حاشیه‌ومتن حذف رشته نمایش هنرستان سوره/ ورودی۱۴۰۰ به‌دلیل کرونا حذف شده است! | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۶
پیگیری صبا از یک خبر جنجالی؛

حاشیه‌ومتن حذف رشته نمایش هنرستان سوره/ ورودی۱۴۰۰ به‌دلیل کرونا حذف شده است!

رشته نمایش از هنرستان سوره حذف نشده است و تنها به دلیل شرایط اپیدمی ویروس کرونا و برگزاری کلاس‌ها به صورت مجازی، مسئولان حوزه هنری تصمیم گرفته‌اند که این رشته صرفا برای یک سال ورودی جدید نداشته باشد.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا، روز گذشته چهارشنبه سوم شهریورماه خبرهایی مبنی بر حذف رشته نمایش از میان رشته‌های هنرستان دخترانه سوره منتشر شد که واکنش‌های زیادی را از سوی اهالی هنر از جمله امیر جدیدی، ستاره پسیانی، اشکان خطیبی، سجاد افشاریان، الهام پاوه‌نژاد و… در فضای مجازی برانگیخت و بسیاری از دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان این هنرستان نسبت به حذف رشته مورد نظر اعتراض کردند.

شب گذشته نیز اتاقی در کلاب هاوس با موضوع حذف رشته نمایش از هنرستان دخترانه سوره، باحضور جمع زیادی از فعالان تئاتر، دانش‌آموزان هنرستان سوره و دانشجویان دانشگاه سوره راه‌اندازی شد که در این باره به گفتگو پرداختند و از این اتفاق ابراز ناراحتی کردند.

حال پس از پیگیری‌های خبرنگار صبا یک مقام مسئول که نخواست نامش ذکر شود (فایل صوتی نزد مادمحفوظ است) در این باره توضیح داد که رشته نمایش به طور کامل از هنرستان سوره حذف نشده است و مسئولان مربوطه در حوزه هنری به دلیل شرایط کرونا تصمیم گرفته‌اند این هنرستان به طور موقت و فقط برای سال تحصیلی پیش رو، ورودی رشته نمایش نداشته باشد.

او درباره وضعیت دانش‌آموزان مقاطع بالاتر گفت: پایه‌های یازدهم و دوازهم رشته نمایش هنرستان سوره در این مقاطع به تحصیل خود ادامه می‌دهند و پایه دهم فقط برای یک سال (ورودی مهرماه ۱۴۰۰) هنرآموز رشته نمایش نمی‌گیرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: دلیل این تصمیم خطرهای ناشی از تمرین‌های بازیگری نزدیک به یکدیگر برای دانش‌آموزن به دلیل شرایط کرونا ذکر شده است. تمرین‌ها و آموزش‌هایی که در سال اول رشته نمایش بسیار مهم است و از طریق آموزش مجازی نیز امکان‌پذیر نیست و باید حتما به صورت حضور انجام شود اما کرونا اجازه این کار را نمی‌دهد و ممکن است برای دانش‌آموزان این رشته و سایر دانش‌آموزان هنرستان خطرآفرین باشد.

او در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا این تمرین‌ها مختص سال دهم رشته نمایش است و خطر کرونا برای مقاطع بالاتر وجود ندارد، ضمن تاکید بر اینکه نام رشته نمایش هنوز هم در سایت هنرستان وجود دارد، گفت: دانش‌آموزان پایه‌های یازدهم و دوازدهم که پیش از این کلاس‌های ابتدایی بازیگری را گذرانده‌اند و به اندازه دانش‌آموزان پایه دهم نیاز به تمرین‌های حضوری ندارند، می‌توانند آموزش خود را از طریق فضای مجازی که متاثر از شرایط کروناست، ادامه دهند.

همچنین شب گذشته نامه‌ای از سوی دانش‌آموزان و فارغ التحصیلان هنرستان سوره خطاب به محمدمهدی دادمان رییس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی نوشته و در سایت کارزار گذاشته شد که تاکنون حدود ۵۰۰ نفر آن را امضا کرده‌اند.

متن نامه بدین شرح زیر است:

«جناب آقای محمدمهدی دادمان

ریاست محترم حوزه هنری

با سلام

این روزها که تن بی‌جان تئاتر با چنگ و دندان برخی اهالی به سختی ایستاده و هنوز دخترانی بودند که به امید ساختن دوباره تئاتر، پس از شرایط سخت نقشه می‌کشیدند تا تمام زخم‌های بدنه تئاتر را التیام بخشند، خبری تمام دانش‌آموزان سابق، فعلی و شاید آینده هنرستان سوره را در بهت فرو برد؛ «حذف رشته نمایش از هنرستان سوره دختران».

موانع بسیاری بر سر راه دختران وجود دارد. خواهشمندیم ضربه محروم شدن از تحصیل در رشته اصیل نمایش را بر روح استعدادهای آینده که از ساختمان هنرستان سوره بیرون می‌آیند وارد نکنید. زحمات معلمان باسواد و زحمتکش، ناظمان دلسوز و مدیریت درست و بجای این هنرستان که بیش از بیست سال برای زنده نگه داشتن این رشته تلاش کردند را پایمال نکنید و بگذارید رشته نمایش همچنان مانند سال‌های گذشته برای تحصیل آکادمیک هنرمندان آینده باقی بماند.

حذف رشته نمایش از هنرستان می‌تواند آغازی برای نابودی نمایش از دانشگاه‌ها و در آینده‌ای نه چندان دور، حذف کلی آن از عرصه هنر کشور باشد. لذا ما، امضاکنندگان این کارزار، درخواست داریم از این اقدام جلوگیری کرده و مانع اجرایی شدن تصمیم حذف رشته نمایش از هنرستان سوره گردید.

با تشکر.»

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است