دولت در برپایی جشنواره‌ها از مشورت صنوف تخصصی بهره ببرد/ به هنرمند نگاه بالادستی نکنند | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۲۸
انتظارات صنوف تجسمی از دولت جدید-2

دولت در برپایی جشنواره‌ها از مشورت صنوف تخصصی بهره ببرد/ به هنرمند نگاه بالادستی نکنند

عضو هیات مدیره انجمن طراحان گرافیک درباره تسهیلات این انجمن برای اعضا و مطالبات صنفی آن‌ها از دولت جدید گفت.

مهرداد احمدی شیخانی طراح تاسیس نهاد صنفی برای گرافیک ایران و عضو هیات موسس انجمن گرافیک در گفتگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا درباره انتظارتی که انجمن های تخصصی تجسمی از دولت جدید دارند، گفت: انجمن‌های صنفی هنری مجوز خود را از وزارت کار دریافت می‌کنند و به همین دلیل مطالبات خود را از وزارت کار پیگیری می‌کنند اما از آنجا که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز‌ بخشی از فعالیت‌های ما را با سیاست‌گذاری خود پوشش می‌دهد، از این نظر هم با اداره کل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در ارتباط هستیم.

به گفته وی، انجمن‌های صنفی به عنوان نماینده اعضای خود وظیفه دارند از نهادهای دولتی مواردی مانند بیمه‌ها، مجوزها، تسهیلات شغلی و… را مطالبه کنند.

طراحان همیشه مشکل بیمه دارند

او درباره بیمه هنرمندان از طریق صندوق اعتباری هنر خاطرنشان کرد: حرفه طراحی طوری است که هنرمندان آن به صورت آزاد مشغول به فعالیت هستند و درنتیجه اکثر اعضای ما کارفرما ندارند بلکه سفارش‌دهنده دارند مگر اینکه در آتلیه مشخصی برای یک طراح یا شرکت تبلیغاتی کار کنند، به همین دلیل همیشه با این مشکل مواجه بودند که از طریق کارفرمای ویژه بیمه نمی‌شدند. این موضوع را طی مذاکراتی که انجمن حدود بیست سال با نهادهای دولتی انجام داد، مطرح کردیم و توانستیم از طریق صندوق اعتباری هنر صاحب پوشش بیمه شویم یعنی اعضای ما و بسیاری از هنرمندان دیگر با معرفی به صندوق اعتباری هنر صاحب بیمه خویش‌فرما می‌شوند که بخشی از مبلغ بیمه را دولت و بخشی را فرد بیمه شده، پرداخت می‌کند.

این عضو هیات مدیره انجمن طراحان گرافیک در ادامه درباره یکی دیگر از تسهیلاتی که انجمن برای اعضای خود فراهم کرده است، عنوان کرد: برخی از اعضای ما در خانه‌شان کار گرافیک انجام می‌دهند و مشکلی که سال‌ها با آن روبه‌رو بودیم این بوده که شهرداری به منزل افراد مراجعه می‌کرد و اعتقاد داشت که خانه تغییر کاربری داده است و هنرمندان نمی‌توانند در مکان مسکونی کار طراحی انجام دهند. در این راستا با گفتگوهایی که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل هنرهای تجسمی انجام شد، توانستیم موافقت وزارت ارشاد را جلب کنیم تا مجوزی برای اعضای ما صادر کنند و براساس آن یک کارشناس محل را بررسی می‌کند و با معرفی مکان به اداره کل هنرهای تجسمی، مجوزی صادر می‌شود تا فرد بتواند در خانه کار گرافیک‌ خود را انجام دهد، مانند یک نقاش که در خانه نقاشی می‌کند.

در برپایی جشنواره ها از مشورت صنوف استفاده شود

نویسنده مجموعه کتاب‌های «آموزش گرافیک» با اشاره به اینکه دولت باید در برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای هنری از کارشناسان صنوف هنری مشورت بگیرد، اظهار کرد: درواقع باید گفت که برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای هنری تنها و اصلی‌ترین هدف انجمن‌ها نیست بلکه هدف اصلی ما ایجاد تسهیلات برای اعضا است اما هنگام برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای هنری که به همت نهادهای دولتی برگزار می‌شود منطق حکم می‌کند که نهادها با انجمن‌های صنفی مشورت کنند. بسیاری اوقات این اتفاق رخ نمی‌دهد و در زمان بروز مشکلات، نهاد دولتی به دلیل نداشتن پشتیبانی صنف هنری، مستقیما با خود هنرمندان روبه‌رو می‌شود به همین دلیل ما همیشه پیشنهاد می‌کنیم که از تجربیات و مشورت‌های صنوف هنری درباره این‌ مسایل برخوردار شوند تا از خطاهای احتمالی جلوگیری شود و بتوانند از پشتیبانی و حمایت‌های یک نهاد صنفی برخوردار شوند و از اصطکاک با هنرمندان نیز جلوگیری خواهد شد.

او ادامه داد: به طور مثال هنگام تغییر لوگوی موزه هنرهای معاصر تهران مشکلات و اعتراضاتی به وجود آمد اما اداره کل هنرهای تجسمی می‌توانست قبل از این اتفاق از نظرات کارشناسانه انجمن طراحان ایران بهره ببرد اما این کار را نکردند و سبب شد که موزه هنرهای معاصر تهران در مقابل اعتراض هنرمندان و مردم تنها و بی‌دفاع بماند.

نگاهشان به هنرمندان نگاه بالادستی نباشد

شیخانی با بیان اینکه دولت نباید به هنرمندان نگاه بالادستی داشته باشد، تصریح کرد: در نامه‌ای که به تازگی از طریق انجمن طراحان ایران خطاب به ابراهیم رییسی رییس دولت سیزدهم نوشتیم هم به این نکته اشاره کردیم که نگاهشان به هنرمندان نگاه بالادستی نباشد و تحقق این امر موجب سود بردن هر ۲ طرف خواهد شد.

بینال پوستر تهران به تعطیلی کشانده شد

این طراح با اشاره به اینکه دولت باید برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی را اعتبار خود بداند، درباره دوسالانه بین‌المللی پوستر تهران توضیح داد: ما چند سال پیش با همکاری اداره کل هنرهای تجسمی بینال بین‌المللی پوستر تهران را برگزار کردیم و توانستیم بزرگ‌ترین هنرمندان طراح گرافیک دنیا را به ایران دعوت کنیم اما متاسفانه با تغییر دولت در سال ۸۴ انجمن صنفی طراحان از این ماجرا کنار گذاشته شد و دولت تصمیم‌ گرفت خودش مستقیما این وظیفه را برعهده بگیرد. نتیجه این تصمیم این شد که بینال پوستر تهران به طور کل تعطیل و ارتباط بین‌المللی ما نیز قطع شد و اکنون چیزی به نام بینال بین‌المللی تهران دیگر وجود ندارد.

او افزود: ما حتی در جشنواره فیلم فجر هم نمی‌توانیم بزرگ‌ترین فیلمسازان دنیا را دور هم جمع کنیم اما در بینال پوستر تهران این مهم‌ فراهم‌ شد که متاسفانه قدر آن دانسته نشد و رویدادی که می‌توانست بزرگ‌ترین اتفاق گرافیکی بین‌المللی باشد از دست رفت. با کم‌ترین بودجه و با پشتیبانی ارتباطات بین المللی اعضای انجمن این دوسالانه برگزار شد اما با یک دخالت نابه‌جای دولتی، این رخداد معتبر بین‌المللی تعطیل شد. بدون حضور نهاد صنفی معتبر قطعا دولت نمی‌تواند یک اتفاق بین‌المللی معتبر را برگزار کند اما متاسفانه این همت وجود ندارد که از توانایی انجمن‌ها در این موارد بهره ببرند.

احمدی‌شیخانی در پایان خاطرنشان کرد: ما همه در یک‌ کشتی نشسته‌ایم به همین دلیل باید تلاش کنیم از این طوفان به وجود آمده به سلامت عبور کنیم و در این مسیر تفاوتی ندارد چه کسی سکان‌دار کشتی است و چه کسی نیست زیرا سرنوشت همه ما به بقای کشتی وابسته است.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید

هنرمندان کارمندان دولت نیستند/ ارتباطات بین‌الملل حلقه مفقوده هنر ما

 

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است