جشنواره‌های دولتی سینما در انتظار تغییر دولت/ دبیرهای منصوب‌شده می‌مانند؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۶
صبا گزارش می‌دهد؛

جشنواره‌های دولتی سینما در انتظار تغییر دولت/ دبیرهای منصوب‌شده می‌مانند؟

جشنواره‌های دولتی سینما تحت تاثیر تغییرات ایجاد شده در دولت، دستخوش تغییرات احتمالی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، در آستانه آغاز به کار دولت سیزدهم پرسش هایی درباره چگونگی برگزاری جشنواره‌های دولتی سینمایی مطرح می‌شود و اینکه با توجه به منصوب شدن دبیران برخی از این جشنواره ها، دولت جدید و رییس سازمان سینمایی آن با این افراد کار را پیش می برند یا باید منتظر استعفا و یا تغییراتی باشیم.

سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان اصفهان: ۱۶ تا ۲۱ مهرماه

باتوجه به تقویم زمانی جشنواره‌ها، اولین جشنواره‌ای که در سال ۱۴۰۰ برگزار می‌شود جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان اصفهان است. این جشنواره امسال از ۱۶ تا ۲۱ مهر ۱۴۰۰ (هشت تا ۱۳ اکتبر ۲۰۲۱) با مشارکت سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان، در ۲ بخش مسابقه ایران و مسابقه بین‌الملل به صورت حضوری و غیرحضوری، در تهران و اصفهان برگزار خواهد شد و علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیری این جشنواره را برعهده دارد.

در آخرین اطلاع‌رسانی جشنواره که ۲۵ تیرماه ۱۴۰۰ منتشر شد، سیمون سیمونیان مدیر دبیرخانه جشنواره سی و چهارم درباره آثاری که در این جشنواره ثبت‌نام کرده‌اند عنوان کرد: ۷۲ عنوان در بخش «فیلم‌های کوتاه»، ۱۶ عنوان در بخش «پویانمایی کوتاه»، ۵ عنوان در بخش «سینمایی» و ۵ عنوان فیلم بلند داستانی برای رقابت در این جشنواره ثبت‌نام کرده‌اند.

آخرین مهلت ثبت‌نام در این جشنواره ۳۱ مردادماه ۱۴۰۰ بود و تا به امروز خبری از تمدید آن منتشر نشده است.

سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران: ۲۷ مهر تا ۲ آبان‌ماه

دومین جشنواره‌ای که براساس تقویم زمانی برگزار می‌شود جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران است. این جشنواره زیر نظر انجمن سینمای جوانان ایران به دبیری سید صادق موسوی از ۲۷ مهر تا ۲ آبان‌ماه به صورت حضوری و غیرحضوری برگزار می‌شود و این اولین سالی‌ست که به عنوان جشنواره مورد تایید آکادمی اسکار شناخته می‌شود.

ثبت‌نام آثار در این جشنواره از ۱۵ خردادماه آغاز و تا ۱۵ شهریورماه ادامه داشت و دیگر تمدید نشد. در مجموع و با اعلام دبیرخانه جشنواره ۱۷۷۵ فیلم کوتاه در سامانه اینترنتی جشنواره ثبت شدند که شامل ۱۱۶۵ فیلم کوتاه داستانی، ۲۵۷ مستند کوتاه، ۲۲۸ فیلم کوتاه تجربی و ۱۲۵ انیمیشن کوتاه است.

سید صادق موسوی دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران در گفتگو با خبرنگار صبا درباره تغییرات احتمالی این جنشواره باتوجه به تغییر دولت گفت: ما سیاست‌های سال گذشته که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشخص شده‌اند دنبال می‌کنیم و فرقی نمی‌کند که من دبیر باشم یا شخص دیگری. همانطور که گفتم ۳۸ سال از عمر این جشنواره می‌گذرد و به ثبات و جایگاه مشخصی رسیده است، ما باید کار اداری و سازمانی خودمان را انجام دهیم و هر کسی که مدیرعامل انجمن باشد، دبیر جشنواره نیز خواهد بود.

هنوز پلتفرم مورد نظر برای نمایش آثار این جشنواره مشخص نشده است اما پیش‌بینی می‌شود همچون سال گذشته با همکاری پلتفرم هاشور انجام شود.

جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»: ۱۸ تا ۲۵ آذرماه

سومین جشنواره پیش روی امسال جشنواره «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی‌مقدم است.

پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» در صورت فراهم شدن شرایط و واکسیناسیون عمومی، به شکلی فیزیکی و آنلاین برگزار می‌شود در غیر این صورت مانند چهاردهمین دوره به صورت آنلاین برگزار خواهد شد.

در بخش مسابقه ملی این دوره، فیلم‌هایی که بعد از فروردین ۱۳۹۹ تولید شده‌اند، در سه دسته مستندهای کوتاه (آثار کوتاه‌تر از ۴۰ دقیقه)، مستندهای نیمه بلند (آثار از ۴۰ تا ۶۰ دقیقه) و مستندهای بلند (آثار بیش از ۶۰ دقیقه) با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. یکی از بخش‌های مسابقه پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» بخش ویژه ایران ۱۴۰۰ (فرصت‌های قرن جدید) است، همچنین بخش بین‌الملل این دوره برخلاف سال گذشته به شکل رقابتی برگزار خواهد شد.

حمیدی مقدم دبیر این جشنواره در گفتگو با خبرنگار صبا  با اشاره به اینکه در دوره پانزدهم جشنواره «سینماحقیقت» از گروه مشاوران به جای هیات‌های انتخاب استفاده می‌شود، اظهار کرد: امیدوارم امسال فضا برای پوست‌اندازی این جشنواره با وجود گروه مشاوران در انتخاب فیلم‌ها به جای هیات‌های انتخاب صورت گیرد. این مشاوره برای انتخاب فیلم‌ها باید سریع‌تر انجام شود، درنتیجه ما زمان ۲ تا سه ماه را برای ثبت‌نام فیلم‌ها تعیین کرده‌ایم.

دبیر جشنواره «سینماحقیقت» خاطرنشان کرد: از سالی که من آمده‌ام قرار بود اتفاق بزرگ و مهمی در جشنواره صورت گیرد اما آن را ۲ سال به تعویق انداخته‌ام ولی امسال این تغییر صورت گرفت و آن این است که فقط فیلم‌هایی می‌توانند در بخش مسابقه سینمای ایران شرکت کنند که قبلا در هیچ جشنواره داخلی‌ای شرکت نکرده باشند. این قانون مانند هر استاندارد جهانی دیگر است و باعث می‌شود نمایش اول و رونمایی فیلم‌ها در «سینماحقیقت» اتفاق بیفتد.

مهلت ارسال آثار به این جشنواره تا ۱۵ شهریورماه ۱۴۰۰ تمدید شده است.

چهلمین جشنواره ملی فیلم فجر: بهمن‌ماه ۱۴۰۰

چهلمین جشنواره ملی فیلم فجر آخرین جشنواره‌ امسال است که بر اساس تقویم، بهمن‌ماه و هم‌زمان با دهه فجر برگزار می‌شود.

هنوز اطلاعاتی از چگونگی برگزاری این جشنواره و یا مدیران اجرایی و دبیر آن در دست نیست و باتوجه به فاصله زمانی تا برگزاری آن و همچنین تغییر دولت باید منتظر خبرهای رسمی آن ماند.

سی و نهمین جشنواره جهانی فیلم فجر

سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر که قرار بود خردادماه ۱۳۹۹ برگزار شود باتوجه به شیوع ویروس کرونا در کشور، به خردادماه ۱۴۰۰ موکول شد و می‌توان گفت که برگزاری آن با یک سال تاخیر همراه بود.

محمدمهدی عسگرپور در آخرین دوره این جشنواره به عنوان دبیر آن معرفی شد و درباره دوره جدید آن و مدیران اجرایی‌اش اطلاعاتی در دست نیست.

حال باید دید باتوجه به تغییر دولت و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این جشنواره‌های دولتی فیلم دستخوش چه تحولاتی خواهند شد.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    100/867/118/000
  • بی‌بدن
    22/358/841/000
  • سال گربه
    10/299/513/500
  • آپاراتچی
    3/809/166/500
  • پرویز خان
    3/135/337/000
  • نوروز
    2/683/755/500
  • ایلیا جستجوی قهرمان
    2/310/894/500
  • آسمان غرب
    2/022/378/500