مقابله با قاچاق فیلم‌ها در ماهواره سخت و پرهزینه است/ هزینه بالای گرفتن وکیل بین‌المللی | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۰
اما و اگر قاچاق محصولات نمایشی-2

مقابله با قاچاق فیلم‌ها در ماهواره سخت و پرهزینه است/ هزینه بالای گرفتن وکیل بین‌المللی

یک تهیه‌کننده سینما خواستار همکاری پلتفرم‌ها برای شکایت از شبکه‌های ماهواره‌ای نمایش‌دهنده سریال‌های خانگی شد.

سید امیر پروین حسینیبه گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، فیلم‌های سینمایی و سریال‌های نمایش خانگی سال‌هاست که با مشکل قاچاق به شکل حقیقی یا مجازی و نمایش غیرقانونی در کانال‌های ماهواره‌ای مواجه هستند. در دوره‌ای این قاچاق بیشتر به وسیله کپی غیرقانونی سی‌دی و دی‌وی‌دی انجام می‌شد و در دوره حاضر، به وسیله سایت‌های دانلود و کانال‌های تلگرامی صورت می‌پذیرد. خبرگزاری صبا در حال بررسی این مساله و یافتن راه‌های مناسبی برای حل آن، در قالب سلسله‌گفتگوهایی با سینماگران است.

سیدامیر پروین حسینی تهیه‌کننده سینما در گفتگو با صبا درباره سابقه قاچاق محصولات سینمایی گفت: در دوره‌ای که دی‌وی‌دی پخش می‌شد از ستاد صیانت که آن زمان در موسسه رسانه‌های تصویری بود، درباره قاچاق آثار پیگیری‌هایی کردیم ولی به نتیجه‌ای نرسید و محصولات همچنان قاچاق و توسط ماهواره‌ها هم پخش می‌شد.

او افزود: آن زمان می‌گفتند در نهایت یک درصد منافع اثر هنری به سرمایه‌گذار می‌رسد و ۹۹ درصد اصطلاحا نشتی وجود دارد. در تهران و شهرستان‌ها این‌طور بود که روی فلش مموری سریال‌ها کپی می‌شد که البته هنوز هم همین‌طور است. مثلا نماینده پخش یکی از شهرستان‌ها، از «ساخت ایران» فقط چهار نسخه می‌گرفت ولی همه مردم آن را می‌دیدند! چون روی فلش کپی می‌کردند و به مردم می‌دادند.

پروین حسینی تاکید کرد: البته مردم پول می‌دادند، ولی کمتر. مثلا وقتی هر دی‌وی‌دی ۲۵۰۰ تومان بود، از مردم ۱۰۰۰ تومان می‌گرفتند. این مساله کاملا نهادینه شده بود. مغازه‌دار و توزیع‌کننده برای خودش حلال می‌دانست که نسخه اوریجینال را نخرد و کپی کند.

بیشتر بخوانید

مجلس برای مقابله با قاچاق فیلم‌ها ورود کند/ تشکر بابت قاچاق کم «یدو»!

تهیه‌کننده «ساخت ایران» با اشاره به وضعیت کنونی بیان کرد: بیش از ۲۰ سال است که کار می‌کنم و همیشه هم قاچاق بوده، اما الان به نظرم بهتر از قبل شده است. سایت‌های داخلی کمی کنترل شده‌اند و می‌توان روی یوتیوب ثبت کرد و دیگر کسی نمی‌تواند فیلم را منتشر کند. به نظر من، بخشی از نشتی کنترل شده است.

پروین حسینی ادامه داد: اما برای مقابله با ماهواره‌ها، به تنهایی کاری از دست من برنمی‌آید و صنف یا مجموعه پلتفرم‌ها باید کاری انجام دهند. هزینه وکیل گرفتن در خارج از کشور برای طرح دعاوی حقوقی علیه ماهواره‌ها، این‌قدر زیاد و سخت است که از این موضوع صرف نظر می‌شود. باید دولت یا اتحادیه‌ها کمک کنند که بشود به طور کلی از این حق دفاع کرد.

این سینماگر گفت: الان قوانینی در دنیا به وجود آمده که اگر عکس یا موسیقی متعلق به شما و اطلاعات تان روی آن حک شده باشد، هیچ جای اینترنت نمی‌تواند منتشر شود. این برای ویدیو هم در حال اتفاق افتادن است.

او با اشاره به این قواعد تازه توضیح داد: در بحث NFT، اگر اطلاعات یک اثر هنری مثل یک قطعه موسیقی، عکس یا نقاشی را ثبت می‌کنید، منحصرا به شما تعلق می‌یابد؛ مثل بازار رمزارز که یک کد ابدی روی این محصول قرار می‌گیرد که قابل سرقت نیست.

پروین حسینی افزود: شما می‌توانید محصول خود را بفروشید، ولی دیگر کپی از اصل شناخته می‌شود و قابل پیگیری است مثلا در یوتیوب موسیقی‌ها به همین شکل، خودبه‌خود حذف می‌شوند.

این تهیه‌کننده در پایان گفت: در چند سال گذشته، بحث آن بوده که برای ویدیو هم این اتفاق بیفتد و به نظر من به زودی اتفاق خواهد افتاد. در این صورت شرایط خیلی فرق خواهد کرد و به سختی می‌شود محتوا را سرقت کرد.

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است