«ایران باستان» را با همراهی باستان‌شناسان ساختم/ از سیمره تا کشتی تاریخی کاسپین | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۵
پژمان مظاهری‌پور در گفتگو با صبا:

«ایران باستان» را با همراهی باستان‌شناسان ساختم/ از سیمره تا کشتی تاریخی کاسپین

پژمان مظاهری ضمن اعلام اینکه مجموعه مستند «ایران باستان» را برای پخش از تلویزیون آماده کرده است اعلام کرد که تلویزیون گزینه معتبری برای مستندساز است.

پژمان مظاهری‌پور پژوهشگر و مستندساز در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا درباره مجموعه مستند خود با نام «ایران باستان» که در هفت قسمت روی آنتن شبکه مستند می رود، گفت: مجموعه مستند «ایران باستان» از روز گذشته دوشنبه ۲۵ مردادماه به مدت یک هفته ساعت ۹ شب روی آنتن شبکه مستند رفته است.

او درباره قسمت‌های این مجموعه مستند بیان کرد: سه قسمت اول به تاریخ مطالعات باستان‌شناسیِ سازه‌های تخت‌جمشید مربوط می‌شود البته این معرفی درباره بنا و سازه نیست. یکی دیگر از قسمت‌های این مجموعه مستند درباره کاوش‌های نجات‌بخشی پشت سد سیمره است. کاوش‌ها به بررسی، حفظ و نگهداری آثاری که پشت سدها هستند و به زیر آب می‌روند، مربوط می‌شود. باستان‌شناسان در میان این کاوش‌ها آثاری را که می‌توانند، خارج می‌کنند و چیزی را که باقی می‌ماند از طریق مرمت‌کارها تفکیک می‌کنند تا شاید بتوانند به نوعی آن‌ها را حفظ کنند.

مظاهری‌پور درباره قسمت بعد این مجموعه مستند خاطرنشان کرد: قسمت دیگر آن درباره کاوش یک سری گروه‌های کلان‌سنگی در ارتفاعات رامسر است. در گذشته و در نواحی گیلان و مازندران، عشایر و کوچ‌نشینانی زندگی می‌کردند که پس از مرگ برای خود مقبره‌هایی درست می‌کردند که سنگ‌های چند تنی حافظ آن‌ مقبره‌ها بوده است و به نوعی می‌خواستند مقبره‌های خود را از حوادث طبیعی آن منطقه مثل بارش‌های زیاد و تخریب‌هایی که می‌توانند با خود به همراه داشته باشند، حفظ کنند.

این مستندساز در ادامه درباره قسمت‌های آخر «ایران باستان» تاکید کرد: فصل بیست و دوم کاوش‌های تپه هگمتانه همدان نیز یکی دیگر از قسمت‌های مستند است. قسمت هفتم و آخر نیز به بررسی یک کشتی تاریخی متعلق به دوران صفویه در دریای کاسپین مربوط می‌شود.

کارگردان مستند «بر کرانه‌های کاسپین» درباره پژوهش‌های انجام گرفته برای ساخت این مستند تصریح کرد: پژوهش و ساخت اینگونه مستندهای باستان‌شناسی با همراهی باستان‌شناسان انجام می‌شود و نمی‌شود خارج از همراهی آن‌ها کاری را انجام داد. پژوهش از منظر سینمایی یعنی تصویری شدنش توسط من و از منظر اطلاعات علمی توسط باستان‌شناسانی که با آن‌ها کار کردیم انجام شد. شاهرخ رزمجو، لی‌لی نیاکان، مهرداد ملک‌زاده، حسین توفیقیان و محمدرضا خلعتبری باستان‌شناسانی بودند که در این مجموعه با آن‌ها کار کردیم.

به گفته او، ساخت این مستند از سال ۹۵ شروع شد، در سال ۹۹ تکمیل و به تلویزیون تحویل داده شد و برای پخش آن منتظر یک فرصت مناسب بوده اند.

امیدوارم روزی حرفه مستندسازی صاحب یک تعرفه شود

مظاهری‌پور با اشاره به اینکه این مستند را به سفارش تلویزیون ساخته است، درباره تفاوت ساخت مستند برای تلویزیون و دیگر مدیاها عنوان کرد: از این نظر که مطمئن هستیم در کار با تلویزیون سرمایه وجود دارد، اتفاق خوبی‌ست. کار کردن برای منابع خارج از تلویزیون، حداقل برای من، همچنان مقداری سخت است چراکه اطمینانی به منابع آن‌ها ندارم و خیلی دیر پول‌ها وصول می‌شود و با سیستم معتبری که با تصویر، سینما و دنیای مستند آشنا باشند، مواجه نیستیم.

این کارگردان ادامه داد: ممکن است با این حرف این حس به وجود بیاید که مگر تلویزیون با این دنیا آشناست؟ باید بگویم تلویزیون به مفهوم فنی‌اش با این مساله آشناست که یک فیلم مستند یعنی چه، اما وقتی می‌خواهید برای نهادها و ارگان‌ها فیلم بسازید، با افرادی روبه‌رو هستید که برای تفهیم کردن کارتان به آن‌ها، مثل اینکه ساخت یک فیلم مستند چقدر طول می‌کشد و چه نیازهایی دارد، باید خیلی وقت بگذارید؛ حداقل این تجربه من بوده است. تنها مشکل تلویزیون این است که پول کمی در اختیار مستندساز قرار می‌دهد اما کارها چون آهسته و پیوسته انجام می‌شود گزینه معتبری برای مستندسازان است.

کارگردان مستند «شاهنامه شاه تهماسبی» در پایان اظهار کرد: امیدوارم روزی حرفه مستندسازی صاحب یک تعرفه شود یعنی منِ فیلمساز بدانم که حقوق و دستمزدم چقدر است، به عنوان یک کارگردان یا تهیه‌کننده مستند فعالیت کنم و بدانم در چه بازه زمانی و با چه پولی قرار است کاری را انجام دهم؛ این مساله تا به حال محقق نشده است.

تهیه کنندگی این مجموعه را پژمان مظاهری پور و مریم حق پناه برعهده دارند و از دیگر عوامل آن می‌توان به فیلمبرداران: مهدی باقری، بابک بهداد، تدوین: مریم حق پناه، بابک بهداد، گوینده: شهرام درخشان، صداگذار: مریم حق پناه و کارشناسان: محمدرضا خلعتبری، شاهرخ رزمجو، مهرداد ملک زاده، لی‌لی نیاکان و حسین توفیقیان اشاره کرد.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است