افکار عمومی جهان برای مساله افغانستان به پا خیزند/ ضرر طالبان به همه جهان می‌رسد | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۴
قطب‌الدین صادقی در گفتگو با صبا:

افکار عمومی جهان برای مساله افغانستان به پا خیزند/ ضرر طالبان به همه جهان می‌رسد

قطب‌الدین صادقی تحولات پیش آمده در افغانستان را عامل به وجود آمدن یک جنگ بزرگ میان شیعه و سنی در مرزهای ایران دانست.

قطب‌الدین صادقی کارگردان تئاتر، نویسنده و مترجم در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا درباره تحولات این روزهای کشور افغانستان گفت: بسیار خوب به یاد دارم، چند ماه پیش از انقلاب ایران بود وقتی که ببرک کارمل و ته‌رکی چپ‌هاى افغانستانى مامور و طرفدار کمونیسم روسیه، در افغانستان کودتا کردند و تیتر همه روزنامه‌ها این شد که این کودتا تنها ۴۵۰ کیلومتر تا آب‌های خلیج‌فارس فاصله دارد. غرب وحشت‌زده شد، اینگونه بود که آمریکا قبایل متعصب و طلبه‌های پشتو را با سواستفاده از اعتقادات‌شان درکنار هم قرار داد، اردوگاه‌های‌شان را در پاکستان تاسیس کرد، اسلحه و آموزش در اختیارشان قرار داد و آن‌ها را آماده کرد تا به قول خودشان با کفر روس بجنگند.

او ادامه داد: یعنی می‌توان گفت آمریکا، طالبان را برای اینکه بتواند پوزه روسیه را به خاک بمالد به وجود آورد ولی بعد از دست‌شان در رفت. اسلحه، آموزش و کمی باور به خود باعث شد که تمام تندروهای تروریست جهان مثل بن لادن به افغانستان بروند و ناگهان افغانستان مرکز تروریسم جهان شد و از آنجا بود که بن لادن برج‌های دوقلوی آمریکا را در سال ۲۰۰۱ منفجر کرد.

رهبران افغانستانی به دستور آمریکایی‌ها به کشور خود خیانت کردند

صادقی خاطرنشان کرد: وقتی بحران روسیه برطرف شد، آمریکا سعی کرد حیوانی را که به وجود آورده است، دوباره سرکوب کند و این کار را هم انجام داد. حال که می‌بینیم طالبان دوباره به پاخاسته است، قطعا پای آمریکا و منافع آن در میان است که به صورت حساب شده و در کم‌ترین زمان ممکن میدان را برای آن‌ها خالی کرد. درواقع رهبران افغانستانی به دستور آمریکایی‌ها، به کشور خود خیانت کردند و آن را تحویل دادند.

این کارگردان درباره هدف آمریکا عنوان کرد: حدس می‌زدم هدف آمریکا ایجاد جنگی میان شیعه و سنی در شرق ایران باشد. یقینا کشورهای دیگری مثل روسیه، چین و… هم به طمع معادن و منفعت‌شان در این جنگ حضور دارند ولی سرنخ دست آمریکاست و منافع اصلی را آن‌ها می‌برند. جو بایدن با جنایتی که کرد، نشان داد هیچ فرقی با جمهوری‌خواهان ندارد و در تبیین منافع نظام سرمایه‌داری به راحتی ملت افغانستان را قربانی می‌کند.

نویسنده کتاب «یادگار زریران» اظهار کرد: پشتوها متعصبان اهل تسنن هستند و ارتباط بسیار وسیعی با قطر و عربستان دارند. آن‌ها در اولین فرصت مقابل ایران قرار می‌گیرند. ایران شاید فکر کرده است آن‌ها مبارزه ضد آمریکایی دارند و می‌خواسته است امتیازی به‌شان دهد ولی یقینا اولین جنگ‌شان با ما خواهد بود و من واقعا می‌ترسم. چگونه یک گروه متعصب بنیادگرا در عرض ۱۵ روز یک کشور را گرفت و همه شهرها را تحویل‌شان دادند؟ این بدون هدایت و  طراحی امکان‌پذیر نیست. برای خون‌هایی که ریخته می‌شود و آینده زنان و کودکان افغان بسیار متاثر هستم و نگران این هستم که در آینده جنگی را به ما تحمیل کنند، واقعا از این جنگ ترس دارم و امیدوارم که بزرگان با هوشمندی جلوی آن را بگیرند.

طالبان بسیار بسته هستند و تنها چیزی که قبول دارند شریعت است

او درباره آینده افغانستان تصریح کرد: این کشور را به یک نظام جنگی افراطی متعصب که پایگاه بنیادگرایان است، تبدیل می‌کنند. آمریکا تا وقتی که دلش بخواهد از طالبان سواستفاده خواهد کرد چراکه بسیاری از آن‌ها ساده‌لوح هستند و در روستاها بزرگ شده‌اند. همانطور که از تصاویر این روزهای افغانستان نیز می‌بینیم، آن‌ها حتی در خیابان هم کفش به پا ندارند. طالبان بسیار بسته هستند و تنها چیزی که قبول دارند شریعت است که از آن هم سواستفاده می‌شود.

صادقی درباره سکوت جامعه جهانی نسبت به این اتفاق تصریح کرد: جامعه جهانی گرفتار ویروس کرونا و بیکاری‌ست، من می‌دانم که اروپا در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد و مشکلات خودشان را دارند. با یک اعلامیه و گفتن به رسمیت نمی‌شناسیم که نمی‌شود کاری کرد، آن‌ها در میدان هستند و اسلحه در دست دارند.

کارگردان نمایش «کافکا با من سخن بگو» درباره راه‌حل برون‌رفت افغانستان از این وضعیت بیان کرد: فعلا مردم افغانستان کاری از دست‌شان برنمی‌آید و با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند پس افکار عمومی در همه نقاط جهان باید در برابر این جنایت بسیج شوند، البته می‌دانیم که این نظام‌های بسته مثل طالبان به افکار عمومی چندان اهمیتی نمی‌دهند اما باید از طریق افکار عمومی و آگاهی میلیونی در جهان حکومت‌ها را تحت فشار بگذاریم تا وضعیت را تغییر دهند چراکه افسار طالبان دست خود این گروه نیست و اصلا اعتقاد ندارم که آن‌ها مستقل هستند. اگر در افغانستان کشت و کشتاری صورت گیرد، دیر یا زود آثار آن همه جهان را در بر خواهد گرفت.

این استاد دانشگاه درباره ناآگاهی طالبان از مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: طالبان دانش شریعتی دارند، آن‌ها سیاستمدار نیستند، یقینا آدم‌های جاه‌طلبی هم در میان‌شان وجود دارند که می‌خواهند از طریق نظامی‌گری میان‌بر بزنند و به درجات بالایی برسند، البته این بدبختی کشورهای جهان سوم است وگرنه در کشورهای اروپایی هزار سال این اتفاق نمی‌افتد زیرا آن‌ها از طریق عرصه اجتماعی، صنعت، سیاست، هنر و اقتصاد به درجات بالا می‌رسند.

او در پایان خاطرنشان کرد: محض رضای خدا این‌همه جنگ و کشتار بس است، بگذارید چند روز زندگی کنیم، آن زنان و دخترهای جوان چه گناهی کرده‌اند، دانشگاه‌ها، استادان دانشگاه، هنرمندان و پزشکان چه جرمی مرتکب شده‌اند؟ مطمئن باشید در آینده معادن را غارت می‌کنند و کشورهای دیگر مثل روسیه و چین دندان طمع برای آن تیز کرده‌اند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است