دولت‌آبادی: ضدارزش‌ها چنان اوج گرفته که من چه بگویم که هم‌وزن این تباهی باشد | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۵

دولت‌آبادی: ضدارزش‌ها چنان اوج گرفته که من چه بگویم که هم‌وزن این تباهی باشد

مراسمی برای ادای دین نقاشان و مجسمه‌سازان به مناسبت تولد 81 سالگی محمود دولت آبادی به این نویسنده با حضور او برگزار شد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی نمایشگاه، مراسمی با عنوان بزرگداشت بیهقی زمان ادای دین نقاشان و مجسمه سازان به مناسبت تولد ۸۱ سالگی محمود دولت آبادی، نویسنده برجسته ادبیات معاصر ایران، با حضور این نویسنده مطرح ایرانی، خانواده او و جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر شامگاه پنجشنبه ۲۱ مرداد در گالری سرزمین هنر برگزار شد.

این نمایشگاه حاصل همکاری هنرمندان هنرهای تجسمی از قبیل نقاشی، طراحی، گرافیک، مجسمه سازی و عکاسی است که با ارائه آثار ادای دین خود به محمود دولت آبادی را نشان داده اند.

محمود دولت آبادی در این مراسم ضمن سپاسگزاری از برگزارکنندگان این رویداد فرهنگی هنری اظهار کرد: گاه که قوزکرده راه می روم حس می‌کنم، زیر بار محبت دوستان و جوانان کشور عزیزمان ایران هستم. دم و قدم این جوانان است که من را سرپا نگه داشته است.

این نویسنده ادبیات معاصر ایران بیان کرد: در این روزها از خودم بارها پرسیده ام که چرا نه هیچ چیز می توانی بگویی و نه هیچ چیز بنویسی. خیلی فکر کردم پاسخ این بود که نویسنده، شاعر، ادیب، پژوهنده، مترجم و اهل اندیشه وقتی سخنی می‌گوید یا متنی می‌نویسد، اساس این گفت و سخن ها چه هست؟

سکوت می‌کنم زیرا که برای سخن حرمت قائل هستم

او افزود: به خودم پاسخ دادم، اساس آن یک سلسه ارزش‌های اخلاقی است. یک اصل قانونی، حقوق انسانی است، یک اصل آن جامعه مدنی است، اصل دیگرش اخلاق است. در اخلاق شرم و انصاف هست، در قانون قاعده هست و پایه دیگر آن دلدادگی‌هایی است که آدم‌ها نسبت به آنچه که میهن، کشور و سرزمین گفته می‌شود، دارند. ولی وقتی که ضد این ارزش‌ها چنان اوج گرفته و چنان به سرعت در اوج جهش است که از باور انسان گذشته است، بنابراین من چه سخنی بگویم که هم وزن این میزان از تباهی باشد، نمی‌توانم. بنابراین سکوت می‌کنم زیرا که برای سخن حرمت قائل هستم، من را ببخشید و بسیار متشکرم.

احمد پوری مترجم در این مراسم به نقش محمود دولت‌آبادی در ادبیات معاصر ایران اشاره کرد و گفت: در تاریخ ادبیات هر کشوری معمولا زمان‌هایی می‌رسد که دوره فطرت است بعد از آن یک دوره خیزش و درخشان می‌رسد. برای مثال اواسط قرن نوزدهم در روسیه یک دفعه شاهد پدیدآمدن چندین چهره بزرگ در ادبیات جهان بودیم که سایه بسیار بزرگ و قابل توجهی داشتند، همچون تولستوی، داستایوفسکی، چخوف وماکسیم گورگی.

این مترجم عنوان کرد: این چهره‌ها معمولا تبدیل به قله می‌شوند به این صورت که غربال زمان وقتی به دنبال هنرمند می افتد و آثار او را غربال می‌کند، اگر آثار هنرمند دانه درشت باشند، در غربال می‌مانند و اگر خیلی دانه درشت باشد، اصلا در غربال نمی رود و تبدیل به قله می‌شود. شما هر قدر هم از قله دور شوید، بازاگر نگاه کنید قله را خواهید دید.

پوری با تاکید بر اینکه «محمود دولت آبادی یک از قله‌های ادبیات امروز ماست» توضیح داد: نمی توان به محمود دولت آبادی بی اعتنایی کرد می توان از جنبه‌های مختلف درباره او صحبت کرد. شاید یکی بگوید که با آثار او زیاد انیس نیست، ولی هیچ گونه نمی شود، محمود دولت آبادی را کنار گذاشت چون قله است. قله بودن او اتفاقی نیست. دولت‌آبادی ادبیاتی را در این کشور آفریده است که ریشه در ادبیات گذشته دارد وهم کاربرد زبانی بسیار خیره کننده دارد.

او افزود: از نظر خوانندگان کتاب درایران، در این ۵۰ سال اخیر اثری به بزرگی کلیدر، در ذهن ادبی و تاریخی ما باقی ماند. من سال ها پیش کلیدر را خواندم و هنوز با آن زندگی می‌کنم، چرا؟ برای اینکه کلیدر دو تجربه بزرگ در پشتش داشت، یکی تجربه زیستی که خیلی از نویسنده‌ها از آن برخوردار نیستند و ازعرصه‌هایی می‌نویسند که خود آن را نزیسته اند. دولت آبادی این عرصه را زیسته است. وقتی کلیدر را می‌خوانید، روایت آن آنقدر برایتان صمیمی می‌شود که به واسطه آن منطقه ای بزرگ و بخشی از تاریخ این مملت را می توانید دریابید با این فرق که معمولا تاریخ از یاد ما می‌رود ولی وقتی تاریخ با زبان هنر گفته می‌شود، دیگر در یادها می‌ماند.

پوری با اشاره به رمان «کلیدر» بیان کرد: زبانی که برای «کلیدر» انتخاب شده، زبانی فاخر است به این معنا که با پشتیبانی زبان خراسانی و زبان فاخر ادبیات ما در طول چند قرن بوده است. در کلاس‌های داستان نویسی‌ام به شاگردان خود گفته‌ام، جایی که نویسنده به مرحله ای می رسد که می‌خواهد با زبان وصف، آن لحظه را به زیبایی ادبیات منظوم ما بگوید، کاری که می‌کند، در ذهن ما ماندگار می شود.

سعید امکانی یکی از برگزارکنندگان این نمایشگاه نیز درباره این رویداد گفت: این اولین اتفاق فرهنگی است که به این شکل افتاده است و جالب است که هنرمندان در چنین رویدادهایی از هم حمایت و قدردانی کنند. این اتقاق به عنوان یک قدردانی از یک هنرمند ادیب است که با سوژه‌ها و واژه‌هایش برای این مرز و بوم زحمت کشیده. استاد دولت‌آبادی با آثارش، کتاب شعر می‌گوید به جای نثر و فضای رئالیسم جادویی که ایجاد می‌کند، باعث می شود، نقاش رویاپردازی کند.

این هنرمند نقاش تصریح کرد: این اتفاق رویداد خوبی بود که در این موقعیت که خیلی‌ها دیگر به یاد هم نیستند، هنرمندان به بهانه هشتادویکمین سالروز تولد دولت آبادی، دورهم جمع شوند. هنرمندانی که هم دهه با محمود دولت آبادی نیستند؛ همه جوان و متعلق به دهه سنی ۴۰ هستند بیایند و این اتفاق را رغم بزنند و قدردان استاد باشند که امیدوارم این رویدادها بتوانند ادامه یابند.

رضا رازقندی از دیگر برگزارکنندگان این نمایشگاه نیز درباره این اتفاق فرهنگی هنری عنوان کرد: علاوه بر همشهری بودن با استاد دولت آبادی که زاده سبزوار هستم، چندسالی است که تصمیم داشتم این کار را در سبزوار برای استاد انجام دهم که متاسفانه شرایط فراهم نشد و تصمیم گرفتم از طریق دوستانی که در اینجا داشتم این اتفاق را برای قدردانی ازاستاد رقم بزنیم. چون محمود دولت آبادی در واقع یکی از بزرگترین نویسندگان معاصر ما است.

او در پایان تصریح کرد: تمام هنرمندانی که در این نمایشگاه آثارشان را ارایه کرده اند از هنرمندان خوب هستند که برای آثارشان وقت گذاشته اند و هر کس با نگاه خودش به استاد این کار را انجام داده است. اثر من هم در این نمایشگاه براساس رمان «کلیدر» به صورت رنگی به تصویر کشیده شده که براساس تنها عکسی سیاه و سفیدی است که از حادثه آن زمان باقیمانده است. برای این تصویر ۱۰ جلد کتاب نوشته شده و واقعا بقیه دوستان بسیار برای خلق آثار این نمایشگاه زحمت کشیده اند.

در این نمایشگاه که به مناسبت هشتاد و یکمین سالروز تولد محمود دولت آبادی در گالری سرزمین افتتاح شد، مجموعه از آثار هنرمندان تجسمی به نمایش در آمده که شامل؛ شاهین آروین، حسین آزادی، جواد آتشباری، فریبا آقایان، اوژن شیراوژن، سعید احمدزاده، سعید امکانی، رسول احمدی، امیرحسین امیرجلالی، وحید امکانی، سعید باباوند، علیرضا پویا، علی پیروز، سعید پناهزاده، حسین تمجید، روحا تیموری، محمدرضا توکلی، محسن جمالی نیک، محسن حسینمردی، ماهیارچرمچی، اعظم حاتمی، کامبیز حضرت پور، داود حیدری، علی خالق، علیرضا خاقانی، مرتضی خسروی، رضارازقندی، الیاس ستاری، خشایار شاهرخی، علی صوفی،هادی ضیاالدینی، رضاعلیزاده، مرجان عسگری، ثریا عسگری، حسین ماهر، سعید محجوبی، عدنان مصلایی، هوشنگ هاتفی پیله رود و عادل یونسی است. این نمایشگاه از ۲۲ تا ۲۸ مرداد در گالری سرزمین هنر میزبان عموم علاقه‌مندان است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    103/089/424/000
  • بی‌بدن
    23/216/662/000
  • سال گربه
    12/073/852/500
  • آپاراتچی
    3/942/182/500
  • پرویز خان
    3/170/587/000
  • نوروز
    2/808/603/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/576/517/500
  • آسمان غرب
    2/174/983/000