مجلس برای مقابله با قاچاق یک کارگروه تعیین کند/ سه دهه کارهای بی‌نتیجه انجام شده است | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۰
اما و اگر قاچاق محصولات نمایشی-1

مجلس برای مقابله با قاچاق یک کارگروه تعیین کند/ سه دهه کارهای بی‌نتیجه انجام شده است

یک تهیه‌کننده سینما ضمن ابراز نگرانی به علت گستردگی قاچاق در سینمای ایران، از مجلس شورای اسلامی خواست برای مقابله با این معضل ورود کند.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، قاچاق فیلم‌های سینمایی که در سینمای ایران سابقه دارد، در سال‌های اخیر به علت تحول‌هایی که در زمینه توزیع آثار رخ داده، شرایط تازه‌ای پیدا کرده است. دیجیتالی شدن بخش‌های مختلف زنجیره پخش سینمایی، دسترسی آسان به شبکه‌های اجتماعی و در نهایت طرح اکران آنلاین، اتفاقات تازه‌ای را در زمینه قاچاق رقم زده است. خبرگزاری صبا در سلسله‌گفتگوهایی با سینماگران کشور، این مساله را بررسی می‌کند.

محمدرضا مصباح تهیه‌کننده سینما در گفتگو با صبا درباره نمایش عمومی فیلم‌های خود گفت: «پوست» قرار است اکران سینمایی و بعد از آن اکران آنلاین شود. بعد از مهرماه، «یدو» را نیز اکران سینمایی و بعد آنلاین خواهیم کرد. برای نمایش «سینما شهر قصه» هم منتظریم وضعیت سینماها کمی بهتر شود تا اکران سینمایی و آنلاین کنیم.

او در پاسخ به پرسشی درباره قاچاق احتمالی این آثار در اکران آنلاین بیان کرد: اتفاق بد قاچاق که به این گستردگی منحصرا در سینمای ایران اتفاق می‌افتد، به دلیل نبود زیرساخت‌های حقوقی و قانونی و رعایت نشدن کپی‌رایت است. شاید کمتر کشوری باشد که در آن فیلم و اثر هنری به این راحتی قاچاق شود، اما ما همچنان به مردم‌مان و فرهنگ والای ایرانی ایمان داریم که بالاخره یک روز این تفکر غلط را شکست خواهند داد و حق و حقوق سازندگان و خلق‌کنندگان آثار را که برای آن‌ها زحمت می‌کشند، رعایت خواهند کرد.

مصباح با اشاره به قاچاق آثار اخیرش اظهار کرد: در مورد «یدو» که به تازگی از شبکه‌های تلویزیونی پخش و سپس خیلی محدود قاچاق شد، از مردم تشکر می‌کنم که کمک کردند این فیلم کمتر قاچاق شود. این اتفاق در بعضی از کانال‌های تلگرامی و یکی دو سایت خارج از ایران افتاد که ما از طریق وکلایمان پیگیری حقوقی کردیم و در خارج از کشور شکایت‌هایی تنظیم کردیم.

او ادامه داد: در حال پیگیری موضوع هستیم و موفق شدیم خیلی از کانال‌های تلگرامی را هم ببندیم. همین الان پرونده ما در سیستم قضایی در حال رسیدگی و بررسی است. ما از طریق ستاد صیانت ارشاد پیگیری کردیم و پرونده به سیستم قضایی ارجاع شد. کارشناس هم‌اکنون در حال بررسی میزان ضرر و زیان فیلم است. می‌دانید کارهای اداری و قضایی، پروسه‌های خاصی را در کشور ما طی می‌کند که تاکنون به طول انجامیده است.

تهیه‌کننده «یدو» درباره زمانی که سرمایه ای وارد سینما می شود و با ریسک قاچاق روبه رو است، توضیح داد: طبیعتا مسئولیت من در فیلم‌هایی که از سرمایه دیگران استفاده کردم، بیشتر است. اگر فقط سرمایه خودم بود، شاید این احساس مسئولیت را نداشتم، اما وقتی از سرمایه بخش خصوصی استفاده می‌کنم و سرمایه‌گذارانی در اثرم دارم، طبیعتا دغدغه‌ام بیشتر می‌شود.

این سینماگر تصریح کرد: با این حال دست ما از این که بتوانیم به تنهایی با پدیده قاچاق آثار هنری مقابله کنیم، کوتاه است. نمی‌شود از ترس این که فیلم قاچاق شود، آن را نگه داشت و عرضه نکرد. باید سعی کنیم فرهنگسازی و با قاچاق مقابله کنیم و زیرساخت قانونی و حقوقی آن را تعبیه کنیم.

تهیه‌کننده «پوست» اضافه کرد: مقابله با قاچاق، یک اقدام جمعی است. نمی‌شود توپ را در زمین دیگری انداخت. اول باید به فکر زیرساخت باشیم. باید قانون مدون و مشخص و دقیقی درباره کپی‌رایت تنظیم شود. به نظرم مجلس انقلابی که شعار انقلابی‌گری می‌دهد، باید این را در اولویت خود قرار بدهد و یک طرح واقعا انقلابی را پیگیری کند. در ۳۰ یا ۴۰ سال گذشته، قوانین مختلفی مطرح شده، اما برای مقابله با این موضوع، اتفاق مهمی را رقم نزده است. مجلس باید به این موضوع، نگاه انقلابی داشته باشد و کارگروهی را به صورت جدی تعیین کند.

مصباح در پایان گفت: در کنار قانون، دستگاه‌های فرهنگی باید برای تقبیح این اتفاق فرهنگسازی کنند و نشان دهند که چه اثرات منفی می‌تواند در پروسه تولید آثار فرهنگی داشته باشد. مردم هم باید همراهی کنند. ما فیلمسازان هم باید مقاومت کنیم تا با یک کار جمعی و یک اتفاق عمومی، در مقابل این اتفاق خوفناک بایستیم.

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است