سینماگران مردم و اعتقاداتشان را نمی‌شناسند/ ساخت سریال با ناجا

محمد قهرمانی تهیه کننده سینما درباره غفلت چندین سال سینما نسبت به واقعه کربلا و نپرداختن به این موضوع در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا عنوان کرد: متاسفانه در حوزه سینما و بعضا در حوزه سریال سازی به موضوع محرم و هم چنین به دیگر موضوعات آیینی و مناسبتی کمتر توجه می شود. در حوزه ساخت سریال در گذشته چند کار نسبتا فاخر و ارزشمند با این مضامین ساخته و چند سریال دیگر هم در دست ساخت داریم، اما در حوزه سینمااین اتفاق نیفتاده است.

وی تاکید کرد: فوندانسیون حوزه هنر در ایران که سینما هم جزیی از آن است  در زمان قبل از انقلاب پایه گذاری شده که بنیان آنچنان محکمی نیست. منظور من از فونداسیون، ایده و اعتقادی است که هنر را می سازد و عده ای هنر را صرفا برای هنر می خواهند که این امر درست نیست زیرا هنر حتما باید حتما همراه با پیام باشد.

وی افزود: ما یک جامعه اسلامی را بنا کردیم ولی حوزه هنر ما نتوانست اقتضائات متناسب با آن جامعه اسلامی را فراهم کند زیرا تفکر حاکم بر حوزه هنر ما یک تفکر آیینی برگرفته از یک روحیه انقلابی نیست و افراد دغدغه مند هم سرمایه لازم را ندارند چون سرمایه گذار بخش خصوصی به دنبال سود و زیان خود است و حاضر نیست در این زمینه سرمایه گذاری کند پس در نتیجه افراد دغدغه مند عقب می کشند.

این تهیه کننده سینما با تاکید مجدد بر اینکه سینمای بعد از انقلاب همپای انقلاب پیش نرفت، توضیح داد: شاخصه اصلی حاکم بر سینما یک شاخصه انقلابی و دینی نیست لذا می بینیم که تهیه کننده ها، کارگردانان و هنرمندان ما کمتر دغدغه این حوزه را دارند پس به سه دلیل به موضوع های آیینی کمتر توجه شده؛ دلیل اول این است که سرمایه گذار در این زمینه سرمایه گذاری نمی کند، دلیل دوم نویسندگان هستند که عموما دغدغه شان این موضوع نیست و دلیل آخر آنکه نهادها و سازمان هایی که باید به این موضوع ها بپردازند کمتر به آن توجه می کنند.

فیلم دینی خوب اکران کنیم تا مردم در محرم هم به سینما بروند

قهرمانی در بخش دیگر صحبت هایش درباره اینکه مردم در ماه محرم اقبالی به سینما رفتن ندارند، بیان کرد: به نظر من دلیل آنکه در ماه محرم فروش فیلم ها افت می کند آن است که دغدغه مردم موضوع دیگری می شود. مردم باورها و اعتقاداتی برای خود دارند و سعی می کنند حرمت این روزها را نگه دارند و بیشتر به هیات بروند و از مجالس اهل بیت استفاده کنند یا خودشان مجالسی را برای اهل بیت برپا کنند به همین دلیل در این ایام کمتر به سینماها می آیند. خیلی خوب بود اگر فیلم هایی متناسب با این ایام ساخته و اکران می شد تا اگر مردم قصد رفتن به سینما را می کردند احساس می کردند معرفتی به آنها اضافه شده اما متاسفانه بیشتر فیلم های ما جنبه سرگرمی دارند و جنبه معرفت افزایی ندارد.

او ادامه داد: یک فرد برای آنکه اوقات فراغت خود را بگذراند به سینما می رود و زمانی که از سینما خارج می شود بعد از چند مدت فیلمی را که دیده، فراموش می کند اما اگر فیلم در حوزه معرفتی باشد طبیعتا همیشه در ذهنش باقی می ماند و می بینیم که فیلم ها و سریال هایی که در حوزه معرفتی تولید شده در ذهن مخاطبان باقی مانده اند، مثلا اگر از مردم بپرسند در روز عاشورا چه اتفاقی افتاد همان چیزی را که در فیلم یا سریالی با این مضمون دیده اند، می گویند.

تهیه‌کننده فیلم «گام های شیدایی» درباره راهکار خود برای توجه بیشتر سینماگران به موضوع های آیینی تشریح کرد: باید سینماگران مردم را خوب بشناسند. متاسفانه آنها تصور می کنند یک سری تبلیغات ماهواره ای و بعضی از ناهنجاری هایی که در جامعه می بینند صرفا دغدغه مردم است، اما مردم ما بسیار مذهبی و به خاندان عصمت و طهارت علاقه مند هستند و دوست دارند سالم و سلامت زندگی کنند. همین موضوع که در ماه محرم فروش فیلم ها کم می شود نشان از آن دارد که مردم حرمت این ماه را نگه می دارند، اگر این موضوع را تهیه کننده، سرمایه گذار و کارگردان ما مورد توجه قرار دهد و نسبت به ارزش های مردم شناخت بیشتری پیدا کند می تواند متناسب با این ارزش ها تولیدات خود را به این سمت و سو ببرد.

وی در پایان درباره علل کم کاری خود در چند سال اخیر گفت: من چند پروژه در دست داشتم و یکی- دو تا از آنها را به سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی ارایه دادم اما متاسفانه به دلایلی مورد قبول قرار نگرفت. شاید دوستان به لحاظ تفکرات سیاسی دوست نداشته باشند کاری را به من واگذار کنند. علی رغم آنکه رییس اسبق سازمان سینمایی گفته بود که اگر کسی کاری با موضوع داعش داشته باشد ما از آن حمایت می کنیم ما فیلمنامه ای با این موضوع به سازمان سینمایی دادیم اما متاسفانه نتوانستیم جوابی بگیریم و همین طور کاری هم با موضوع منافقین داشتیم و زمانی که کار را ارایه دادیم، گفتند که مشابه این کار را حوزه هنری قرار است انجام دهد اما نه حوزه هنری آن کار را انجام داد و نه گذاشتند ما این فیلم را بسازیم، اما در حال حاضر قرار است با همکاری دوستان نیروی انتظامی سریالی را بسازیم.

ریحانه مقدم

انتهای پیام/