پروفسور هرمز فرهت موسیقیدان درگذشت/ خداحافظی با آهنگساز «گاو» | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۵
گفتگوی صبا با شاهین فرهت؛

پروفسور هرمز فرهت موسیقیدان درگذشت/ خداحافظی با آهنگساز «گاو»

هرمز فرهت آهنگساز و موسیقیدان ایرانی امروز 26 مرداد ماه فوت کرد.

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری صبا، هرمز فرهت آهنگساز و موسیقیدان ایرانی صبح دیروز ۲۵ مرداد ماه درگذشت.

شاهین فرهت موسیقیدان ایرانی و پسرعموی هرمز فرهت در گفتگو با خبرنگار صبا ضمن تایید این خبر گفت: ما یکی از بزرگ‌ترین موسیقیدانان خود را از دست دادیم؛ بزرگی که فقدان و جای خالی او پر نخواهد شد.

کتاب «مفهوم دستگاه در موسیقی ایران» نوشته این استاد موسیقی به همت انتشارات کمبریج منتشر شده است که این اثر یکی از مهم‌ترین منابع زبان انگلیسی درباره موسیقی سنتی ایران است.

او نخستین ایرانی به شمار می‌رود که پژوهش دقیق و مفصلی با عنوان دستگاه در موسیقی انجام داد که تا سال‌ها مهم‌ترین منبع در این زمینه به زبان انگلیسی بود.

او همچنین سال‌ها رییس دانشکده موسیقی دانشگاه دوبلین بوده است و موسیقی فیلم‌های سینمایی «گاو» ساخته داریوش مهرجویی، «پستچی»، «دایره مینا» و «آرامش» را ساخته است.

اهمیت فرهت در تاریخ موسیقی ایران از چند جهت است، یکی اینکه او نخستین ایرانی به شمار می رود که در رشته اتنوموزیکولوژی در ١٩۶۵ میلادی از یک دانشگاه معتبر بین‌المللی (یعنی یو.سی.ال.ای) دکتری گرفته است و پژوهش دقیق و مفصل او با عنوان دستگاه در موسیقی ایرانی در زمره نخستین تحقیق جدی یک ایرانی درباره موسیقی دستگاهی در سطح بین‌المللی بود که تا سال‌ها مهم‌ترین منبع در این زمینه به زبان انگلیسی محسوب می‌شد. این رساله سال‌ها بعد به زبان فارسی توسط مهدی پورمحمد نیز ترجمه شد. فرهت همچنین پس از آهنگسازانی چون پرویز محمود، روبیک گریگوریان و مرتضی حنانه در زمره پیشگامان آهنگسازی به شیوه ارکسترال و بین المللی در ایران محسوب می‌شود که از اوایل دهه ٣٠ خورشیدی تاکنون به صورت مداوم به امر آهنگسازی اشتغال داشته و کارهای متنوعی را در این عرصه ساخته است. او دارای مدرک فوق‌لیسانس آهنگسازی از دانشگاه میلز است.

در میان آثار متعدد او از جمله ۶ کوارتت زهی وی از جذابیت و عمق خوبی برخوردارند که کوارتت‌های شماره ١ و ٢ و ٣ حدود ٣ سال پیش توسط موسسه «راوی» و کوارتت شماره ۵ و ۶ وی حدود ١٠ سال پیش توسط انتشارات مجله گزارش موسیقی منتشر شد. فرهت در اردیبهشت ۱۳۹۷ خورشیدی پس از ۴٠ سال دوری از وطن برای مدت کوتاهی به ایران بازگشت که در این مدت مراسم تجلیلی نیز برای او در خانه هنرمندان ترتیب داده شد. او افزون بر آهنگسازی و نوشتن کتاب صاحب مقالات فراوانی به زبان فارسی و انگلیسی در نشریات گوناگون است که از جمله آنها می‌توان به مقالات متعدد او در مجلات موزیک ایران، موسیقی و مجله تماشا در دوران پیش از انقلاب اشاره کنیم.

خبرگزاری صبا فقدان این استاد گرانقدر موسیقی را به جامعه هنری ایران و جهان و خانواده ایشان تسلیت می گوید.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    114/077/276/500
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    20/697/483/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    2/879/984/500
  • مست عشق
    پیش فروش 1/424/095/000