وزارت ارشاد اقتدار فکری و فرهنگی لازم را ندارد/ باید از سالن‌های خصوصی تشکر کرد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۱
مجید رجبی‌معمار در گفتگو با صبا:

وزارت ارشاد اقتدار فکری و فرهنگی لازم را ندارد/ باید از سالن‌های خصوصی تشکر کرد

مجید رجبی‌معمار تعطیلی سالن‌های دولتی و باز بودن سالن‌های خصوصی تئاتر را دوگانگی‌ای دانست که برای عرصه فرهنگ و هنر قابل توجیه نیست.

مجید رجبی‌معمار مدیر تماشاخانه ایرانشهر که این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا در تعطیلی به سر می‌برد در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا درباره این تعطیلی‌ها گفت: تلاش‌مان بر این بود که تماشاخانه ایرانشهر به عنوان یک سالن اصلی تئاتری فعال باشد اما باتوجه به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا و تاکید زیادی که از طرف اداره کل هنرهای نمایشی برای تعطیلی شد، خواستیم شرایط را درک کنیم و با آن‌ها همراهی داشته باشیم. البته باید بگویم تاکید خاصی به تعطیلی بعضی مکان‌ها مثل خانه هنرمندان و تماشاخانه ایرانشهر هم داشتند.

او ادامه داد: جالب است که مجوز رسمی تعطیلی از سوی اداره کل هنرهای نمایشی صادر نشده بود بلکه به صورت رسانه‌ای تاکید شد که باید دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا اجرا شود و سالن‌ها بسته بمانند به همین دلیل ما هم علی‌رغم میل شخصی‌مان که سعی داشتیم با رعایت پروتکل‌ها یا حتی یک سوم ظرفیت سالن را باز نگه داریم، دستورات را اجرا و تعطیل کردیم.

رجبی‌معمار خاطرنشان کرد: از طرف دیگر با خبرهایی که از وضعیت ویروس کرونا داشتیم و مطلع بودیم که به شدت اوج خواهد گرفت و به نظر می‌رسد که تا ۲ هفته آینده هم ادامه داشته باشد، سعی کردیم که جانب احتیاط را رعایت کنیم و همچنان در تعطیلی به سر ببریم ولی امیدوارم به محض اینکه مقداری شرایط فروکش کند کارمان را آغاز کنیم.

این مدیر تئاتری درباره ضرر و زیان‌های متحمل شده در طول دوران تعطیلی تاکید کرد: ضرر مالی‌ای که متحمل شدیم فوق‌العاده سنگین است، همانطور که در گزارش‌های صادر شده از سوی اداره کل هنرهای نمایشی می‌بینیم، یارانه‌هایی به سالن‌هایی که متعلق به وزارت ارشاد است و نمایش‌هایی که در آنجا روی صحنه رفته‌اند، داده شده است اما به رغم پیگیری‌های متعدد حتی یک ریال هم به خانه هنرمندان و تماشاخانه ایرانشهر کمک نشده است.

مدیرعامل خانه هنرمندان با تاکید بر اینکه مهم‌ترین ضرر به گروه‌های تئاتری وارد شده است، عنوان کرد: باتوجه به شرایط کرونا در یک سال و نیم اخیر بسیاری از نمایش‌ها طبق برنامه‌ریزی‌ای که داشتند، نتوانستند روی صحنه بروند، آن‌ها بارها تمرین کردند، هزینه کردند، دکور زدند و… اما به دلیل شرایط قرمز پیش آمده، به ناچار تعطیل می‌شدند و درنهایت لطمه روحی و مالی زیادی به این گروه‌ها وارد شده است.

باید با ستاد ملی مقابله با کرونا جلسه جدی برگزار شود

او تصریح کرد: کمک مالی به گروه‌های تئاتری خیلی اندک بود و جبران خسارت سنگینی را که به تئاتری‌ها وارد شده است، نمی‌کند. امیدوارم درکنار همه ادعاها و شعارهایی که مسئولان دارند برای عرصه فرهنگ و هنر فکر جدی کنند و بدانند شرایط سخت و شکننده‌ای وجود دارد.

رجبی‌معمار درباره نیاز جامعه به تئاتر اظهار کرد: ما در سالن‌های تئاترمان همه پروتکل‌ و مسائل بهداشتی اعم از تهویه هوا، ماسک و الکل و… را رعایت کردیم چراکه بسیاری از مردم دچار مشکلات روحی، روانی شده‌ و در مضایق فرهنگی، هنری و معنوی زیادی قرار گرفته‌اند. باز بودن سالن‌های تئاتر و سینما می‌تواند به رفع این مسائل کمک کند خصوصا که هنردوستان آدم‌های نازک دلی هستند و روحیه حساسی دارند و این شرایط برای آن‌ها سخت‌تر می‌گذرد.

مدیر تماشاخانه ایرانشهر درباره راه‌حل برون‌رفت از این موقعیت تصریح کرد: به نظر من همانطور که سازمان تبلیغات اسلامی خیلی جدی از یکی، ۲ ماه قبل اعلام کرد که امسال به هر نحوی که باشد باید هیات‌ها شکل بگیرند و مراسم‌های مذهبی برگزار شوند که قطعا به جای خود و توصیه‌هایی که مسئولان داشتند باید انجام می‌شد. به همین ترتیب معاونت امور هنری ارشاد و اداره کل هنرهای نمایشی باید با مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا جلساتی برگزار کنند و به چند درخواست اکتفا نکنند. چند مسئول اصلی و جدی سالن‌های مطرح تئاتر را هم دعوت می‌کردند تا هم‌فکری صورت گیرد و با تمهیداتی که رعایت پروتکل‌ها باشد به راحتی به سمت تعطیلی کامل نمی‌رفتیم و شاهد این وضعیت نامتقارن نباشیم.

این مدیر هنری افزود: برای جبران کم بودن بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان در سالن‌ها، می‌توانستیم سانس‌های‌مان را بیشتر کنیم ولی کاملا تعطیل نمی‌شدیم اما  مسافرت‌ها انجام شد، وسایل نقلیه عمومی شلوغ‌تر از همیشه بودند و بازار هم باز بود اما تنها جایی که زورشان به آن می‌رسید مجموعه‌های فرهنگی و هنری بود. به نظر من وزارت فرهنگ و ارشاد اقتدار فکری و فرهنگی لازم که بتواند با استدلال و هم‌فکری مسئولان را مجاب به استفاده از ظرفیت‌های هنری با رعایت پروتکل‌ها کند، ندارد.

از فشار بر فضای خصوصی حمایت نمی‌کنم

او درباره باز بودن سالن‌های خصوصی و بسته بودن سالن‌های دولتی تئاتر اظهار کرد: قاعدتا استدلال سالن‌های دولتی برای تعطیلی این است که چون جزوی از دولت و بدنه آن هستند باید قانون را رعایت کنند و طبق آن پیش بروند، سالن‌های خصوصی می‌گویند نهایت تلاش‌مان را می‌کنیم، تعداد بازدیدکنندگان را کم می‌کنیم و مسائل بهداشتی و تهویه و مسائل دیگر را هم اجرا کنیم. آن‌ها کار خودشان را انجام دادند چراکه در هزینه‌های ابتدایی‌شان هم مانده‌اند و درآمدی جر این ندارند. البته این دوگانگی خیلی برای عرصه فرهنگ و هنر قابل توجیه نیست و مفهوم بدی از نبود توان کنترل را می‌رساند.

رجبی‌معمار تاکید کرد: البته باید بگویم اصلا از فشار بر فضای خصوصی حمایت نمی‌کنم بله اتفاقا خوب است که خودشان همت کرده‌اند با رعایت پروتکل‌ها کارشان را انجام دهند. به نظر من حتی باید از آن‌ها تشکر کرد که آب باریکه‌ای را برقرار نگه داشته‌اند، ارشاد هم می‌تواند با کنترل و پایش این سالن‌ها ببیند که آیا واقعا سالن‌های تئاتر کرونا را تشدید می‌کند یا خیر چراکه به نظر می‌رسد قصه کرونا ادامه خواهد داشت و این تصور که ظرف چند ماه آینده از این وضعیت بیرون بیاییم، غیرقابل باور است.

مدیرعامل خانه هنرمندان در پایان درباره برگزاری نمایشگاه‌های خانه هنرمندان بیان کرد: برنامه بسیاری از نمایشگاه‌هایی را که قرار بود برگزار شود هم به تعویق افتاد. خواهش کردیم که نمایشگاه‌ها را بدون برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه که مستلزم جمع شدن افراد است، پیش ببریم اما هم نهادهای نظارتی، هم نهادهای متصدی بحث پروتکل‌ها به ما تذکر می‌دهند و هم از طرف دیگر برگزارکنندگان این نمایشگاه‌ها که انجمن‌های بزرگ هنری ما هستند نگران هزینه سنگینی هستند که آثار هنری را گردآوری کنند و بعد نتوانند مراسمی را برگزار کنند و استقبالی نشود به همین دلیل به برگزاری تعدادی نمایشگاه‌های محدود در حد یک یا ۲ گالری در هفته‌های اخیر اکتفا کردیم. به طور کلی سعی‌مان بر این بوده است که در خانه هنرمندان بسته نباشد و با تجمع جمعیت هم مواجه نباشیم.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است