حمایت حراج تهران از آثار انقلابی ادامه یابد/ جای خالی نقد اقتصاد هنر در رسانه‌ها | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۰
مرتضی گودرزی دیباج مطرح کرد؛

حمایت حراج تهران از آثار انقلابی ادامه یابد/ جای خالی نقد اقتصاد هنر در رسانه‌ها

نقاش پیشکسوت ضمن تاثیرگذار دانستن برگزاری حراج تهران در رونق هنرهای تجسمی، لزوم توجه بیشتر به تحلیل و نقد اقتصاد هنر در رسانه‌ها را خواستار شد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی حراج تهران، مرتضی گودرزی دیباج هنرمند پیشکسوت نقاش درباره تأثیر حراج هنری تهران بر رونق بازار هنرهای تجسمی گفت: قطعا و بدون تردید حراج تهران بر رونق اقتصاد هنرهای تجسمی تأثیر گذاشته و باعث رشد و شکوفایی آن شده است. این حراج با به‌کارگیری روند مناسب باعث شده است تا بازار هنرهای تجسمی نه‌تنها مورد توجه قرار بگیرد، بلکه جانی دوباره بگیرد و رونق پیدا کند.

او ادامه داد: شرایط به‌وجودآمده برای همه هنرمندان یکسان نیست. البته می‌دانم که این موضوع ربط مستقیمی به حراج تهران ندارد و بیشتر به دلیل عدم تحلیل درست، کافی و علمی در رسانه‌ها و بعد مجموعه‌داران به وجود می‌آید. جای تحلیل و نقد رسانه‌ای معطوف به تشریح شرایط و ملاحظات اجتماعی و فرهنگی اقتصادی، به‌ویژه در مورد اقتصاد هنر به‌شدت در رسانه‌های ما خالی است.

گودرزی دیباج تاکید کرد: اما این حراج تهران است که به‌خصوص با روند روبه‌رشد، باعث دمیده شدن انرژی مثبت و امید در جامعه هنری شده و امیدهای تازه‌ای را به‌وجود آورده است.

این هنرمند در خصوص اینکه حراج تهران به‌عنوان یک رویداد خصوصی و مستقل برای اولین بار آثاری با مضامین دفاع مقدس و انقلاب را در کنار دیگر آثار در معرض فروش گذاشت گفت: این اتفاق بسیار قابل تامل و تقدیر است که حراج تهران به آثاری با این مضامین پرداخته است. فکر می‌کنم حراج تهران باید به این حمایت به شکل متداوم ادامه بدهد. این حمایت می‌تواند شامل آثار خلق‌شده گذشته و حمایت از روند خلق آثار جدید با این رویکرد باشد. هرچند ملاحظات کافی و جامعی را برای آن باید در نظر گرفت.

گودرزی دیباج برگزاری حراج تهران را مهم برشمرد و عنوان کرد: بدون تردید وجود حراج تهران امیدها را در دل‌ها زنده می‌کند و برگزاری آن باعث تقویت روحیه هنرمندان و رونق اقتصاد هنر خواهد شد. حراج نیاز امروز و فردای کشور است و روند برگزاری آن نشان داده است که مهندسی و سازمان‌دهی مناسبی نیز داشته است.

او ادامه داد: اما انتظار است که دوستان هنرمند در روند خلق آثار خود متأثر از فضای اقتصادی نباشند. بلکه کار هنری خلاقه، ناب و جستجوگرانه خود را انجام بدهند. هنرمند اگر با خود و هنر خویش صادق باشد و البته قناعت به داشته‌های فعلی هنری خود نکند و رشد خود را متوقف نکند، بدون تردید مسیر درستی را طی خواهد کرد.

گودرزی دیباج تأکید کرد: چنین هنرمندی بی‌تردید مخاطب خود را نیز خواهد یافت. از طرفی خریداران محترم نیز در هر سطح و بضاعتی که هستند، فراموش نکنند که اکنون بهترین زمان برای خرید آثار هنری و سرمایه‌گذاری است. چراکه بحران‌های اجتماعی و اقتصادی هرگز برای خریداران آثار هنری بحران نیست و مخاطره‌ای ندارد. به همین دلیل است که آن‌ها می‌توانند از این فرصت به خوبی استفاده کنند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است