وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید از انفعال خارج شود/ باید از موضع پدافندی به آفندی برویم | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۶
وزیر پیشنهادی ارشاد دولت سیزدهم در صحن علنی مجلس:

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید از انفعال خارج شود/ باید از موضع پدافندی به آفندی برویم

جلسه صلاحیت محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحن علنی مجلس بررسی شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، از روز گذشته دوشنبه اول شهریورماه جلسات بررسی صلاحیت وزاری پیشنهادی دولت سیزدهم به ریاست جمهوری سید ابراهیم رییسی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

تا امروز دوم شهریورماه موافقان و مخالفان ۱۳ وزیر پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی به اظهارنظر پرداخته‌اند و امروز دوم شهریورماه نوبت به محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده است.

پیش از این نمایندگان مجلس موافقت و مخالفت خود را با این وزیر پیشنهادی اعلام کردند.

حال محمدمهدی اسماعیلی درباره اظهارنظرهای نمایندگان مجلس گفت: نمایندگان عزیزِ مردم عزیز ایران! جمهوری اسلامی امروز در طلیعه گام دوم، فرصت‌های طلایی را پیش رو دارد. من از مجلس شورای اسلامی، ریاست و هیات رییسه عزیز، نمایندگان انقلابی، فرهیخته و همه عزیزانی که در مخالفت و موافقت بنده صحبت کردند، تشکر می‌کنم.

او ادامه داد: از فرصتی که در کمیسیون های مختلف و نکات مهمی که مطرح شد، تشکر می‌کنم، عمق نخبگی نمایندگان را از نزدیک مشاهده کردم، گفتگو و تعامل شکل گرفت. از دوستان رسانه‌ای و خبرنگاران حوزه‌های مختلف که این چند روز جلسات صحن علنی مجلس را پوشش دادند، تشکر می کنم، جلساتی که نمایش پایمردی و جلوه بی نظیری از مردم سالاری دینی‌ست، مدعیان مردم سالاری ببینند که خمینی کبیر و خامنه‌ای عزیز چه وضعیتی را در شرایط عالی و آرمانی پدید آورده‌اند تا مخالفان و موافقان مشفقانه روبه‌روی یکدیگر گفتگو کنند.

اسماعیلی بیان کرد: وقتی گزینه پیشنهادی این زوارتخانه بودم بسیاری از بزرگان و اهل اندیشه و تفکر به من لطف کردند که از آنها تشکر می‌کنم. دوستان زیادی هم نکاتی را گفتند و پیشنهادها و انتقادهایی داشتند که به روی چشم همه را می‌شنوم و احترام می‌گذارم.

فرهنگ مثل هواست، وقتی پاک باشد جامعه را پویا و بانشاط می‌بینی

این وزیر پیشنهادی با اشاره به اینکه فرهنگ مقوله ای با تعاریف متعدد، مجموعه ای از گرایش ها، بینش ها، عادات، آداب، سنت ها و سبک زندگی انسان هاست، گفت: فرهنگ مولفه های مختلفی دارد ولی آنچه سالها به دل ما نشسته است تمثیل رهبر عزیز است. فرهنگ مثل هواست، فضای تنفس جامعه است، وقتی پاک باشد جامعه را پویا و بانشاط می بینی و وقتی با آلودگی همراه باشد، شرایط را طور دیگری رقم می‌زند. فرهنگ ریشه عظیم انقلاب بوده و اهداف بلند انقلاب نظیر آزادی و استقلال ملت ها و اجرای عدالت و مبارزه با مستکبران و حاکمیت اسلام ناب محمدی نشان از آن دارد.

اسماعیلی اظهار کرد: همه قیل و قال های ایسم‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ریشه در فرهنگ دارد. اصل انقلاب ما امر فرهنگی بود، دفاع مقدس و دفاع از حرم هم امر فرهنگی بود. اصل انقلاب ما امری فرهنگی بود. دفاع مقدس و تمامی مجاهدت ها از عرصه علم و فناوری تا سلامت و سازندگی در فرهنگ ریشه دارد لذا امروز منبعث از تقابل فرهنگ ها همچون تقابل فرهنگ جهاد مقابل خدمت و خودخواهی، فرهنگ امید و نشاط در برابر الحاد و پوچ گرایی نمونه آن است. تمام مستضعفان عالم و شهیدان و خانواده های آنها در صف مقابل این تقابل فرهنگی و تاریخ ساز قرار دارند، البته که پیروزی از آن مریدان و مستضعفان است.

این وزیر پیشنهادی با اشاره به تقابل فرهنگ اصیل توحیدی در برابر فرهنگ های غیر توحیدی در دنیای امروز اظهار کرد: فرهنگ انقلاب اسلامی در برابر فرهنگ استکباری ایستاده و فرهنگ امید و نشاط در برابر فرهنگ پوچ گرایی صف آرایی کرده است. در این تقابل فرهنگی و تمدنی در عرصه مدیریت فرهنگ و هنر، سینما، نمایش، ادبیات و شعر و موسیقی سنگرهایی مهم و راهبردی برای ما هستند.

او تصریح کرد: در اثر تقابل فرهنگ و تمدن در عرصه مدیریت فرهنگ، هنر، سینما، ادبیات، تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی سنگرهای مهم راهبردی و مقدسی برای ما شکل گرفته است، جنگ اصلی امروز جنگ شناخت ها و تبلیغاتی‌ و رسانه‌ایست. تمدن شیطانی با موسیقی، ادبیات و سینما تلاش می کند در باور جهان بینی و گرایش، اراده و رفتار انسان ها را به نفع اهداف استعماری و سلطه خواهانه خود دستکاری کنند. همچنین به زور پول و تزویر و رسانه های جهنمی شان ملت ها را از فرهنگ و هویت خود خالی، منصرف و حتی منزجر کنند.

اسماعیلی عنوان کرد: تمام هنرها، رسانه ها و صنایع فرهنگی برای ما بسیار با اهمیت و عزیز است، هنرمند و شاعر و نویسنده و آن خواننده و نوازنده و آن ناشر و فیلمساز و بازیگر و آن عنصر رسانه ای بی ادعا و با کمترین امکانات ریش و گیس سفید می کنند، این عرصه مبارزه فرهنگی است و این عناصر برای من مجاهدان کارزار تمدنی هستند و حمایت از آن‌ها وظیفه عقلی و شرعی و قانونی من است. فرهنگ برای من ارزش جان دادن، دارد.

وزیر پیشنهادی وزارت ارشاد خاطرنشان کرد: هنرمندی که برای ملت و کشور و دشمنان اسلامی کار می کند، حق ستایش بر گردن من دارد، بار فرهنگی ما بر دوش اهالی فرهنگ و رسانه خواهد بود و من تمام تلاشم را برای تولیدکنندگان محصولات، ارزشمندتر می کنم. برخی دوست دارند دولت موجود بی اراده و ناظر بی طرف و منفعل باشد که من این رویکرد را قبول ندارم، البته اینکه وزارت ارشاد کارهای موسسات و انجمن ها و صنوف فرهنگی می توانند بر عهده بگیرند تا تصدی کند، قبول نداریم. ما می توانیم از ظرفیت های بزرگ انجمن های علمی استفاده کنیم. امروز کشور ما از دانشمندان در حوزه های مختلف آکنده است و وزارت فرهنگ نمی خواهد تصدی گری کند بلکه می خواهد انجمن ها را بکار گیرد.

مشکلات معیشتی و شیوع کرونا بیشتر اهالی فرهنگ و هنر را اذیت کرده است

او درباره چالش‌های پیش روی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: مشکلات معیشتی و شیوع کرونا لخش قابل توجهی از اهالی فرهنگ و هنر را به خود مشغول کرده است، سالن های سینما و کنسرت ها و کتابخانه ها و کتابفروشی ها دچار مشکلات جدی هستند و دولت مردمی در اولین اقدامش به رفع مشکلات آنها کمک می کند.

این وزیر پیشنهادی ادامه داد: فقدان نظارت بر گرانی افسارگسیخته باعث کاهش قدرت خرید شده است، در کاهش قدرت خرید هم اولین چیزی که حذف می شود محصولات فرهنگی است که در دولت سیزدهم برای آن چاره اندیشی کرده ایم، مساله سوم موضوع توزیع غیرقانونی محصولات فرهنگی است، ناشر و تولیدکننده محصولات هنری و فرهنگی تلاش می کنند. همین که کتابی به خوبی فروش می رسد، بدون توجه به حق ناشر یا نویسنده کتاب به صورت غیر قانونی توزیع می شود که نیازمند توجه است.

اسماعیلی ادامه داد: وزارت ارشاد امروز ما وزارت منفعل و کم اثر شده است، به من گفته می شود که وزارت ارشاد ما باعث تاسف است و ادارات ارشاد در استان‌ها با حداقل امکانات و نیروی انسانی به کار حداقلی می پردازند و از حوزه سیاستگذاری خارج شده‌اند. وزارتخانه ای که قرار بود پیشران باشد می‌تواند با این وضعیت و انفعالی که دچار آن شده است، ماموریت هایش را انجام دهد.

او افزود: نکته دیگر فقدان تناسب الگوی حکمرانی در عرصه فرهنگ با گسترش فضای مجازی و گسترش فناوری نوین است که بسیاری از موضوعات حوزه فرهنگ را تغییر داده و باید برای آن تدبیر کنیم، ما باید فناوری های نوین را به رسمیت بشناسیم و به آن در ساختار وزارتخانه وزن بدهیم، همچنین متناسب با آن تغییرات وزارتخانه را چابک کنیم، وزارت ارشاد امروز ما یک وزارتخانه منفعل و کم اثر شده است، نمایندگان گله می کردند که وضعیت ادارات ارشاد باعث تاسف است و از حوزه سیاست گذاری خارج شده است، این یک چالش جدی است.

وزیر پیشنهادی ارشاد تاکید کرد: مساله بعد دسترسی عادلانه همه کشور به امکانات است. باعث تاسف است که درحال حاضر مراکز و امکانات فرهنگی متمرکز در تهران است. ۹۰ درصد تولیدات نمایشی در تهران اتفاق می افتد، آیا شهرها و استان‌های دیگر کشور و اقوام متنوع ما ظرفیت تولید فرهنگی ندارند؟ هر بخشی از کشور ما ظرفیت های خاص خود را برای کار فرهنگی دارد و ما نسبت به این ظرفیت های بزرگ کم توجهی کرده ایم، همه ایران دارایی های بزرگ ما هستند.

او افزود: فرهنگ یعنی به رسمیت شناختن همه اقوام، همه ایران عزیز ماست، ما باید در حوزه فرهنگ عرضه داشته باشیم و فضای رشد فرهنگی را برای همه نقاط این کشور بزرگ و هفت هزار ساله فراهم کنیم. کشور ما دارای مردان و زنان بزرگ با فرهنگ غنی است، تلاش ما در دولت مردمی این است که همه این ظرفیت ها را به فعلیت برسانیم.

در حوزه نظارت نیازمند قدرتمندی بیشتری هستیم

این وزیر پیشنهادی مطرح کرد: در حوزه محتوا و نظارت، نیازمند قدرت بیشتری هستیم، در کمیسیون و فراکسیون ها دوستان نسبت به این موضوع گله داشتند، اینجانب بیشترین سابقه را در نهادهای خارج از دولت داشته و ۲۳ سال در نهادها و مجموعه های فرهنگی تلاش کرده ام و مدیریت ها و نهادهای مختلفی را دیده ام. در صورت رای اعتماد شما این کارهای بزرگ را انجام خواهیم داد. احیای نقش فرهنگ عمومی و نوسازی شاخص های کمی و کیفی سبک زندگی، رشد اخلاق اجتماعی، پایش های معتبر و در ابعاد مختلف، شورای فرهنگ عمومی ظرفیت بزرگ ما است.

وی بیا بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی یک ظرفیت مهم برای کشور می باشد، عنوان کرد: قطعا این حوزه باید ارتقا پیدا کند، در برخی استان ها دو یا سه سال است این شورا جلسه نداشته است که باید برای این امر تدبیر کنیم دولت مردمی برای همین تدبیرها آمده است.

وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: طراحی آرایش رسانه ای کشور دیگر امری است که به آن اهتمام داریم، رهبر انقلاب هم در مراسمم تنفیذ حکم رییس جمهور به این مورد اشاره فرمودند که آرایش رسانه ای کشور نیاز به تقویت دارد، اینجانب چند سال است که قرارگاه جریان سازی رسانه را راه اندازی و مشاهده کرده ام‌ که که هرجایی درمقابل رسانه های دشمن ایستاده ایم آنها با عدد بالایی موفقیت داشته اند، بر همین اساس این آرایش را باید تغییر دهیم. از موضع پدافندی به موضع آفندی برسیم و این مهم شدنی است.

اسماعیلی گفت: ایران عزیز آنقدر استعداد فرهنگی و هنری دارد که اگر در حوزه فرهنگی و صنعت فرهنگی سرمایه گذاری کنیم نیازی به صادرات نفت نداریم. قدرت فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بی نظیر است.

او عنوان کرد: تقویت عادلانه امکانات آموزشی و تولیدی دیگر اولویت‌های ماست، ۹۰ درصد جوهر و کاغذ و فیلم و زینک ما وارداتی است، آیا حوزه صنعت و دانش بنیان ما قدرت سرمایه گذاری ندارد تا این نواقص برطرف شود؟ ما می توانیم کارهای بزرگی را در عرصه نشر انجام دهیم. سال هاست که در مرکز اسناد انقلاب اسلامی وظیفه نشر کتاب های فرهنگی و دینی را برعهده دارم و شاهد هستم که تیراژها متاسفانه به ۵۰۰ یا ۲۰۰ رسیده است.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: دوستان گله می کنند که برخی مکان‌ها یارانه می گیرند و خلاف جهت کار می کنند پس کسی باید جلوی آن‌ها را بگیرد، سرعت روند نظارت و حمایت یک ضرورت است. بر این باورم که اهالی فرهنگ روحی پاک دارند و بر جامعه طراوت می بخشند، ایران عزیز ما رنگین کمانی از خوبی هاست و انقلاب اسلامی ما منادی اسلام رحمانی در جهان مادی است.

این وزیر پیشنهادی در پایان تصریح کرد: در خاتمه بعرایضم رای آینده ایران اسلامی، شعری از نادر ابراهیمی را نقل کرد که محمد نوری آن را خوانده است؛ «ما برای آن که ایران گوهری تابان شود خون دلها خورده ایم. ما برای آن که ایران خانه خوبان شود رنج دوران برده ایم.»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است