حواشی اتفاقات اخیر روبیکا ادامه دارد/ انتشار سند درخواست مجوز از ساترا | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۴۶
صبا گزارش می‌دهد؛

حواشی اتفاقات اخیر روبیکا ادامه دارد/ انتشار سند درخواست مجوز از ساترا

با انتشار نامه ای، مشخص شد که روبیکا در دی ماه سال 99 رسما از ساترا درخواست مجوز داشته ولی این درخواست از سوی ساترا رد شده است.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، در روزهای گذشته برخی از بازیکنان فوتبال در اینستاگرام خود از ایجاد صفحاتی به نام‌شان در پلتفرم روبیکا خبر دادند و تاکید کردند که بدون اجازه آن‌ها و با استفاده از تصاویر صفحات‌شان در اینستاگرام برای آنها صفحاتی در این پلتفرم ایرانی ساخته شده است.

این موضوع بلافاصله ابعاد گسترده‌تری پیدا کرد و چهره‌هایی مثل ترانه علیدوستی، صابر ابر، شبنم فرشادجو و سحر دولتشاهی بازیگران سینما و تئاتر هم از ایجاد صفحاتی به نام خود خبر دادند و اعتراض خود را به این اقدام روبیکا اعلام کردند. این اعتراض ها باعث حساسیت دیگر افراد جامعه مجازی نیز شد و یک به یک به جستجوی نامشان در این پلتفرم پرداختند و مشخص شد تعداد زیادی آی دی به نام مردم ثبت شده است که بدون اجازه آنها بوده است.

طولی نکشید که دامنه این اعتراض ها از اینستاگرام به توییتر کشیده شد و کاربران توییتر با ادبیات تندتری حقوق شان را مطالبه کرده و حتی خواستار حذق این اپ از پلی استورها شدند.

پاسخ‌های متناقض روبیکا

پس از این واکنش‌ها و دامنه گسترده آن، روبیکا ضمن اشاره به این که ایجاد این صفحات، توسط اشخاص غیر و بدون اطلاع این پلتفرم انجام شده، در پاسخی توییتری نوشت: این کاربران می‌توانند با تماس با مجموعه روبیکا یا کنترل این صفحات را بر عهده بگیرند یا خواستار حذف آن شوند.

این پاسخ با نقد کاربران توییتر مواجه شد و بسیاری از کاربران با اشاره به وجود تیک آبی برای افراد شناخته‌شده، پرسیدند که چطور ممکن است افرادی بتوانند برای صفحه‌ای که به نام خودشان نیست، تیک آبی بگیرند.

صفحه رسمی روبیکا سپس در پاسخی، حذف صفحات را نیز غیرممکن دانست و نوشت: سلب شناسه کاربری بدون کسب اجازه از مالک کانال یا صفحه امکان‌پذیر نیست.

روایت ساترا از تخلفات روبیکا

در ادامه این ماجرا، علی سعد معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) در رشته توییتی نوشت: «از بهمن ۹۹ که پیگیری پرونده تضییع حقوق کاربران در روبیکا را شروع کردیم، با طیف وسیعی از تخلفات روبرو شده‌ایم. تخلفات ترافیکی و درآمدهای غیرقانونی، فعالیت بدون مجوز، نقض قوانین رقابت، گزارش‌های اخیر مبنی بر استفاده غیرمجاز از اطلاعات شخصی کاربران و… ضرورت اصلاح را بیش از پیش روشن می‌کند.

ساترا با ابطال مجوز سرویس صوت و تصویر سوپراپلیکیشن روبیکا و منع پخش تبلیغات بازرگانی آن در رسانه ملی، اقدامات اولیه را به انجام رساند. در مورد تخلفات ترافیکی با نامه‌نگاری با وزارت ارتباطات و طرح شکایت در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، پرونده احقاق حقوق کاربران را پیگیری کرد که منجر به حذف محاسبه غیرقانونی پهنای باند در آن شد. اما متاسفانه به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها، همچنان شاهد تداوم فعالیت‌های متخلفانه این پلتفرم هستیم.

علی‌رغم اینکه ساترا «اولین و تنها» نهاد اقدام‌کننده علیه تخلفات روبیکا بود، ولی خودش را به حمایت تمام‌قد از «سرویس داخلی قانونمند» متعهد می‌داند. روشن است حمایت از پلتفرم داخلی به معنای فعالیت در شرایط برابر و در چارچوب مقررات کشور است که در مورد روبیکا این مسأله نقض شده‌است. ساترا تخلفات روبیکا را تا اصلاح نهایی و فعالیت قانونمند آن ادامه خواهد داد.»

روبیکا درخواست مجوز کرد؟

پس از این اتفاق، روابط عمومی روبیکا با انتشار بیانیه‌ای، سخنان معاون ساترا را رد کرد و نوشت: این سوپر اپلیکیشن با محوریت شبکه اجتماعی و پیام‌رسان است نه iptv. طی سالیان گذشته ساترا همواره سعی کرده است که علاوه بر iptvها و vodها، پیام‌رسان‌ها را هم متقاعد به اخذ مجوز از ساترا کند که هیچکدام از پیام‌رسان‌ها از جمله روبیکا قبول نکردند.

روابط عمومی روبیکا در ادامه اخذ مجوز از ساترا را به ۳ سال قبل مربوط دانست و نوشت: در خصوص بخش فیلم و سریال روبیکا نیز لازم به ذکر است که روبیکا در سال ۱۳۹۷ فقط برای مدت ۶ ماه و به‌صورت موقت مجوز از ساترا برای این قسمت داشت که همان موقع نیز منقضی شد و هیچگاه تمدید نشده است؛ زیرا روبیکا اقدام به عقد قرارداد با سایر پلتفرم‌های دارای مجوز نمود و انتشار محتوا از سیستم‌های این پلتفرم‌ها انجام می‌شود نه روبیکا.

حمایت نماینده مجلس از روبیکا

مجتبی توانگر نماینده مجلس نیز در توییتی اعلام کرد روبیکا از ساترا مجوزی نگرفته که ساترا بخواهد آن را باطل کند.

وی نوشت: «روبیکا هیچ‌گونه مجوزی از ساترا نداشته است که ساترا بخواهد آن‌را باطل کند. روبیکا یک سوپر اپلیکیشن با محوریت شبکه اجتماعی و پیام‌رسان است نه IPTV. طی سالیان گذشته ساترا همواره سعی کرده است که علاوه بر IPTVها و VODها، پیام‌رسان‌ها را هم متقاعد به اخذ مجوز از ساترا کند که هیچ‌کدام از پیام‌رسان‌ها از جمله روبیکا قبول نکردند.
روبیکا فقط برای ۶ماه بصورت موقت در سال ۹۷ مجوز از ساترا برای قسمت VOD خود داشت که همان موقع منقضی شد و هیچگاه تمدید نشده است. علاوه بر آن صدا و سیما طی سال گذشته مذاکرات مفصلی با اپراتورها برای سهام‌داری در روبیکا داشته است که به نتیجه نرسید.

ماهی گرفتن از آب گل آلود اصلا زیبنده سازمان حاکمیتی نیست!»

پلیس فتا ورود کرد

اما ماجرای تخلفات پلتفرم روبیکا با واکنش پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) روبه‌رو شد. پلیس فتا در اطلاعیه‌ای نوشت: مستند بر رصدهای صورت گرفته و گزارشات متعدد مردمی به پلیس فتا از سوی کاربران عادی و تعداد زیادی از چهره‌های مطرح شده هنری و ورزشی مبنی بر «استفاده غیرمجاز از اطلاعات شخصی کاربران و ایجاد حساب کاربری بدون اطلاع و اجازه افراد» کلیه موارد و تخلفات مربوطه هم اکنون در کارگروه ویژه و تخصصی پلیس فتا مطرح شده است. در این رابطه، ضمن استخراج ادله دیجیتال مرتبط با تخلفات صورت گرفته مراتب در حال پیگیری است و نتیجه اقدامات متعاقبا اعلام خواهد شد.

ارایه یک نامه

ولی بر اساس پیگیری خبرنگار صبا مشخص شد پلتفرم روبیکا در دی ماه ۹۹ برای بخش فیلم و سریال خود از ساترا درخواست مجوز کرده که این درخواست با موافقت ساترا مواجه نشده است. تصویر درخواست مجوز روبیکا را در ادامه مشاهده می‌کنید.

در بخشی از این درخواست که با سربرگ و لوگوی روبیکا و در تاریخ ۲۱ دی ماه ۱۳۹۹ ارسال شده، آمده است: احتراما شرکت تحقق رویای بی‌نهایت کسب‌وکار پرنیان تمایل به اخذ مجوز از آن سازمان محترم دارد. لذا با توجه به مراتب مذکور، خواهشمند است ضمن ابلاغ شرایط و ضوابط مرتبط با صدور مجوز دستورات مقتضی را در خصوص تسریع در فرآیند صدور مجوز امر ابلاغ فرمایید.

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    122/039/668/000
  • بی‌بدن
    31/159/220/500
  • سال گربه
    27/468/929/500
  • مست عشق
    16/428/078/500
  • آپاراتچی
    4/731/691/500
  • آسمان غرب
    4/086/239/500
  • ایلیاجست‌وجوی قهرمان
    4/017/155/500
  • پرویزخان
    3/349/494/500
  • نوروز
    3/326/111/000