صلاحیت ضرغامی برای وزارت میراث فرهنگی بررسی شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۱۱

صلاحیت ضرغامی برای وزارت میراث فرهنگی بررسی شد

جلسه بررسی صلاحیت سیدعزت‌الله ضرغامی برای تصدی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد.

به گزارش صبا، عصر امروز سه‌شنبه ۲ شهریورماه در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، نوبت به بررسی صلاحیت سیدعزت‌الله ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دولت سیدابراهیم رئیسی رسید.

در این جلسه محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مردم مهریز در مجلس شورای اسلامی به عنوان نخستین مخالف وزارت ضرغامی گفت: در ارتباط با برنامه آقای ضرغامی ضمن این که برای او خصوصا برای سوابق و برای شخصیت او احترام قائلم و شخصیت او را فرهیخته، فرهنگی و دانشمند می‌دانم، اما به نظرم در سوابق آقای ضرغامی سابقه و تخصصی در حوزه گردشگری وجود ندارد.

او افزود: لیسانس آقای ضرغامی مهندسی عمران و فوق لیسانس ایشان مدیریت بازرگانی است و یک فوق لیسانس مدیریت صنعتی هم دارند، مقاله‌های پژوهشی هم داشته‌اند. درباره سوابق آقای ضرغامی نیز او در وزارت دفاع، بنیاد مستضعفان، وزارت ارشاد، امور مجلس و صداوسیما سابقه فعالیت دارد، از این رو انتظار این بود که او به‌عنوان وزیر ارشاد معرفی شود. کسی که برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی معرفی می‌شود باید سابقه و آشنایی با این حوزه‌ها داشته باشد.

صباغیان عنوان کرد: البته همان‌طور که عرض کردم در حوزه‌های مختلف آقای ضرغامی توانمندی‌های خوبی دارند، اما احساس می‌شود در حوزه‌های این وزارتخانه سابقه‌ای که لازم است، ندارند.

این نماینده مجلس ادامه داد: خوشبختانه ایران ظرفیت‌های تاریخی و آثار فرهنگی متعددی اعم از ملموس و ناملموس دارد و با دارا بودن آثار تاریخی و طبیعی ظرفیت‌های بسیار خوبی هم در تمام حوزه‌های گردشگری دارد که باید مورد استفاده واقع شود.

نماینده مهریز، بافق، بهاباد، ابرکوه و خاتم در ادامه بیان کرد: اما گردشگری که ما داریم، یک مشکل اساسی دارد که در برنامه‌های شما وجود ندارد یا شاید به شکل کلی مطرح شده است. چرا ترکیه گردشگری فعالی دارد؟ و گردشگرانی از کشور ما نیز به ترکیه می‌روند، اما در کشور ما ۸۰ درصد گردشگران داخلی هستند؟ علت چیست که با این همه ظرفیت گردشگران جذب نمی‌شوند؟

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: من فکر می‌کنم چون کشور ما یک کشور اسلامی است و ارزش‌هایی برای ما قابل احترام است، بنابراین یک مقاومت‌هایی که در حوزه گردشگری برخی از کشورها وجود دارد، برای ما بیشتر است.

این نماینده مجلس اضافه کرد: من درباره یکی از شهرستان‌های حوزه انتخابیه خودم عرض می‌کنم، فردی آمده است فضایی را در حوزه گردشگری ایجاد کرده اما برخی از افراد به بهانه‌های مختلف مانع کار و فعالیت او می‌شوند. برنامه شما در خصوص این موضوعات چیست؟ در برخی از بناهای تاریخی با رنگ‌آمیزی قصد جذب گردشگر دارند، اما اگر می‌شد این آثار تاریخی ما با نگاه قرآنی که «سیروا فی‌الارض» است و هر گردشگری که می‌آید عبرت بگیرد، این نتیجه بهتری دارد. اگر با این نگاه بیاییم و گردشگری را تنظیم کنیم مقاومت شکسته می‌شود و ما به برنامه‌های خود می‌رسیم. من این موضوع را در برنامه‌های شما ندیدم.

نماینده مهریز، بافق، بهاباد، ابرکوه و خاتم یادآور شد: برخی از آثار در کشورهای مختلف با سلیقه‌های خود ساخته می‌شوند در حالی که ما در کشورمان آثار متعددی داریم. من کارشناس تاریخ هستم و احساس می‌کنم در این حوزه باید برنامه‌ای داشته باشید.

در برنامه‌های شما کلی‌گویی شده است

صباغیان گفت: برنامه‌های شما را دیدم، به نظرم در برنامه‌های شما کلی‌گویی شده و یک برنامه تحولی و قابل اتکا نیست. باید مشخص شود در حوزه‌های مختلف چه برنامه‌ای دارید؟ به عنوان مثال در برنامه شما اشاره به نقش‌آفرینی تشکل‌های صنفی و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی نشده است.

او در پایان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که در برنامه شما به آن اشاره نشده حمایت اقشار آسیب‌پذیر است. انتظار می‌رفت با توجه به شیوع کرونا به موضوع بیمه راهنمایان گردشگری و هنرمندان صنایع دستی در برنامه شما اشاره شده باشد.

انگیزه کار جهادی ندارید

در ادامه سیدعلی موسوی نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی که به عنوان مخالف ضرغامی پشت تریبون رفته بود، خطاب به وی گفت: در شرایطی که امروز زندگی و رفاه مردم دچار مشکلات و تنگناهای متعددی است و آثار زیان‌بار خسارت کرونا هر روز به بخشی از سلامت، درآمد، اشتغال و رفاه مردم ضربه می‌زند و موجب رکود صنعت گردشگری شده است، علاقه‌مندان به این صنعت منتظر هستند تا با برنامه ارایه‌شده از سوی شما، این امید به وجود آید که در دوران مسوولیت شما شاهد تحول اساسی و تغییر به نفع مردم باشیم.

او افزود: با توجه به نقش محوری وزارتخانه در سازمان‌دهی و ارتقای فعالیت میراث فرهنگی و گردشگری در کشور و ضرورت ایجاد مشوق‌های مادی و معنوی برای فعالان این حوزه‌ها شما به عنوان وزیر تحول‌گرا و باتجربه مطرح شدید. در بخش صنایع دستی صرفا از سیاست جدایی فرش دستبافت از صنایع دستی انتقاد شده و برنامه‌ای برای توسعه صادرات و افزایش تولیدات این هنر صنعت تبیین نشده است.

موسوی توضیح داد: این در حالی است که بیش از ۲ میلیون نفر به شکل مستقیم و بافنده و تولیدکننده فرش دستباف به حال خود رها شده و درگیر عوارض ناشی از نوسانات ارز و تحریم‌ها و گرانی‌ها و مواد اولیه و سوء مدیریت هستند.

نماینده مردم ملکان در مجلس خطاب به وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، عنوان کرد: به نظر می‌رسد شما انگیزه کافی برای کار جهادی با وزارتخانه‌ای که با بدنه آن تناسبی ندارید، نداشته باشید.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چطور می‌خواهد برای قشر روستایی که خانه‌های خود را به عنوان خانه‌های بوم‌گردی در اختیار وزارتخانه قرار داده و به این مساله امید بسته‌اند، اقدام کند این یک فرصت است و وزارتخانه شما باید از این فرصت استفاده کند. ایران با استفاده از همین فرصت‌ها می‌تواند در رتبه‌های بالای گردشگری قرار بگیرد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از ضرغامی خواست تا در محضر نمایندگان و ملت ایران قول دهد که تا چه سالی می‌تواند ایران را جزو رتبه‌های برتر گردشگری دنیا قرار دهد.

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه گردشگری روستایی کمترین اثر منفی بر محیط زیست و اجتماع محلی را از طریق افزایش آگاهی‌های عمومی و سودآوری برای جوامع محلی و قشر محروم دارد، از ضرغامی درباره برنامه‌اش برای این قشر محروم سوال کرد.

او ادامه داد: گردشگری روستایی بیشترین اثر را در جذب گردشگر خواهد داشت و شما برای حوزه صنایع دستی که بزرگترین تحول را برای قشر محروم ایجاد می‌کند، چه برنامه زودبازده و بلندمدتی دارید؟

موسوی تاکید کرد: به عنوان عضوی از فراکسیون مناطق محروم از شما می‌خواهم عنوان کنید تا چه زمانی می‌خواهید ساماندهی خانه‌های بوم‌گردی را که موجب اشتغال‌زایی است، به نتیجه برسانید؟ این مسئله منجر به محرومیت‌زدایی از مناطق محروم خواهد شد.

اعتقاد ضرغامی به جوانگرایی

علی رضایی نماینده هرسین در موافقت با برنامه‌های پیشنهادی مهندس ضرغامی بیان کرد: نگاه تحول‌گرای مهندس ضرغامی حایز اهمیت است. بنده کارمند صداوسیما بودم و از نزدیک با او آشنایی دارم. نگاه، تخصص و تجربه در حوزه رسانه، توانمندی هماهنگی و هم‌افزایی دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی از ویژگی‌های او به شمار می‌رود.

او پاکدستی، توانمندی مدیریتی، آشنایی با مبانی قرآنی را از دیگر خصوصیت‌های مهندس ضرغامی برشمرد و افزود: او در سال ۸۸ نیز با شجاعت عمل کرد. تعامل سازنده با مجلس در ادوار مختلف و سابقه موفق در صنایع دفاعی و حوزه تولید به خصوص صنعت موشکی را نیز در کارنامه خود دارد.

روحیه جوانگرایی و اعتماد به شایستگی جوانان در مدیریت کشور، قدرت تعامل با بخش خصوصی، رویکرد فراجناحی در استفاده از ظرفیت نخبگان و کارشناسان، تسلط بر فضای مجازی و آشنایی با کاربردهای آن در توسعه کسب و کارهای نوین، اعتقاد به مقابله با بروکراسی بازدارنده، سابقه حضور متوالی در سه کابینه گذشته و توان انتقال تجربیات گذشته از دیگر ویژگی‌های ضرغامی بود که رضایی به آن‌ها اشاره کرد.

نماینده هرسین با ابراز امیدواری از انتخاب مهندس ضرغامی به‌عنوان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اضافه کرد: تسهیل روادید گردشگری، توسعه زیرساخت‌های گردشگری، ساخت هتل‌های ارزان‌قیمت و معرفی پتانسیل‌های ایران در رسانه‌های بین‌المللی از مواردی هستند که او پس از تصدی این سمت باید مورد توجه قرار دهد.

او با اشاره به تاثیرات مثبت و منفی گردشگری بر مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و طبیعی کشور، تصریح کرد: گردشگری در تولید ناخالص داخلی کشور ۳.۴ درصد، توانایی ایجاد اشتغال برای ۵۴۰ هزار نفر و سهم ۱۴ درصدی در صادرات غیرنفتی دارد. استفاده صحیح از پتانسیل‌های گردشگری می‌تواند سودی معادل دو برابر صادرات نفتی داشته باشد.

رضایی با تاکید بر اهمیت نگاه اقتصادی به صنعت گردشگری، ادامه داد: اگر بتوانیم از ظرفیت کامل مزایای گردشگری و تاثیر اقتصادی آن در درآمدزایی و اشتغال‌زایی برخوردار شویم، سودی سالانه دو برابر درآمدهای نفتی خواهیم داشت.

او با اشاره به اینکه گردشگری باید در اولویت‌های اقتصادی کشور قرار بگیرد، افزود: امروزه توجه سیاستگذاران و برنامه‌ریزان به این صنعت است. بسیاری از کشورها با توجه جدی به این صنعت به نقطه اوج اهداف خود دست یافته‌اند و بیشترین درآمد را از این حوزه کسب می‌کنند.

ضرغامی ایده‌پرداز است

رضایی به تاثیر توسعه‌ای گردشگری روی سایر بخش‌های اقتصادی اشاره کرد و گفت: کسب درآمدهای ارزی، توزیع مجدد درآمدها، ایجاد زمینه اشتغال، فروش کالا و خدمات همچنین رونق اقتصادی از دیگر فواید توجه به این صنعت است.

نماینده هرسین در ادامه با اشاره به ویژگی‌های وزیر پیشنهادی، افزود: مهندس ضرغامی فردی با تجربه، متخصص، ایده‌پرداز و دارای تفکر است. او برای این سمت موثر خواهد بود و با توجه به سوابقش در گذشته گزینه مناسبی برای رفع دغدغه‌های سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

این نماینده خانه ملت با تاکید بر گام‌های موثر ضرغامی در آینده بیان کرد: برنامه‌های او در کمیسیون‌های مختلف مورد تایید واقع شده و موفق به جلب اعتماد نمایندگان شده است. گردشگری سلامت، طبیعت‌گردی، بوم‌گردی، آگروتوریسم، گردشگری دریایی و زیارتی و توسعه گردشگری داخلی مورد توجه او است. همچنین او برای جبران خسارت فعالان گردشگری به دلیل کرونا برنامه‌های حمایتی را آماده کرده است.

او در پایان مهندس ضرغامی را شخصی دانست که توانایی مقابله با چالش‌های پیش روی وزرات میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را دارد و با مدیریت و تعامل با سایر دستگاه‌ها می‌تواند موجب رشد این وزارتخانه شود.

چه کسی گفته که فرهنگ محصور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در سخنرانی به عنوان موافق ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: آقای ضرغامی به معرفی از سوی بنده یا تعریف من نیازی ندارد. من از باب ادای احترام در این جلسه می‌خواهم کلمات کوتاهی درباره وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و کمی هم درباره آقای ضرغامی صحبت کنم.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ۲۰۰ نفر از همکاران من به‌عنوان موافق آقای ضرغامی ثبت‌نام کردند که این نشان‌دهنده آشنایی نمایندگان مجلس با سوابق آقای ضرغامی است.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: شاید این سوال پیش بیاید که چرا فردی با سابقه کار فرهنگی و رسانه‌ای برای این وزارتخانه معرفی شده است؟ من با این جمله موافقم اما آن را کامل نمی‌دانم. اساسا چه کسی گفته که فرهنگ محصور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، در حالی که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌تواند تمدن بزرگ ایران را به دنیا معرفی کند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: اگر می‌خواهیم فصل جدیدی از انقلاب اسلامی‌مان را به دنیا معرفی کنیم، باید فرهنگ و تمدن خود را بیش از پیش به دنیا نشان دهیم. به نظر می‌رسد که ابزار این معرفی حوزه گردشگری است.

او در ادامه بیان کرد: می‌توانیم در برابر دشمنانی که می‌خواهند ما را منزوی کنند، با استفاده از ابزار گردشگری ظرفیت‌های بزرگ فرهنگی جامعه خود را به دنیا معرفی کنیم. امروز مساله گردشگری مساله تبلیغات است و به همین دلیل دقیقا در این حوزه نیاز به فردی رسانه‌ای مانند آقای ضرغامی داریم که با تبلیغات آشنا باشد و بتواند با جهان سخن بگوید.

نماینده مردم مشهد و کلات در بخش دیگری از صحبت‌های خود یادآور شد: می‌خواهند ما را منزوی کنند، می‌خواهند دیده نشویم، ابزار دیدن شدن ما چیست؟ این است که مردم جهان به این سرزمین بیایند و ظرفیت‌های بزرگ فکری و فرهنگی ما را ببینند و این ابزار سفر است که می‌تواند این کار را انجام دهد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود توضیح داد: وقتی تحریم هستیم و اجازه فروش نفت نداریم. مسیر گشایش کجاست؟ جز سفر و گردشگری است؟ به همین دلیل ما یک فرد استراتژیک برای این وزارتخانه می‌خواهیم. آقای ضرغامی فردی چندوجهی است که نسبت به حوزه دفاعی و مسایل استراتژیک و نیز رسانه آشنایی کامل دارد و اهل تعاملات اجتماعی است.

این نماینده مجلس ادامه داد: کسانی که مفهوم امنیت را می‌شناسند و به روابط بین‌الملل و سابقه مهندس ضرغامی را در عرصه‌های مختلف نظام واقف باشند، می‌دانند که این سوابق برای او این ظرفیت را ایجاد کرده که یک شخصیت چندوجهی باشد که هم موضوع دفاع را بفهمد و هم حوزه مسائل استراتژیک را بداند، رسانه را بشناسد، اهل تعاملات اجتماعی باشد و در دولت‌های مختلف با وزارتخانه‌های گوناگون تعامل داشته باشد و پیشران فرهنگ تمدن‌سازی و اقتصاد کشور باشد.

قاضی‌زاده هاشمی در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: باید استقبال کنیم از هوشی که در انتخاب چنین شخصیتی به خرج داده شد. در گذشته برای اداره این وزارتخانه صرفا افراد تک بعدی منصوب می‌شدند و یا افراد سیاسی بودند و این وزارتخانه یک حیاط خلوت برای دولت‌های گذشته به حساب می‌آمد.

با سهم‌خواهی این وزارتخانه مدیریت نمی‌شود

محمود احمدی بیغش نیز در مخالفت با برنامه‌های سیدعزت‌الله ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: وزارت میراث فرهنگی یک وزارتخانه راهبردی است و با سهم‌خواهی ناشیانه اداره‌اش میسر نخواهد شد. کارنامه شما نیز نشان می‌دهد در چینش مدیریتی اعتقادات چندانی به انتصابات تخصصی ندارید.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی افزود: با کدام شاخص عیان در حوزه گردشگری و کدام تخصص علمی و فنی می‌خواهید این مجموعه مهم را مدیریت کنید؟ مهم‌ترین شاخص و برجستگی برای حوزه گردشگری که امروزه یکی از قطب‌های اصلی درآمدزایی ملی به شمار می‌آید، داشتن وجاهت ملی و اعتبار بین‌المللی شخصی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل مخالفت من و تعدادی از همکاران در مجلس با وزارت شما این نکته کلیدی است که اولا حضور شما در راس این وزارت، اهانت جدی به بخش قابل توجهی از نخبگان حوزه میراث فرهنگی کشور و اساتید برجسته‌ای است که تمام عمر خود را صرف حفظ و نگهداری میراث ارزشمند تاریخی‌تمدنی و هویتی ایران کرده‌اند و با یک انتخاب اشتباه نباید اجازه داد این سرمایه‌ها بر باد بروند.

احمدی بیغش افزود: جامعه هدف گردشگری به‌ویژه جامعه گردشگری بین‌المللی جامعه خاصی هستند و ایجاد زمینه‌های رقابت جدی در این بخش به عنوان موتور محرکه اقتصاد ملی، چهره‌ای کاملا موجه می‌خواهد و فردی که قدرت رایزنی بین‌المللی بالایی داشته باشد.

برنامه‌های شما ناامیدکننده است

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یکی دیگر از نکات اساسی اینجانب در مخالفت با وزارت شما در شیوه انتخاب شماست که واقعا آقای رئیسی دقیقا بر مبنای کدام استدلال عقلی و حکم شرعی شما را برای این وزارتخانه معرفی کرده‌اند؟ آقای رئیسی به نظر شما برخی از اسامی معرفی‌شده، توهین آشکار به مجلس و نمایندگان ملت بوده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: مهندس ضرغامی ظاهرا معرفی شما به عنوان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای خود شما هم به حدی غافلگیرکننده بوده که در برنامه‌ها و گفتمان‌های عجولانه شما بیشتر گفتمان با ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ترکیب شده است و برنامه‌های شما برای دست یافتن به جایگاه واقعی ایران در صنعت گردشگری ایران بسیار ناامیدکننده است و هیچ‌گونه افق و چشم‌انداز مشخصی در آن دیده نمی‌شود، لذا به نظر می‌آید هیچ ذهنیت و باوری عمیق در نگاه شما به این سازمان بزرگ و تاریخی وجود نداشته است.

احمدی بیغش گفت: از دیگر نکاتی که ما را ترغیب می‌کند به طور جدی مخالفت خود را با شما در کسوت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کنیم، این است که‌ عدم توانمندی لازم به دلیل نداشتن شناخت کامل شما از حجم فعالیت‌ها و مأموریت‌های زیرساختی وزارتخانه است.

سخنان احمدی بیغش با اعتراض نمایندگان روبه‌رو شد.

برنامه ضرغامی ناقص است

معین‌الدین سعیدی نماینده چابهار در مخالفت با ضرغامی به عنوان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: ما قدردان امنیتی هستیم که حاصل خون شهداست و او مدیری در تراز انقلاب اسلامی، تحول‌گرا و خلاق است که هیچ نقطه خاکستری در کارنامه مالی‌اش وجود ندارد. اگر او برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی می‌شد، بنده برای دفاع ثبت‌نام می‌کردم، اما اکنون به استناد برنامه‌ای که ارایه شده، او را مناسب این جایگاه نمی‌دانم.

او با استناد به گزارش معاونت قوانین مجلس خطاب به وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: میزان انطباق و همسویی برنامه‌های ارایه‌شده با اسناد بالادستی تنها ۶۷ درصد است و ۳۳ درصد احکام شامل شرح وظایف وزارتخانه‌ها، قانون برنامه ششم، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و قانون احکام دایمی در آن ذکر نشده است.

سعیدی افزود: بر اساس معیارهای عمومی که شامل شفافیت، انسجام، جامعیت، سنجش‌پذیری و نظارت است، از ۹ مورد، ۶ مورد ضعیف و متوسط ارزیابی شده است.

او برنامه ارایه‌شده در حوزه میراث فرهنگی را فاقد انسجام دانست و توضیح داد: برنامه ارایه‌شده در حوزه گردشگری و صنایع دستی بیشتر شبیه به گزارشی ناقص و عمده آمارها و مقایسه‌های تحقیقی مربوط به سال ۲۰۱۷ میلادی است. همچنین راهبرد مشخصی برای شرایط کرونا و پساکرونا در آن ارایه نشده، به جز اشاره‌ای گذرا به بسته‌های حمایتی از گردشگران که تامین منابع آن ذکر نشده است.

سعیدی‌ توجه نکردن به بحث آمایش سرزمینی در حوزه گردشگری را از چالش‌های کشور نام برد و بیان کرد: آقای ضرغامی برای صیانت از پهنه‌های گردشگری چه برنامه‌ای دارید؟ در پهنه سواحل مکران که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است و همچنین بهترین پهنه‌های گردشگری را به عناصر آلاینده مانند پتروشیمی و فولاد واگذار کرده‌اند یا در حال واگذاری هستند، چه برنامه‌ای دارید؟

او تصریح کرد: شما علی‌رغم سوابق درخشان در صداوسیما، توجه جدی به جذابیت‌های بی‌بدیل گردشگری نداشتید. در حالی‌که این رنگین‌کمان زیبا متشکل از جذابیت‌های متنوع، نژاد، لباس، اقوام و فرهنگ، زیر چتری زیبا به نام ایران، می‌تواند بزرگترین مزیت اقتصادی هر کشوری باشد.

سعیدی در پایان خطاب به مهندس ضرغامی متذکر شد: شما و اغلب مسوولان در پلتفرم‌های مجازی مانند توییتر و تلگرام حضور دارید، چرا مردم نباید به آن‌ها دسترسی داشته باشند؟

ضرغامی زمینه تولید سریال «کیمیا» را فراهم کرد

مجتبی توانگر به‌عنوان موافق عزت‌الله ضرغامی برای تصدی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در سخنانی گفت: پیش از ورود به بحث خدمت آقای احمدی بیغش عرض می‌کنم که در نطق خود اوصاف مثبت آقای ضرغامی را زیر سوال بردید، اما آقای ضرغامی بدانید عزت دست خداست و ذلت هم دست خداست. مردم ایران و نمایندگان ملت خدمات شما را فراموش نمی‌کنند. اگر بدنامی در دنیا به دلیل تحریم اتحادیه اروپا و استکبار جهانی با بهانه برخورد با حوادث فتنه ۸۸ است، ما وجاهت نمی‌خواهیم و همه بدنام هستیم.

او ادامه داد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی وزارتخانه‌ای با چهار ضلع فرهنگ، رسانه، اقتصاد و دیپلماسی است و وزیر پیشنهادی دارای سوابق مدیریتی موفق در وزارت ارشاد، سازمان صداوسیما و همچنین دارای برنامه برای گردشگری و صنایع دستی است.

توانگر بیان کرد: آقای ضرغامی به دلیل سوابق طولانی در معاونت مجلس و معاونت استان‌های صداوسیما، وزارت ارشاد و وزارت دفاع و بیش از ۱۰ سال ریاست سازمان صداوسیما، ایران را به خوبی می‌شناسد که این لازمه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است. او دنیا را می‌شناسد و کشورهای مختلف در پنج قاره را از نزدیک دیده که نگاه جهانی برای این وزارتخانه مهم است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه ضرغامی مرد میدان و مرد عمل است، تصریح کرد: دوران معاونت سینمایی او در چهار دهه اخیر بی‌نظیر است. در صداوسیما مدیری تحول‌گرا و توسعه‌گرا بوده است، توسعه کمی و کیفی شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی در دوره او اتفاق افتاد و شبکه نسیم را در مریوان و استان کردستان در کنار دریاچه زریوار راه‌اندازی کرد، شبکه‌ای که هم‌اکنون پربیننده‌ترین شبکه کشور است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: برای نخستین بار در تاریخ رادیو و تلویزیون سریال ۱۱۰ قسمتی «کیمیا» که روایت دوران انقلاب و جنگ بود و سریال‌های «در چشم باد»، مستند «آخرین روزهای زمستان» و بسیاری از سریال‌های فاخر و طنز، مفرح و سریال‌های خانواده‌محور در دوران او ساخته شد.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: او یک مدیر میدانی است، به هنگام پاره‌ای از برداشت‌ها درباره سریال «سرزمین کهن» که تاکنون هم پخش نشده است، برای تبیین موضوع و برطرف شدن سوءتفاهم‌ها لباس بختیاری بر تن کرد و به میان مردم بختیاری رفت، ضمن اینکه ما می‌دانیم به دلیل روحیه ورزشی و کوهنوردی او نقاط مختلف کشور را نیز دیده است.

توانگر اضافه کرد: برای نخستین بار جشنواره سینمایی ارشاد را به استان‌ها برد؛ برای معرفی ایران عزیز از ایل‌گلی در تبریز، از ارگ بم در کرمان، از میدان نقش جهان در اصفهان و بخش‌های دیگر از این قبیل. یاد شعر این دوست بزرگوارم حامد عسگری عزیز افتادم که سروده است: من ارگ بمم خشت به خشتم متلاشی/ تو نقش جهان هر وجبت ترمه و کاشی.

او ادامه داد: ضرغامی تجربه کار با سه دولت خاتمی، احمدی‌نژاد و روحانی با گرایش‌های مختلف را در کارنامه خود دارد که این بیانگر توانایی، تعامل و جایگاهی است که او دارد. ضرغامی به دلیل مسوولیت‌های مختلفی که داشته در هیات دولت، شورای امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی حضور موثر داشته و بر برنامه‌ها، سیاست‌ها و اسناد بالادستی آگاهی و اشراف دارد. این‌ها تجارب ذی‌قیمتی است که در میان کابینه آقای رئیسی او را چهره‌ای منحصربه‌فرد می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس تاکید کرد: ضرغامی در هر دستگاه و سازمانی که خدمت کرده محبوب و مردمی بوده است، وزیر پیشنهادی به لحاظ ویژگی‌های شخصیتی ساده‌زیست، مردمی، فساد‌ستیز، کارآمد و تحول‌گراست و معتقد به جوان‌گرایی و دارای برنامه جامع است.

ضرغامی ناکارآمد و خسته نیست

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در بسیاری از کشورها گردشگری به‌عنوان یک صنعت بزرگ منبع نخست درآمد محسوب می‌شود و رونق اقتصادی در آن کشورها مشهود است، افزود: کشور ما در این حوزه دچار عقب‌ماندگی جدی است و لازمه رفع این عقب‌ماندگی این است که نهادهای مختلفی از جمله وزارتخانه‌های امور خارجه، راه و شهرسازی، فرودگاه‌ها، هتل‌ها و خدمات زیربنایی در کنار هم قرار گرفته و در هماهنگی کامل باشند.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه در همه سال‌های گذشته فردی که چهره ملی باشد، در رأس این وزارتخانه نبود، اگر هم بود مساله اصلی او گردشگری نبود و متاسفانه در برخی موارد مساله‌شان سیاسی بوده است. باید بابت اینکه آقای رئیسی با تکیه بر این موضوع مهندس ضرغامی را انتخاب کرده از رئیس‌جمهوری سپاسگزار باشیم.

توانگر با بیان اینکه وزیر پیشنهادی اهل تحول است، گفت: او هر جا مسوولیتی داشته، تحول ایجاد کرده، با حضور در معاونت سینمایی شاهد رونق در سینما و اقبال وسیع هنرمندان بودیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به حضور ضرغامی در سازمان صداوسیما بیان کرد: در سازمان صداوسیما اگر ضرغامی نبود، تنها شش کانال آنالوگ داشتیم و باید هر روز و هر شب به پشت‌بام می‌رفتیم تا آنتن خود را تنظیم کنیم، اما اکنون بیش از ۳۰ کانال ملی و بیش از ۳۰ کانال استانی داریم و شبکه‌های متعدد برون‌مرزی و ده‌ها شبکه رادیویی. در ادامه نیز دیجیتالی شدن شبکه‌های تلویزیونی را شاهد بودیم که امروز تصاویر HD را در قاب تلویزیون می‌بینیم.

توانگر اضافه کرد: شاید اگر ضرغامی نیز مانند بسیاری از مدیران ناکارآمد و خسته دولت گذشته دست روی دست می‌گذاشت و مطرح می‌کرد که پول و امکانات نداریم و اقدامی نمی‌کرد، امروز با همان شش شبکه روبه‌رو بودیم، اما امروز هم از نظر تعداد و هم از منظر محتوا و تصویر دیجیتال تحول بزرگی را در بزرگ‌ترین رسانه کشور شاهد هستیم.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در برون‌مرزی نیز سال‌ها آرزو داشتیم پیام‌مان را به دنیا برسانیم، افزود: پرس تی‌وی به زبان انگلیسی، هیسپان تی‌وی به زبان اسپانیایی از دستاوردهای وزیر پیشنهادی در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

ضرغامی مردمی است

او با اشاره به ویژگی‌های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، او را فردی مردمی دانست و گفت: ضرغامی در این ۳۰ سال چه مسوول بوده و چه در جایگاه مدنی بوده، رخ در رخ و در کنار مردم و هنرمندان و فعالان عرصه‌های علمی و اقتصادی بوده است. به یاد دارید که آن سریال خاص که مورد اعتراض به حق مردم عزیز مسجدسلیمان قرار گرفت، آن زمان برخی توصیه به بگیر و ببند کردند، ضرغامی ایستاد و نپذیرفت. دقیق به یاد دارم که بدون محافظ بلیت گرفت و به مسجدسلیمان رفت، وارد بازار شد و براساس تخمین دستگاه‌های امنیتی بیش از ۲ هزار نفر از مردم گرد او آمدند تا جایی که مجبور شدند او را به داخل یکی از مساجد ببرند. چهار ساعت بعد هم او اعتراضات مردم را شنید و یک ساعت بعد نیز تصاویری که با موبایل‌های شخصی گرفته می‌شد، قابل مشاهده بود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: این رفتار ضرغامی الگویی جدید از ارتباط با مسوولان شد، الگویی که مورد تحسین فعالان فرهنگی، مدنی و نهادهای امنیتی در همان مقطع قرار گرفت. نهادهای امنیتی در گزارش‌های خود در همان زمان تصریح کردند که می‌توان با الگوبرداری از این اقدام ضرغامی برای پاسخ به اعتراضات مدنی و اجتماعی به مردم پاسخ داد و شاهد هیچ برخورد امنیتی و چکشی نبود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: تصاویر غیررسمی ضرغامی در میان مردم مسجدسلیمان شبکه‌های ضدانقلاب را منفعل کرد که مردی بدون محافظ به میان مردم آمده و خود مردم امنیت او را حفظ کردند و خودشان اعتراضشان را منحل کردند.

او در پایان خاطرنشان کرد: از آقای رئیس‌جمهور باید تشکر کنیم که برای نخستین بار در دولت‌های مختلف یکی از باسابقه‌ترین و باتجربه‌ترین و کارآمدترین مدیران را برای این حوزه انتخاب کرده است که در گذشته از این مهم غفلت شده بود. رای بالای شما نمایندگان محترم به وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پشتوانه بزرگی برای عملی شدن برنامه‌ها و تحقق سیاست‌های کشور برای حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

برنامه ضرغامی می‌تواند تحول ایجاد کرد

جلال رشیدی کوچی دیگر موافق ضرغامی برای تصدی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دولت سیزدهم، درباره برنامه‌های ارایه‌شده از سوی او، بیان کرد: حوزه انتخابیه من جایی است که مهد تمدن ایران بوده و تخت جمشید، پاسارگاد و نقش رستم از جمله بناهایی است که در استان فارس وجود دارد. به خوبی با مشکلات گردشگری، فرصت‌ها و تهدیدات آن آگاه هستیم.

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ضرغامی ارتباط قوی با حوزه فرهنگ و تبلیغات دارد، تصریح کرد: این مهم لازمه کار گردشگری است. او ارتباطی خوبی با جوانان دارد، متاسفم برای کسانی که سن بالای آقای ضرغامی را نقطه منفی می‌دانند در حالی که او در فضای مجازی ارتباط خیلی خوبی با قشر جوان دارد.

رشیدی کوچی عنوان کرد: این برنامه‌ها اگر به درستی اجرا شود می‌تواند تحول ایجاد کند. اگر کسی بخواهد در این حوزه تحول ایجاد کند، قطعا آن فرد مهندس ضرغامی است. با یک برنامه مردم‌پایه و دقیق با استفاده از تجربیات گذشته می‌تواند درآمدی سرشار در این حوزه ایجاد شود تا ما شاهد باشیم که این وزارتخانه نیز یکی از وزارتخانه‌های درآمدزا برای کشور است.

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برنامه مهندس ضرغامی می‌تواند وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را تبدیل به وزارتخانه‌ای مانند وزارت نفت کند، تصریح کرد: مردم امیدوارند که این اتفاق رخ دهد و قطعا با حمایت دولت تحول خوبی در این حوزه رقم خواهد خورد.

این گزارش تا پایان جلسه به‌روزرسانی شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/285/101/000
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    21/913/998/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    3/035/327/000
  • مست عشق
    پیش‌فروش1/985/780/000