فرصتی برای بروز تجربه و تخصص‌ مجسمه‌سازان فراهم کنید/ تخصیص بودجه به خرید آثار | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۱
انتظارات صنوف تجسمی از دولت جدید-3

فرصتی برای بروز تجربه و تخصص‌ مجسمه‌سازان فراهم کنید/ تخصیص بودجه به خرید آثار

رییس انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز درباره مطالبات صنفی انجمن و توجه به دانش و تجربه هنرمندان در عرصه‌های اجرایی گفت.

عباس مجیدی رییس انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران در گفتگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا درباره مطالبات صنفی اعضای انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز از دولت سیزدهم گفت: ما امروزه می‌دانیم که هنر معاصر و مجسمه‌سازی گستره وسیع‌تری از مفاهیم زیبایی‌شناختی صرف پیدا کرده است و به همین دلیل انتظار می‌رود که شرایط آرامی ایجاد شود تا هنرمندان به طور آزادانه اندیشه‌های خود را به وسیله هنر بیان کنند.

او افزود: بسیاری از خواسته‌های ما از جمله تخصیص بودجه برای خرید آثار هنری، تعریف درست بودجه برای اجرای آثار هنری به ویژه در حوزه شهرها، ایجاد اعتبارات لازم برای فرصت مطالعات هنرمندان و متخصصان حوزه مجسمه‌سازی، ایجاد فرصتی مناسب برای برگزاری نشست‌ها، جلسات نقد و آسیب‌شناسی آثار هنری، توجه به شانیت هنرمندان و کم کردن فاصله‌ها با ایجاد فضای گفت‌وگو و شنیدن صداهای مختلف بارها به اشکال مختلفی مطرح شده است، اما پاسخ شایسته ای دریافت نکرده‌ایم. نکته مهم و قابل تامل واگذاری بسیاری از این موارد به حوزه‌های غیرتخصصی بوده است که تداوم این مسیر و توجه نکردن به هشدارهای تخصصی، قطعا آسیب‌های جبران‌ناپذیری را بر عرصه هنر و فرهنگ کشور وارد می‌کند.

این هنرمند مجسمه‌ساز با بیان اینکه دانش، تجربه و تخصص بسیاری در عرصه مجسمه‌سازی کشور وجود دارد، تصریح کرد: فراهم کردن فرصت برای بروز دانش، تجربیات و تخصص‌های موجود در زمینه مجسمه‌سازی کم‌ترین خواسته هنرمندان است اما متاسفانه در برنامه‌های ارایه شده وزیر جدید چندان روزنه امیدی برای بهبود شرایط و حفظ همین کم‌ترین‌ امکانات هم در فضای مدیریتی هنر ما مشاهده نمی‌شود.

او ادامه داد: بی‌توجهی به هنرمندان و نهادهای مرجع و تخصصی هنر مانند انجمن‌ها و خانه‌ها، آسیب جدی را به هنرمندان و جامعه وارد می‌کند و موجب انزوا و حذف بسیاری از اعضای حرفه‌ای‌ جامعه هنری می‌شود. اگر می‌خواهیم آثار هنری در شان جامعه ایرانی ارایه کنیم و سطح آگاهی و سواد بصری مخاطبان را افزایش دهیم و در نتیجه با خلق این آثار هنری ارزش افزوده‌ای برای جامعه داشته باشیم و شاهد بازتاب جهانی این آثار باشیم، باید در جهت رفع نیازها و کمبودهای صنوف هنری تلاش کنیم و باید گفت که جدی گرفتن هنرمندان و نهادهای تخصصی هنر و واگذاری امور هنری به این نهادها از مهم‌ترین خواسته‌های جامعه هنری و به‌ویژه انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران است.

لزوم تخصیص بودجه برای خرید و جانمایی مجسمه‌ها

مجیدی درباره لزوم تخصیص بودجه برای خرید و جانمایی آثار هنری مجسمه‌سازان و کمک به رونق اقتصاد هنر در این زمینه تشریح کرد: اکنون اقتصاد هنر ما در حالت رکود است و تنها ویروس کرونا بر وقوع این امر تاثیر نگذاشته و مسایل مختلفی در آن دخیل بوده است. ما در زمینه حل بسیاری از موارد در فضای هنری کشور حتی قانون نداریم و اگر داریم، مربوط به گذشته است و کارکرد خود را از دست داده است، بنابراین همیشه برای دستیابی به کوچک‌ترین خواسته‌هایمان مانند بیمه بیکاری، تعرفه‌های مالیاتی و … دچار چالش بوده‌ایم. اکنون دو سال است که کرونا هم دال بر قضیه شده است و در حال‌ حاضر بسیاری از کارگاه‌های هنری تعطیل شده‌اند و امکان فعالیت جدی وجود ندارد. باتوجه به شرایط موجود امکان برنامه‌ریزی برای خرید و فروش آثار هم مهیا نیست و طبیعتا با این اوصاف هنرمندان در شرایط بسیار سختی به سر می‌برند. انتظار می‌رود که مسئولان مربوطه با توجه به شرایط موجود توجه ویژه‌ای به تخصیص بودجه برای خرید آثار هنری داشته باشند.

رییس انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران با اشاره به اینکه از نگاه هنرمندان و صنوف هنری برگزاری دوسالانه‌ها یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، عنوان کرد: در دوسالانه‌ها و جشنواره‌های هنری ما شاهد آخرین دستاوردهای هنری و تجربیات زیسته هنرمندان هستیم. ما به عنوان یک انجمن همواره برای اجرای منظم این رویدادهای هنری تلاش کرده‌ایم اما بدون حمایت‌های مالی این رویدادها در حد ایده‌آل خود محقق نمی‌شوند. علاوه‌بر دوسالانه‌ها، رویدادها و جشنواره‌های محلی و منطقه‌ای قابل طرح‌ریزی و برگزاری است که می‌تواند متناسب با زمینه و شرایط بومی ـ منطقه‌ای در نقاط مختلف کشور برگزار شود.

او ادامه داد: یکی از رسالت‌های اصلی صنوف هنری باتوجه به اساس‌نامه و هدف‌گذاری‌هایی که دارند این است که تمام تلاش خود را برای رونق هنر به کار گیرند اما بضاعت آن‌ها حدی دارد و زمانی که حمایت، پشتیبانی مالی و آزادی عمل در کار نباشد، تلاش‌ها به نتایج شایسته‌ای نمی‌رسد.

برقراری اعتماد و همکاری میان مسئولان و هنرمندان

این هنرمند با بیان اینکه تمام نهادهای دولتی به صورت جزیره‌ای فعالیت می‌کنند و کم‌تر به نهادهای مرجع خود توجه می‌کنند، خاطرنشان کرد: عمده‌ترین حمایتی که باید از نهادهای تخصصی صورت گیرد این است که به تخصص‌ها و توانایی‌های آن‌ها توجه شود و تمام خواسته‌های عرصه هنری به خود این نهادها واگذار شود. منطقی است که سازمانی مانند سازمان زیباسازی شهر تهران یا نهادهای برگزارکننده جشنواره‌ها و سمپوزیوم‌های مجسمه‌سازی و سفارش‌دهندگان آثار شهری، باید این رویکرد را داشته باشند که با انجمن مجسمه‌سازان ایران در تعامل جدی باشند.

مجیدی در پایان با اشاره به اینکه هنرمند امروزه به اندیشه و آزادی عمل نیاز دارد، اظهار کرد: هنگامی می‌توانیم روند رو به رشد و تعالی هنر را در جامعه شاهد باشیم که اعتماد میان مسئولان و هنرمندان و نهادهای مرجع برقرار شود و با حفظ این اعتماد، آثار خلاقانه و تاثیرگذار در فضاهای مختلف از جمله گالری‌ها، موزه‌ها و شهرمان نمایان شود.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید

هنرمندان کارمندان دولت نیستند/ ارتباطات بین‌الملل حلقه مفقوده هنر ما

دولت در برپایی جشنواره‌ها از مشورت صنوف تخصصی بهره ببرد/ به هنرمند نگاه بالادستی نکنند

 

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است