهشگر موسیقی سنتی ایرانی درباره شیوه کاری خود در تدریس آواز بیان کرد: من آواز سنتی و ردیف ها را به علاقه‌مندان این حوزه تدریس می‌کنم اما در حال حاضر ردیف خوانی متقاضیان کمتری برای آموزش دارد و بیشتر هنرجویان ترجیح می‌دهند که صداسازی کنند و ترانه های سنتی را بخوانند و مقداری هم آواز کار کنند ولی متقاضیان یادگیری آواز در کل بسیار محدود شده است.

خواننده آلبوم «بهار رویا» درباره فعالیت‌های موسیقیایی خود در زمان کرونا خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ کنسرتی آنلاین را با همکاری کیوان ساکت و گروه وزیری در تالار وحدت اجرا کردیم و شعری از فریدون مشیری به نام «کتاب را که باز می کنی دو بال یک پرنده را گشوده ای» را با تنظیم کیوان ساکت روی صحنه بردیم.

وی افزود: همچنین قطعه «نوروز حیرانی» را با شعری از علیرضا بهرامی همزمان با تحویل سال ۹۹ منتشر کردم سپس قطعه «همدم» را با همکاری سالار عقیلی و پرویز پرستویی و در نهایت قطعه «فصل عاشقی» را با همکاری حسام‌الدین سراج و مجید مظفری در همان سال به تولید رساندم که هر سه قطعه برای حمایت از کمپین مشارکت هنرمندان در دوران کرونا یا «مشاهنر» ساخته شد.

جمشیدی درباره بیکاری هنرمندان حوزه موسیقی به ویژه با برگزار نشدن کنسرت ها تاکید کرد: اگر کنسرت های آنلاین به درستی مدیریت شوند و تبعیضی بین هنرمندان صورت نگیرد و امکانات اجرایی به صورت مشترک توزیع شوند همچنین هنرمندان از دست شرکت‌های خصوصی آسیب نبینند و برخی بی‌اخلاقی‌ها در این حوزه صورت نگیرد کنسرت‌های آنلاین راهکار خوبی برای گسترش موسیقی است زیرا مردم حاضرند به جای اینکه در محیط بیرون سلامتی خود را به خطر اندازند مقداری هزینه کنند و در خانه خود یک کنسرت خوب و بدیع را تماشا کنند.

خواننده آلبوم «این نیز بگذرد» درباره جدیدترین فعالیت‌های خود در عرصه موسیقی توضیح داد: به تازگی دو قطعه به زبان مازندرانی به نام «عامی دتر جان» یعنی دختر عمو جان و «همسر» خوانده‌ام که این دو قطعه به زودی توسط صدا و سیمای مازندران منتشر خواهند شد. ملودی‌های هر دو قطعه محلی هستند و محسن غلامی تنظیم ارکستر آن‌ها را بر عهده گرفته است.

این خواننده در پایان تصریح کرد: به نظر می‌آید که در هشت سال آینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آن توجهی را که باید به موسیقی مترقی‌ ما نخواهد کرد و در این شرایط، فعالان این عرصه همگی باید در سرنوشت خود سهیم باشند و سعی کنند نهادهای فعال در همه عرصه‌های هنر را حفظ کرده و در آن‌ها مشارکت کنند. تنها خودمان باید از منافع خود دفاع کنیم چون فکر نمی‌کنم در این شرایط دولت مدافع ما باشد.

دنا خواج‌زاده

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است