اروپایی‌ها نمی‌گذارند «جانی دپ» کوین اسپیسی شود/ مقاومت مقابل افول ستاره‌ | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۹
به بهانه تجلیل از جانی دپ در دو جشنواره؛

اروپایی‌ها نمی‌گذارند «جانی دپ» کوین اسپیسی شود/ مقاومت مقابل افول ستاره‌

به بهانه تجلیل دو جشنواره مهم اروپا از جانی دپ ستاره مطرود هالیوود به صورت مختصر زندگی سینمایی این هنرپیشه برجسته را بررسی کرده ایم.

به گزارش خبرنگار سینمای جهان صبا، دهه ۸۰ میلادی چندین ستاره مطرح مرد در سینمای آمریکا ظهور کردند که بعدها تا نزدیک به سه دهه جلوتر هم در گیشه و هم در نظر منتقدان صاحب ارج و مقام شدند. از شاخص ترین این ستاره ها می توان به تام هنکس، دنزل واشینگتن، شان پن، جانی دپ، تام کروز و نیکلاس کیج اشاره کرد.

البته در میان این ستاره که اغلب شان دهه ۸۰ میلادی بازیگری را آغاز کردند و اوج دوران شان به دهه ۹۰ میلادی برمی گردد، یکی سرنوشت چندان خوشایندی نصیبش نشد؛ او کسی نیست جز جانی دپ ستاره فیلم های تیم برتون که این روزها به دلیل زندگی شخصی اش مغضوب هالیوود شده است.

حالا به بهانه تجلیل دو جشنواره مهم اروپا از جانی دپ ستاره رانده شده هالیوود، به صورت مختصر زندگی سینمایی این هنرپیشه مطرح سینما را بررسی کرده ایم.

آغاز بازیگری

جانی دپ بازیگری را خیلی طوفانی آغاز کرد. اولین فیلمی که دپ در آن بازی کرد «کابوس در خیابان الم» نام داشت که با بودجه ۱٫۱ میلیون دلاری ساخته شد و توانست نزدیک به ۵۰ برابر بودجه اش را نصیب تهیه کننده ها کند.

با وجود موفقیت جانی دپ در سن ۲۱ سالگی که با فیلم «کابوس در خیابان الم» رقم خورد، روند صعودی سینمای این بازیگر ۶ سال بعد با فیلم «ادوارد دست قیچی» تیم برتون آغاز شد. «ادوارد دست قیچی» فیلمی لطیف درباره یک پسر منزوی با دستانی به شکل قیچی بود که شروع همکاری های تیم برتون و جانی دپ را نیز رقم زد. از زوج دپ-برتون می توان به عنوان یکی از مهمترین زوج های تاریخ هالیوود یاد کرد.

سیر موفقیت جانی دپ در دهه نود بسیار سریع بود و از مهمترین کارهای او در این دهه می توان به فیلم های «رویای آریزونا»، «اد وود»، «مرد مرده» و «دانی براسکو» اشاره کرد.

دزدان دریایی کارائیب

دهه ۲۰۰۰ برای جانی دپ حتی از دهه ۹۰ هم خوشایندتر بود. سال ۲۰۰۳ بود که دپ با حضور در نقش کاپیتان جک اسپارو در فیلم «دزدان دریایی کارائیب» خود را به مرد اول گیشه هالیوود بدل کرد. «دزدان دریایی کارائیب» چنان موفق بود که وقتی دو سال بعد دنباله آن ساخته شد دستمزد جانی دپ از ۱۰ میلیون دلار قسمت قبل، ۸۰ درصد افزایش یافت و به ۱۸ میلیون دلار رسید و البته نکته حیرت انگیز آنجاست که پنج سال بعد رقم دستمزد جانی دپ برای فیلم «آلیس در سرزمین عجایب» به ۵۰ میلیون دلار رسید؛ عددی که هنوز هم در میان گرانترین دستمزدهای تاریخ سینما جای دارد.

در طی دهه ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ فرنشایز «دزدان دریایی کارائیب» با بازی جانی دپ توانست به فروش فوق العاده ۴٫۵ میلیارد دلار برسد و همین میزان فروش نشان می دهد که دستمزدهای عجیب و غریب جانی دپ برای آثار بعد از «دزدان دریایی کارائیب» از کجا نشأت می گیرد.

دوران افول و امبر هرد

در حالی که سال ۲۰۱۲ کتاب رکوردهای گینس از جانی دپ به عنوان گرانترین ستاره آن زمان سینما یاد می کرد و رقم دستمزد این ابرستاره برای هر فیلم ۷۵ میلیون دلار برآورد می شد، همزمان روند نزولی سینمای جانی دپ نیز در حال کلید خوردن بود.

دپ سال ۲۰۱۳ در فیلم «رنجر تنها» بازی کرد که هم از دید منتقدان و هم از نگاه مردم یک شکست تمام عیار بود. فیلم که با بودجه ۲۵۰ میلیون دلاری ساخته شده بود به رقم فروش ۲۶۰ میلیون دلار رسید و در فصل جوایز نیز جانی دپ را تا آستانه دریافت بدترین بازیگر سال (نامزد تمشک طلایی) رهنمون کرد.

از این سال بعد فیلم های جانی دپ اغلب یکی پس از دیگری فاجعه شدند. از آثار بد این بازیگر در این سال ها می توان به «موردکای» مقابل گویینت پالترو، «دزدان دریایی کارائیب: مردگان حکایت نمی‌کنند» و انیمیشن «شرلوک نومز» اشاره کرد.

اما مشکل شماره یک جانی دپ در این سال ها فیلم های بد و سخیفش نبودند، مشکل اصلی او در این سال ها بازیگر زیبای جوان هالیوود امبر هرد بود که با آمدنش به زندگی دپ اوضاع را کاملا به هم ریخت.

رابطه عاشقانه جانی دپ و امبر هرد که ۲۳ سالی با هم اختلاف سن داشتند، با فیلم «خاطرات عجیب و غریب» ساخته سال ۲۰۱۱ بروس رابینسون شکل گرفت. این دو بعدها در سال ۲۰۱۵ با هم ازدواج کردند؛ ازدواجی که از ابتدا با حاشیه هایی همراه بود و تنها یک سال به درازا کشید و البته تا به امروز هم این دو برای دعواهای دوره زناشویی شان در دادگاه ها حضور می یابند.

یکی از معروف ترین دادگاه های این دو ستاره هالیوود موسوم به «افترای روزنامه سان» بود که در آن جانی دپ شکست خورد و اعتبارش در هالیوود به شدت صدمه دید به طوری که این بازیگر بدلیل فشارهای وارده از سوی جریان های فمینستی مجبور به خروج از چندین پروژه سینمایی از جمله «جانوران شگفت انگیز» شد.

حالا اما به نظر می رسد جشنواره های اروپایی با اهدای جوایز افتخاری خود به جانی دپ تصمیم گرفته اند مقابل هالیوود جبهه گیری کنند و نگذارند هالیوود با جانی دپ همچون کوین اسپیسی و وودی آلن رفتار کند.

مصطفی علوی

انتهای پیام/

معرفی ۳ فیلم روز جهان/ از حمله گرگ‌ها به یک شهر تا نقش مخوف هاروی کایتل

«سالخورده»؛ فیلمی که احتمالا تمشک‌های ۲۰۲۱ را جارو کند!

معرفی ۳ فیلم روز جهان/ از ربودن بچه لبرون جیمز تا فیلم جاده‌ای مارک والبرگ

«میچل‌ها در برابر ماشین‌ها»؛ انیمیشنی درخشان که اشک‌تان را درمی‌آورد

«بچه رییس ۲»؛ انیمیشنی که صرفا برای اتلاف وقت خوب است!

«خورشید» مجید مجیدی؛ یک درام انسانی زیرکانه

«یک مکان ساکت»؛ فیلمی که نفس‌تان را می‌گیرد

پاپ‌کورن بخرید و با دوستان به تماشای «سریع و خشمگین ۹» بنشینید

«لوکا»؛ انیمیشنی که از پیکسار انتظار نمی‌رفت

معرفی ۳ فیلم روز جهان/ از پیتر خرگوشه و یک موزیکال تا بازگشت پیرس برازنان

مشهورترین سکانس مناظره تاریخ سینما/ وقتی جیمی کارتر مدیون رابرت ردفورد شد

آنچه می‌خواهید درباره سریال جدید گلشیفته فراهانی بدانید/ حضور یک ایرانی دیگر

«مارپیچ»؛ فیلمی ناامیدکننده که طرفداران «اره» دوستش دارند

«به سوی ظلمت»؛ اثری که «دانتون ابیِ» دانمارک نامیده می‌شود

همه آنچه می‌خواهید درباره «فرندز: تجدید دیدار» بدانید/ افشای رابطه راس و ریشل

«قتل دو عاشق»؛ فیلمی درباره خشم و خیانت با بازی بازیگر ایرانی-آلمانی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است