رنج جنگ‌زدگان سوریه در یک مستند تصویر شد/ تدوینِ «برای فوعه» | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۰
مهدی شامحمدی در گفتگو با صبا:

رنج جنگ‌زدگان سوریه در یک مستند تصویر شد/ تدوینِ «برای فوعه»

مهدی شامحمدی درباره تازه ترین مستند خود با نام «برای فوعه» که با موضوع جنگ سوریه با داعش است، توضیحاتی ارایه کرد.

مهدی شامحمدی مستندساز درباره تازه‌ترین فعالیت های خود در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا عنوان کرد: در حال حاضر مشغول انجام مراحل فنی مستند ۷۰ دقیقه ای «برای فوعه» هستیم.

وی درباره موضوع مستند «برای فوعه» که کار کارگردانی و تهیه آن را برعهده دارد، گفت: در طول جنگ سوریه با داعش و طی پنج سال دو شهر فوعه و کفریا که ۱۸ هزار نفر شهروند داشتند در محاصره مسلحین داعش قرار گرفتند طوری که کم کم به دلیل آنکه دیگر مردم موادغذایی برای خوردن نداشتند، تصمیم گرفتند تسلیم داعش شوند. شرایط به گونه ای بود که پدرها و مادرها از دشت و بیابان علف و خار جمع می کردند و به بچه های خود می دادند تا از گشنگی نمیرند. این ماجرا باعث می شود دولت سوریه با کمک تعدادی از افراد مربوطه پروازهای زیادی بالای سر این دو شهر انجام دهد و مواد غذایی، سوخت و مهمات برای آنها ارسال کند تا آنها تسلیم داعش نشوند زیرا اگر تسلیم می شدند قطعا داعش سر آنها را می برید.

تهیه کننده مستند «خانه ای برای تو» ادامه داد: قصه های خیلی زیادی طی سال هایی که مردم این دو شهر شیعه نشین سوریه در محاصره داعش بودند اتفاق افتاده است و ما چند ماه انتهایی سال ۹۷ به این دو شهر سفر کردیم و بر فراز شهرهای فوعه و کفریا پروازهای زیادی انجام دادیم. در آنجا دیدیم که داعش همیشه به سمت هواپیماهای امدادرسانی شلیک می کرد اما نمی توانست هواپیماها را بزند و به همین دلیل به سمت بسته های غذا، سوخت و دارو شلیک می کرد که در مواقعی گلوله هایشان به این بسته ها اصابت می کرد و احیانا اگر گلوله ها به سوخت اصابت می کرد در آسمان منفجر می شد و تصویر عجیبی شکل می گرفت.

این مستندساز با بیان آنکه مراحل تولید و پس تولید این مستند خیلی طولانی شد، اظهار کرد: مراحل فیلمبرداری و تدوین زمان خیلی زیادی طول کشید و یک بازه زمانی هم کار به دلیل آنکه فیلم ها و مستندهایی که درباره سوریه است سرنوشت مشخصی ندارند و کارگردان نمی داند که اجازه دارد کار را ادامه دهد و یا اصلا کار پخش می شود، متوقف شد، اما خوشبختانه در حال حاضر کار تدوین تمام شده و مشغول انجام مراحل فنی پایانی این مستند هستیم.

تهیه کننده مستند «فصل هرس» درباره زمان پخش مستند «برای فوعه» توضیح داد: این مستند به دلیل آنکه یک فیلم سینمایی مستند است رونمایی ابتدایی آن در جشنواره های داخلی و خارجی است و در نهایت ممکن است این مستند از تلویزیون پخش شود. تلاشمان را می کنیم که اولین رونمایی از مستند «برای فوعه» در جشنواره «سینماحقیقت» و جشنواره ملی فیلم فجر امسال باشد.

وی در پایان گفت: در حال حاضر چند کار تلویزیونی و سینمایی دیگر در دست دارم اما چون همه آنها در مرحله پیش تولید هستند نمی توانم درباره آنها صحبتی کنم.

عوامل مستند «برای فوعه» عبارتند از طراح و کارگردان: مهدی شامحمدی، تصویر و صدا: حسین بدرلو، مهدی شامحمدی و محمد بابایی، تدوین : مهدی شامحمدی و محمد بابایی، صداگذاری: حسین ابراهیمی، موسیقی: افشین عزیزی، مدیر تولید: میثم مطهری، تهیه کننده: مهدی شامحمدی.

ریحانه مقدم

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است