«دریا نزدیک است» شما را به دل جنوب می‌برد/ عاشورا برکت سریال ما است | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۴۳
علی موسی مهدی پور در گفتگو با صبا:

«دریا نزدیک است» شما را به دل جنوب می‌برد/ عاشورا برکت سریال ما است

کارگردان «دریا نزدیک است» که تجربه اولین کارگردانی خود در تلویزیون را پشت سر گذاشته است درباره این مینی سریال و ویژگی های آن توضیحاتی را ارایه داد.

علی موسی مهدی پور کارگردان مینی سریال «دریا نزدیک است» که قرار است از ۱۴ شهریورماه روی آنتن شبکه سه سیما برود در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزای صبا درباره این مینی سریال گفت: متن «دریا نزدیک است» به عنوان طرح و سیناپس چند سال قبل نوشته شده بود اما خواست خدا بود که انسجام بیشتری در روند نگارش سریال اتفاق بیفتد تا به مرحله تولید برسد.

وی ادامه داد: حدود ۲ ماه پیش تولید این مینی سریال ۶ قسمتی به طول انجامید و نزدیک به ۱۰۰ روز کاری در تهران و استان بوشهر تصویربرداری شد.

مهدی پور درباره دلیل نامگذاری این سریال توضیح داد: «دریا نزدیک است» عنوانی دارد که در وهله اول معانی متفاوتی را در ذهن مخاطب متبادر می کند که لذت کشف آن در روند پیشرفت داستان اتفاق می افتد. البته به جای واژه دریا می توان کلمه «معنا» را جایگزین کرد. معنای دریا قرین با بی کرانگی و امید است و همانطور که دریا عمق دارد «معنا» نیز ژرفا و بساطت مفهومی را با خود حمل می کند.

به گفته وی، وجود دریا در تصویربرداری این مینی سریال باعث شده است فرم و قاب تصویر آن غنی تر شود.

کارگردان «دریا نزدیک است» درباره داستان آن عنوان کرد: جهانگیر الماسی که نقش ناخدای قصه را دارد به دلیل بیماری به تهران آمده است. ما از جایی با او همراه می شویم که در تهران حضور دارد اما می خواهد برای انجام مراسم عزاداری در ماه محرم و صفر به زادگاه خودش بوشهر بازگردد و در این سفر با شخصیت اصلی این مینی سریال همراه می شود.

کارگردان مینی سریال «دریا نزدیک است» با اشاره به اینکه در این مینی سریال سعی بر ارایه مفهوم قابل توجه و ساختاری متناسب با معنا بوده است، گفت: در این روایت که در بستر درام اجتماعی شکل می گیرد، فرهنگ عاشورایی با فرهنگ بومی بوشهر، رنگ آمیزی مغتنمی را شکل داده اند. می توانم بگویم عاشورا برکت سریال ما است به احاظ غنای مفهومی و پشتیبانی آن.

به گفته مهدی پور، یکی از دلایل تصویربرداری این مینی سریال در استان بوشهر نشان دادن مراسم عزاداری خاص و ویژه مردم آن منطقه بوده است چراکه در این استان مراسم فقط مخصوص دهه اول ماه محرم نیست و تا اربعین حسینی ادامه دارد. علاوه بر آن تلاشی صورت گرفته است تا زندگانی مردم استان بوشهر که افرادی خونگرم و شریف هستند، نمایش داده شود.

وی در پاسخ به این پرسش که برای نمایش مراسم عزاداری استان بوشهر در ایام ماه محرم و صفر چه تحقیقاتی انجام شده است، بیان کرد: اصلیت من به استان خوزستان بازمی گردد و شمایل عزاداری در خوزستان به بوشهر و در کل شهرهای حاشیه خلیج فارس نزدیک است. بنده و فرزین مهدی پور نویسنده فیلمنامه شناخت کامل و کافی با مراسم عزاداری آن استان و اتمسفری که آن مراسم حاکم است، داشتیم و سعی کرده ایم آن را به نمایش بگذاریم.

کارگردان مینی سریال «دریا نزدیک است» ادامه داد: در بازسازی و ساخت مراسم چنان حقیقت غالب شد که عوامل سازنده و بازیگران درگیر کرد و برکت آن لحظه به لحظه شامل حال همه ما شد و ما به هدف خود که دوست داشتیم حقیقت موضوع بیان شود، رسیدیم.

مهدی پور که تجربه اولین کار تلویزیونی خود را پشت سر گذاشته است، درباره آن توضیح داد: یکی از بهترین عوامل پشت صحنه را من در این مینی سریال در اختیار داشته ام. همچنین ماهیت فیلمنامه آنقدر خوب است که خواه ناخواه من را به خود جذب کرد و به نوعی خوش شانسی من بوده است که در تجربه اول کارگردانی یک مینی سریال تلویزیونی این فیلمنامه در اختیارم قرار گرفت و مایل هستم همکاری با آن گروه دوباره اتفاق بیفتد.

وی تاکید کرد: همچنین بازیگران زیادی در این مینی سریال بازی کرده اند و کار با آن ها بسیار خوب و آسان بود. نادر فلاح نقش محوری سریال را به عهده گرفت و به اوج رسانید. افتخار این همکاری برای من شورانگیز و خاطره ساز شد. همچنین جهانگیر الماسی یکی از نقش های اصلی و ویژه را پذیرفت و به آن وسعت و عمق بخشید. لازم است ذکر کنم از زحمات همه دوستان و همکارانم برای این پروژه تشکر می کنم.

کارگردان مینی سریال «دریا نزدیک است» با بیان اینکه داستان این مینی سریال به آن میزان که باید وقت دارد خودش را نشان بدهد، گفت: «دریا نزدیک است» ساختار به خصوصی دارد و تلاش شده است که از ساختار های تکراری برای تعریف آن اجتناب شود. همین موضوع باعث شده که من پیش بینی بازخورد خوبی از مخاطبان داشته باشم و امیدوارم تولید این مینی سریال باعث افزایش سطح توقعات بینندگان تلویزیون از کارهای تلویزیونی شود.

مهدی پور در پایان درباره جدیدترین فعالیت این روزهای خود اظهار کرد: قصد دارم اولین فیلم بلند سینمایی خود را با نام «حرکت جوهری» بسازم که نگارش فیلمنامه آن رو به پایان است.

سریال «دریا نزدیک است» به کارگردانی علی موسی مهدی پور و تهیه کنندگی و نویسندگی فرزین مهدی پور کاری به سفارش مرکز سیمافیلم است که از روز پنجشنبه ۱۴ شهریور ماه روی آنتن شبکه سه سیما می رود.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است